Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

000000000

Sziasztok!
Homályosítson már fel valaki bordásszíj hajtással kapcsolatban!
Van pár új T5 kivitelű bordáskerekem.
Van új T5 szíj is hozzá.
Az a gondom, hogy a kerék fogai magasabbak, mint a szíj fogai. Mivel a fogak trapéz alakúak, így pici kottyanása van a szíjnak a keréken. Ez így normális?
Nem szoktak leesztergálni a kerék fogainak magasságából a jobb illeszkedés érdekében?
 
Ha volt már téma, akkor elég egy link is, hogy hol!
Előre is köszi!

vjanos

Nem kéne normálisnak lenni, de ez van. :)
Lehet hogy jobb lesz ,ha le tudsz szedni belőle.
 
Valaki azt írta, hogy kottymentes szinkronhajtásra az AT5-öst ajánlják...

VighLajos

Az nem játszhat, hogy a szíj rágörbül a fogaskerékre, így szűkebb lesz a hely a trapézok között?
Mielőtt megkurtítod a fogaskereket...
 

000000000

Köszi, megpróbálok leszedni belőle.

000000000

Sajnos összerakva kottyan. :-(

keri

Én éppen most tanulmányozom a T5-ös fogaskerekeket.
 
Ahogy lejött nekem a tudás, se a fogaskerék, se a fogasszíj fogtetejének nem kéne hozzáérnie, legalább is nem terhelve a másik fog árkához.
Optimális esetben úgy van kitalálva a trapéz fogazás, hogy a trapéz oldalai szorulnak össze, ezzel biztosítva a kottyanás mentességet.
Eddig az elmélet.
 
Csakhogy a gyakorlatban egy nagyobb fogaskerék esetén ahol hosszan fekszik fel a szíj, már lehet hogy az első fog passzol, az utolsó fog meg eltolódik és darál. Ezt elkerülendő hagynak rá egy kis játékot, mert az erőátvitel így is hibátlanul működik.
Gondolom csak a drágább/precízebb fogaskerekek tudják teljesíteni az elméletet. Gyanítom más fajta profillal könnyebb teljesíteni az elméletet.
 
Lehet belőle le esztergálni, de nem ész nélkül.
Ha leesztergálod, akkor az átmérő csökken, de a fogak közötti szögek nem, tehát a fogak közötti távolság csökken a fogaskeréken.
 
Tehát én azt javaslom feszítsed rá körbe a szíjat, és nézd meg hogy az elején és a végén hova feszülnek a fogak. Ha a külső fele feszül neki a fogaknak, akkor nem lehet belőle leszedni, de ha a belső fele, akkor még van hova csökkenteni, de csak nagyon keveset vegyél le egyszerre, és ellenőrizd rögtön.
 
~0,1mm ráhagyást tippelnék, ez átmérőben is csak 0,15mm körüli különbség

keri

Ja és a szíj nyúlására is rá kell hagyni...bár az olcsóbb fogaskerekeknél nem ezért kottyan.

000000000

Szia,
 
Igen normális, a T sorozatú szíjak a tárcsa fogainak külső felszínével érintkeznek. Az is normális hogy van egy kis foghézag, a tárcsák 3 féle foghézag tűréssel készülnek, normál, "SE" és "zero" , sajnos magyarul nem tudom hogy mondják ezeket. Ezen kívül a szíjak méretei is szórhatnak gyártónként. Szinkronhajtáshoz a zero  a legjobb, ennek elvileg 0 a foghézaga de szerintem a boltban is csak nézni fognak hogy mi az. Lehet hogy valamit segít ha leesztergálsz belőle.  
Ha angolos vagy egy kis olvasnivaló  
http://www.gatesmectrol.com/mectrol/downloads/download_common.cfm?file=Belt_Theory06sm.pdf&folder=brochure" TARGET=_fnew>Link

keri

Vagy akár ez is lehet :)
Komolyan hivatalosan van ráhagyás?
Akkor én elrontottam hogy az én tárcsáimon nincsen? :D

istvan58

van "zero backlash" T5-ös hajtás de nálunk csak pislognak ha ilyet kérsz...

PITU

sziasztok !
a T profilú szíjról és a kerekekről..............
a szíj fog-profilja egy adott szög, ami egy kifeszített egyenes szíjnál megegyezik a fogárok szögeivel.
de  !  
ha a szíjat ráhajtjuk egy körívre a fogak egymáshoz való viszonya megváltozik (minél kisebb átmérőre hajtod annál jobban összecsukódik - kisebb lesz a az egymáshoz viszonyított szög ).
ezért van az  , hogy minden fogszámot más-más szögű maróval kellene gyártani az ideális szíj befekvés miatt.
kb ennyi :)  

VighLajos

Erre gondoltam én is a #22595-ben.

9hpa53xy

sorry kicsit le vagyok maradva... külön külön lenne az igazi. Na meg én a pingvinest használom :)

000000000

keri, Gabcsi5456, istvan58 köszönöm az infókat!
Ezek nem túl jó hírek nekem. Megpróbálok valamit azért kihozni belőle.
Egyébként én is pislogtam egy-két kerék árán, veszett árat kérnek értük!

Szalai György

A leg öregebb és leg tökéletlenebb fogprofil.
Én úgy tudom, hogy a T profilú szíj és kerék betervezett tulajdonsága a pici kottyanás. A kerékről a szíj szabad legördülését ez teszi lehetővé.
Ha a trapéz oldalai összeszorulnak, akkor akadályozott a legördülés, ami energia vesztességet jelent.
A szoros szinkronhajtást úgy kell méretezni, hogy ez a kottyanás ne okozzon megengedhetetlen szöghibát. Minél nagyobb átmérőjű a kerék, annál kisebb a fogkottyanás miatti szöghiba.
Ha már T profillal muszáj építkezni, például mert az van.