Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Encoder használata

Indította gaben, 2024 április 09, 16:29

Előző téma - Következő téma

PSoft

Hát,persze!
 
Nehogy má az elektrokémia idővel kárt tegyen a tárcsában,vagy a perselyben!
Mondhatnám nagyvonalúan,vagy nagyképűen,de,.... NEEM!:)
 
Meg sem fordult a fejemben az esetleges galvánhatás.[#falbav]
 
Egész egyszerűen,mechanikai rögzítés a feladata a piros festéknek.
Szilikon alapú,rugalmas,jól tapadó üvegfesték.
Gyakran használom apró dolgok ragasztására,rögzítésére.

PSoft

Aha,szóval voltak 250-esek is.:(
 
Én konkrétan az 500-512 vagylagosságára gondoltam.
Egyébbként kiderül az a motorról(E240),hogy milyen encoderrel van szerelve anélkül,hogy az encodert szétszedném?
Van valami rá utaló adat a motoron,vagy az encoderházon?

svejk

Hmmm, galvánelem...Az nem csak akkor roncsol, ha tud záródni az áramkör?
Ennek ugye a használat közben nem sok esélye van.
Egyébként a gyári acél tárcsa is ilyen szilikon alapú ragasztóval van rögzítve, a szintén alumínium agyra.

svejk

500-asról nem tudok.
Elvileg a típusszám megmondja, de nem nagyon van róla info a NET-en, ezek valószínő olyan OEM encoderek.

PSoft

Mindíg próbálom a dolgaimat a lehetőségeimhez képest úgy megcsinálni,hogy az nekem is tetszen.
 
Aztán,ha esetleg még más is úgy látja,....az már csak "hab a tortán".:)))

2vkx6unz

Az encoderen rajta van a felbontás. Az én motorjaim mind 512-es.
Az utolsó 3 karakterből az első a felbontás a második 2 a tengegyméret.
A gyártott felbontások 2 cssatornás (A, B) esetén:
S - 50
K - 96
C - 100
D - 192
E - 200
F - 256
G - 360
H - 400
A - 500
I - 512
 
A tengelyméret:
01 - 2mm
02 - 3mm
03 - 1/8"
04 - 5/32"
05 - 3/16"
06 - 1/4"
11 - 4mm
14 - 5mm
12 - 6mm
13 - 8mm
 
Csak tárcs lesz eladó? 3-4 darab érdekelne.

svejk

De ehoz le kell szedni az encodert, illetve nem mindegyiken van meg ez a jelölési rendszer.

2vkx6unz

Én eddig mindegyiken megtaláltam kívül, leszedés nélkül...

2vkx6unz

 
 
http://parts.digikey.com/1/parts/1631667-encoder-opt-3ch-quick-assm-heds-5540-a06.html" border=0>
 
Ezen is ott van mint a motorokra szerelt verziókon. Persze lehetnek kivételek...

svejk

Én úgy emlékszem az E240-en levőkön kívül nem volt rajta sem az I sem a tengelyre utaló jel.
megnézni nem is tudom mert szégyenszemre egy fia E240-esem sincs :(

Szalai György

A soha ki nem bontott cink-szén elem is elhasználódik, mert folyik rajta áram. Belül.
Az elektronáramlás létrejön a két különböző fém között érintkezés közben, de egy kis dielektrikum, (pl. nedves levegő) hatására is. Hőfok különbség esetén hamar kondenzálódik és bekapillározódik (de szép kifejezés) a résbe. A nedvesség odajutását, vagy a fémes érintkezést gátolja a piros festék, de gyári megoldásoknál az alumínium elox réteg, vagy a lakkozás is.
Mi az anyaga, van-e felületvédelme a klisélemeznek? Az agy anyaga valamilyen alumínium ötvözet?
Azért a gyári ragasztás más eset. (Felület előkészítés, ragasztóanyag megválasztás, esetleg hőkezelés, próbák, tesztek, mérések)
Biztos, hogy gyárilag csak ragasztva van? Mert lehet az más célból, miközben a mechanikai rögzítést adhatja peremezés is. (Acél tárcsa esetén, tömegtermelésben hatékonyabb.)
De ettől ez a tárcsa még így tökéletes, ahogy van.

