Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

hostya

Van egy modellezős ismerősöm, és ő mondta hogy ezek a modellekbe szánt LiPo akkuk hihetetlenül sokat bírnak a rövid idejű áramterhelést illetően.
De azt is mondta hogy az újratöltési ciklusuk 100 körül/alatt van.. :( (lehet hogy hazudott..??)
Azt is tudom hogy a NiCd akkuk felett is  eljár(t) az idő, de szeretném még tovább  használni -hobbi szinten- a fúró-csavarozó gépemet a lehető legolcsóbb beruházással.  
 
A telefont illetően..  
A kollégáim is mosolyognak rajtam, mivel céges telóról van szó, és a cég már adott korszerűbb telefont is (2-t) de én még mindig ezt a "régit" használom.
Az újabbakat heti 2-3x kellett tölteni..
Nekem a telefon csak telefonálásra, sms küldés/fogadásra kell.  
A színes szélesvásznú kijelzőre+az "okosságra" nekem nincs igényem..  
A látásom is romlik a korom előrehaladtával.. :)
Ettől függetlenül próbálom felvenni a fordulatot a világgal.   [#integet2]

keri

Mondjuk ebben igaza van, hogy nem akar ennyit vacakolni vele. Nekem egyszerű, mert eleve csavarokkal van összerakva az akkupak, csak a grancia miatt nem szedtem még szét megnézni :) másik hogy nekem eleve lipo töltőm van gyárilag hozzá, tehát egyszerűbb az akkucsere.

Bicska

Mondjuk a szárszámok gyári töltőjénél nem mellékes a 15-30 perces töltés..még lítiumosnál is.

ANTAL GÁBOR

 Köszi.  Sok helyen olvastam hogy" :   töltető elem "  ez egy rossz fordítás vagy vannak ( Lítium alapú ) elemek amelyek ( néhányszor ) feltölthetők? Az árak is sok meglepetést okoznak ( Gondolom ez a klasszikus kínai átverés miatt van )  Komolyan gondolom amit ideírok : vannak ( papíron ) nagy amperóra kapacitású akkuk amiknek az ára jelentősen kisebb mint egy kisebb amperóra kapacitású másik egységé. Egyes kereskedők a szinekkel is operálnak ( a kék a zöld a favorit ) Akku pakban találtam kis nyákos védelmi egységet. De a AA formátumúnál a címkén fel van tüntetve hogy túltöltés és lemerítés ellen védett . Benne van a tokban mondjuk a + kupak alatt ?  

keri

A C érték az konkrétan az akku Ah szerinti kapacitását jelenti. A töltő és kisütő áramot ehhez viszonyítva szokás megadni, dimenzió nélkül.
 
Tehát ha azt mondom hogy van egy 10Ah-s akkud, amit 0,5C-vel tölthetsz, és 10C-vel süthetsz, akkor az azt jelenti hogy 5Amper a töltőáram, és 100Amper a kisütő áram.
 
Általános LiIon cellát 0,5C-vel tölthetsz, és 1-3C-vel sütheted ki. Persze túl lehet lépni ezeket az értékeket, de az az élettartamát csökkenti.
 
Modellezésben használnak nagyon durva akkukat, amik 40-60C kisütő áramot is bírnak és 5C töltőáramot üzem szerűen. Viszont ezek nagyon érzékeny akkuk, és nagyon tűzveszélyesek.
 
Szerencsére egy cella töltése nem bonyolult. Korlátozni kell az áramot az előírtra és a feszültséget nem szabad 4.1V -4.2V fölé engedni. (típus függő) a probléma akkor van amikor több cella van sorba kötve, mert annyira hatékonyak és olyan kevésbé bírják a mélykisütést, túltöltést, hogy a legkisebb feszültség különbség is erősödne soros töltésnél és végül az egyedi cella átlépi valamelyik kritikus értéket. Ezért ballansz töltővel kell tölteni ami nem csak tölti, de ki is egyenlíti a különbségeket a cellák között.
Ezért mindegyik cellának ki van vezetve a vezetéke.
 
http://rchelicopter.hu/content/hangar/alipoakkukrol.htm" TARGET=_fnew>Ez egy elég jó cikk a témában...kissé bő lére eresztve.

