Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

AC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:08

Előző téma - Következő téma

000000000

Megoldható, de az előbbiek alapján kellene tudni azt, hogy U, V, W szenzor jelekkel rendelkezik-e a motorod (az majdnem mindegy, hogy ez optikai vagy mágneses érzékelőből származik). Sebesség, és nyomaték hajtás esetén ennyi elég, A, B, Z jel ide nem kell.  
Ha pedig csak olyan motorod van, amiből a 3 tekercselés madzaga lóg ki, vagy rossz az encodere, akkor marad az a verzió, hogy egy külön encodert illesztünk rá, így bármiyen régi AC szervo motor életre kelthető.
Hány pólusú a motorod?

000000000

Én is kipróbáltam, meghajtottam egy 750W-os AC szervót a http://users.atw.hu/majki/elektro/mcu/project/fv1500/fv1500.htm" TARGET=_fnew>Majki féle frekiváltóval, forgott, de iszonyatos hangja volt a motornak, a frekiváltó fetjei pedig fűtötték a bordát elég tisztességesen.

frkdv6dyr

Három pólusú, és pont az encoder a rossz. Megnézem először, hogy javítható-e meg esetleg a rengeteg kimeneten más érzékelő is van-e.

svejk

Mint írtam kizárólag vector vezérlésűvel!
Pl. V1000-es Yaskawa.
Egyszerű mezeivel ne is próbáld mert füst lesz a vége ahogy az előttem szólók is írták.[#ejnye1]
 
A komolyabb frekiváltók gépkönyveiben egyébként le van írva, hogy tiltott vagy engedélyezett párosítás.
 
De mint írtam nem sok mindenre való.
 
Ha kisebb feszültségű lenne, akkor mehetne az ACSxxx vezérlőkkel, de a HALL jeladó természetesen oda is kell.

000000000

Igen, ezek ma már csodás dolgok, és szerencsére a jó öreg garantáltan valós u, v, w jelek ebben a linkelt rendszerben is ott vannak.
Manapság azért az árakkal is vigyázni kell, mert a csúcstechnikát képviselő motor szenzorok igen drágák is lehetnek, láttam én már olyan ipari encodert is a neten, ami csak önmagában több százezer forintba került.

frkdv6dyr

Nos miután körbejártuk, és nincs ésszerű alternatíva, gondolom ideje szétszedni a motort és megkeresni mi a baja. Ezek után ha elrontom nincs miért aggódnom , mert így is úgy is halott befektetés.

000000000

Ok., de ez a 3 pólus gyanús, nem 6-ot akartál írni (a póluspárok száma lehet 3)?  
Bízzunk benne, a fázis jelek még jók az enkóderében, ezeket könnyen kimérheted egy sima voltmérővel is.

vjanos

Tibor, úgy általánosságban tudnál mesélni egy kicsit erről a hajtásodról? Mitől függ, hogy sebesség módban milyen gyártmányú/tipusú motort tud hajtani?
 
A legutóbbi találkozón talán Destroyernek volt egy csomó kis AC szervója. Gondolkodtam, hogy veszek egyet főorsó hajtásnak egy kis marógépre.  
De végül nem vettem, mert nem tudtam milyen bonyolultságú és árú elektronika kell a meghajtásához.
 
Használhatóságában és használtpiaci beszerzési árban hogy aránylik egymáshoz egy kis frekiváltó és 3f motor illetve egy AC szervó a te meghajtóddal?  
 
 

frkdv6dyr

Hármat akartam írni, mert ennyi van. A másik kábelben több mint tíz van, de az az ecoderé.
 
Sajnos nincs már meg a kép de itt vettem.

frkdv6dyr

Nekem a méretek és a súly is komoly szempont volt az AC szervó képbekerülésénél.


000000000

Kár, hogy nem vettél, előbb-utóbb csak forogna az a motor.
Le a szemfényvesztő csicsa világgal itt is.:)
Én továbbra is abban bízom ezen hajtásoknál, hogy ott a fizikai valós szenzor u, v, w jel (opto, vagy Hall jeladók) a motoron.
Ha ilyen nincs rajta, semmi gond, 15 ezerért vadi új (A, B, Z, U, V, W) enkódereket lehet venni, amivel így használt régi AC szervo motor életre kelthető.  
Az én elektronikáim tehát ezen visszacsatoló jelek kapcsán tudják stabilan működtetni a motorokat, a végfok félvezető modultól függően 600 V 60 A határadatokig lekezelik a motorokat nyomaték, sebesség, vagy pozíció szervó szabályzóként.
Sok esetben elég az is, hogy alap vezérlésként DC motort csinálunk az AC motorból, azaz a felhasználó kap egy kis fekete dobozkát, és arra 0 és 350 V között DC feszt kötve a motor úgy viselkedik, mintha kefés DC motor lenne. Ezt kiegészíve IR visszacsatolással egészen stabil sebesség hajtásokat lehet készíteni főorsókhoz is.
Az árak végfok és hajtás típusfüggőek, bruttó 20 és 90 ezer Ft közöttiek.

4umhue7vh

Sziasztok!
Meg tudja mondani valaki milyen USB-232 átalakítót vegyek Omrom cx-drive-hoz + R7D sorozatszámú szervóhoz? Már 2 fajtát próbáltam, de mindkettővel megszakad a kapcsolat.

svejk

Az említett encodert pólusszám alapján kell megrendelni, vagy átkapcsolható univerzális?
Milyen tengelykapcsolattal rendelkezik?

szabo janko

Üdv Mindenkinek!  
Valamikor régen valaki foglalkozott YASKAWA DR2
drive és a MACH3 összelövésével. Kérdésem jutott e valamire? A manuált olvasgatva kell elé egy PLC de a YouTub-on láttam valamiféle összekötést ahol ment is. Azt viszont nem tudtam kivenni hogy,pozíció szabályozás vagy csak fordulat szabályozás volt.