PSoft

A cink-szén elemmel kapcsolatban igazad is van.
De,azokban ott a gyárilag 'beépített' elektrolit,ami ha használod az elemet,ha nem mozgatja a kémiai folyamatot.
 
A klisélemezről(felületvédelem)nincs információm,de nagyon valószínű,hogy valamilyen felületvédelmet kap a gyártáskor.
Ami az anyagát illeti,megint csak találgatni tudok,szerintem valamilyen magasabb krómtartalmú,acélos keménységű ötvözet.
Mint ahogy lentebb már írtam, "Nagyon enyhe vonzást mutat egy neodimium mágnes irányába."
 
 "Az agy anyaga valamilyen alumínium ötvözet?"
 
Pontosan.
Huszas vastaglemezből,(olyan jó kis gépvázépítő)vágtam egy csíkot,és abból esztergáltam őket.
Az anyagösszetételét ne kérdzd,mert ezt sem tudom pontosan.:))
 
A ragasztónak használt üvegfestékről már írtam.
Tapasztalatok alapján máshol is jó volt már,gondolom itt is jó lesz.:)
Hogy miért ragasztás?
A gyári tárcsa is csak ragasztva van,olyan,vagy hasonló szilikonnal,mint a mi Gumiám menettömítő pasztánk.
 
Peremezés is megoldható lett volna nálam is,de,...
Többünkel előfordult már,hogy a nem megfelelő bánásmódban részesült tárcsa a szétszereléskor,vagy összerakáskor sérült.
A HEDS-ekre(van aki csak LEGO enkodernek hívja)ez különösen igaz.:((
 
Ilyenkor a szóbajöhető szinte egyetlen(nem horror áras) lehetőség,a sérült tárcsa levétele az agyról,és valami más forrásból származó(fotó-filmes,vagy épp egy ilyen utángyártott acél)tárcsa felrakása a meglévő agyra.
A tárcsa levételét az agyról,és másik felrakását nagymértékben segíti a(csak) szilikonos ragasztás.
Ráperemezett tárcsát leszedni az agy sérülése nélkül,...nem azt mondom hogy lehetetlen,de így'csak ragasztva'sokkal egyszerűbb.
 
Pár hónapja az Ebay-on keresgélve,találtam ezekhez az encoderekhez eredeti 500-as tárcsákat 11mm-es optikai rádiusszal,de horror áron. [#csodalk][#violent]
 
Többe került az egyszem 500-as tárcsa,mint ezek az E240-es motorok tokkal,vonóval.:(

svejk

Szokásodhoz híven, hogy szépen fogalmazzak eldramatizálod.
Egy mezei elem is használat nélkül évekig, a jobbak évtizedekig nem rohadnak el. Pedig ott az aktív elektrolit állandóan az elektródák közt.
Esetünkben az encodernél esetleg időnként léphet fel páralecsapódás, tehát még nem is mondjuk savas eső.
De tételezzük fel hogy elkezd hosszú évek alatt oxidálódni.  
Akkor mi van? A kutya sem akarja megbontani majd újra összerakni a tengely-tárcsa kapcsolatát. Ennyi erővel az alu agyat a motor tengelyére is csak szigetelten szabadna felszerelni.
 
Gyárilag is csak ragasztva van, de ettől független fémesen is érintkeznek.
Nincs semmiféle peremezés, én az eredeti agyra raktam fel az új tárcsákat.

s5f8tmfv3

Az alu a levegőn is oxidálódik, a felületén lévő oxid (szigetelő) pedig megakadályozza hogy galvánelem legyen belőle. Nem?

PSoft

Nem olvastad végig a Gyuri post-ját?
 
Ott az utolsó mondata,... és, az a lényeg.:))