ANTAL GÁBOR

egyáltalán : lehet hogy az angol egy szót használ két elvileg más fogalomra? Battery = elem .Rechargeable battery = akkumulátor ?  Vagy az a Sokol rádiós korszakban alkalmazott magyar módi ( amikor a klasszikusan elemnek nevezett eszközt tudtuk néhányszor regenerálni egy kis rátöltéssel ? )

keri

Én vennék a helyedben ebayen egy RC akku töltőt.
Imax B6 elég olcsó és 6 celláig tud sokmindent tölteni.

ANTAL GÁBOR

 A töltés csínját bínját azt megismertem , tudom hogy hogy működik a balanszer csak a C volt a kérdés . ( No kinyögöm hogy mi indított el) : egy barátom használ egy kb 3 millás geodéziai GPS t. No annak tönkrement a Li ion akkuja és kellene egy kód a GPS agyába amivel fel lehet tölteni az új egységet ( nem a védelmi fet kapcsolt ki a protektorban ) No bejárta fél Európát és a szakszervizek nem boldogultak vele ( Azt javasolták hogy vegyen egy új GPS t ) Én megoldottam kód nélkül a töltést, sőt az új akkunál kiépítettem a balansz lehetőségét   No így került képbe a Li ion és most már magamnak is kellene

Bicska

Értem! Jó, hogy felvetettétek ezt az ötletet, mert ez az irány eszembe sem jutott! És időben ezek mit tudnak általában (amikor utoljára modelleztem még NiCd volt csak :)) ?
Most néztem 10-17 ezer forintért vannak a Bosch gyári lítiumos töltői egyébként. Utóbbi az ipari.

keri

Kb. stimmel amit mondott. Legfeljebb nem 100 hanem 150 töltést bír.
Olyan 1-2 szezont szoktak bírni, minőség és használat függvényében.
Viszont nekem a 2,2Ah-s 11,1V-os 40C-s akkum csak 5-6ezer forint.
 
Viszont lehet tartósra is csinálni, de akkor nyilván drágább. A Toyota Priusban is egy táska méretű LiIon akku van és gyakorlatilag 1-2 gyorsítás alatt le is meríti, mégis elmegy 10évet....mondjuk ez csak az újabbakban, mert a régiben NiMH akku volt, de az nagyobb is.

keri

Lehet hogy létezik ilyen, de a normál cellában nincs védelem.
Igen, kínai átverés. Fizikailag egy 18650-es cella 2600-2800mAh-t tud, de a kínaiak ráírják még az 5000Ah-t is :D
Én egyszer vettem ilyesmit. 1$ volt darabja, és 1Ah volt a valós kapacitása.
Végül itthon vettem 2600-asat 2600 forintért, de ez tudja is. A linkelt HobbyKing oldalon viszont érdemes akkut venni, mert ez egy jól bejáratott komolyabb cég. Persze az olcsó akku ott is rosszabb minőségű, de a kapacitása az megvan.

keri

A Sokol rádióban NiCd akku volt gyárilag.
Az angol az batterynek mondja az akkut is meg az elemet is. Nálunk meg csak a laikusok mondják hogy tölthető elem.
Régebben amúgy volt tölthető Lithium elem, de nem bírtak túl sok töltést, és a NiMH cellák teljesen kiszorították.

keri

AZ nem is olyan rossz ár egy gyorstöltőért. Csak kérdés hogy más akkut is feltölt, vagy csak akkor ha kommunikál a saját kódjával :D
 
Attól függ mit hajtasz vele. Helikopterek 5-8percet repülnek egy akkuval. Kvadrokopterek 10-15 percet is tudnak. Repülők fajtától függően 10-30percet.

Bicska

Az időtényezőt a töltésre gondoltam, egy szerszámakku-töltőnél az is fontos.

keri

2-5C-vel tölthetők.
A 2,2Ah-s akkut az Imax töltő fél óra alatt tölti fel. 4,5Ampert tud. A nagyobb áramú töltők drágábbak is. Azért mondtam hogy 10-15ezer teljesen jó ár egy gyorstöltőért.