Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

gaspa

Ezzel sajnos nem leszel előrébb,mert ezt egy víz/levegősből alakítottam át.Egy megszüntetett pláza tartaléka volt,90 ezerért vettem,vadi új,ipari kivitel.Egy kis átalakítással már 8 éve működik.Vannak hőszivattyús topikok,ott sok tanácsot adnak,de inkább hozzáértőhöz kell fordulni.

000000000

A fűtésemet egy NIBE F370 biztosítja már második éve. Tavaly kellet kicserélni mert az előző 17 év után feladta életét és nem volt érdemes javítani. NIBE az Svéd vállalat és ez is Svéd gyártmányú. Erre a klímára jó, meg vagyunk vele elégedve.

Ez a kazán egy elszívott levegő hőszivattyús. Nem tudom jól lett e lefordítva, de azt jelenti hogy friss levegőt szívja be a házba konyhán és fürdőszobákon keresztül (friss levegö bemenet a többi szobába van) és kifújja egy hőcserélőn keresztül, az meg melegíti a vizet. Természetesen "nullásan" nem tud működni mert nálunk hideg van, pláne télen, de 4-5-6 hónap "ingyen" van mert a használt levegő ami megy a kompresszoron át az eleget tud melegíteni ami nekünk kell. Azokban a hónapokban általában nem kell fűteni. Amikor a fűtés megindul és ha a kompresszor nem elég akkor természetesen pótolás van elektromos melegítéssel a kazánban. Hűtés nincs, légkondi itt nem sok napon kellene, egy szintes ház, na meg a külső falak vastag beton, az meg jól tartja nem csak a meleget, de a hűvöset is. A kazánban van egy funkció hogy automatikusan emeli a ventilátor fordulatszámát ha a belső hőmérséklet 3°C-al magasabb a külsőtől (így állítottam be). Ez a funkció éjjelre elég jól hűti a házat, nekünk ez elég. A ház melegítése a betonpadlóba süllyesztett csöveken keresztül megy, és mivel 10cm a süllyesztés, így nagyon jó, kellemes, egyenletes a padló hőmérséklete, soha nem forró vagy hideg. Ezt is a kazán jól szabályozza.

000000000

Itt a NIBE F370 Németül ha valakit érdekli. Magyarországon nem árusítják, de ha valakit érdekli akkor gondolom Magyarországon Németül többen tudnak mint Svédül... [#nyes]

J-Steel

Gaspa, a szélkerék a ház tetején a tegnapi szeles időben mennyit termelt?

000000000

Bár nem személyautó, de ezekről is vitáztunk... [#kacsint]

https://www.volvogroup.com/en/news-and-media/news/2021/oct/news-4082561.html

A Dán DFDS most rendelt 100 darab elektromos teherautót. 44 tonna szállítására képes maximum 300km távon. Ezt már 2019-ben kezdték gyártani de ez a százas a legnagyobb rendelésük jelenleg. [#wave]



Tudom, minden teherautót nem lehet vele kicserélni, de sokat viszont lehet. Pláne kis országokba, vagy helyi, városi szállításokra.

2ni23j35s

Helyi városi szállításokra? 44 tonna szállított  kapacitás?
Most egy 40 tonna megengedett legnagyobb össztömegű  Mercedes kb 18 méter hosszú 3, 6 méter magas 2, 2 széles. Az autópályán is szidnak minket, nemhogy a településeken.
Városba 3,5 tonnás meg 5 tonnás rövid és alacsony áruszállító kell!
Ja és mi van a munkaidővel ok megy 300 km az kb 3 és fél óra Dieselben nekem 4 és fél óra után kell megállnom 45 percre aztán megyek tovább még négy és fél órát. Mennyi idő alatt töltesz fel egy akupakkot ami elrángat 44 tonnát.
Városba viszont jó a 300 kilcsi töltet.
Ez a konstrukció csak két üzem között jó ahol naponta csak egyszer fordulnak és a két üzem egymástól kevesebb mint 300 kilcsire van. Így rakodások közben is lehet tölteni. Ha meg zárt út akkor a sofőrt is le lehet cserélni egy számítógépre. Így olcsóbb mint a vasúti szállítás.
Ha meg csak a vontatót nézem nálatok északon a kikötőben életképes ahol csak a vontatmányokat kell a kompra betolni, vagy kihúzni. De erre alkalmas egy nagyobbacska targonca is kevesebb pénzért, mint Gdansk -ban vagy Karlskona- ban.
Aki megrendelte biztos lát benne fantáziát, meg pénze is lesz belőle, de itt mi még csak reménykedünk, hogy jobb lesz valamikor a közlekedés és az áruszállítás.

RJancsi

A németek meg kísérleti jelleggel villamosítanak egy autópálya szakaszt. Az elképzelés az, hogy ezen a szakaszon felsővezetékről megy a kamion (mint egy trolibusz) és közben tölti az akkuját. Amikor letér a pályáról onnét kezdve használja csak a saját akkuját.


RJancsi

Voltak meredek próbálkozások. A világháború után Svájcnak nem volt elég szene, viszont a vízerőművek dögivel ontották az áramot. A vasúti közlekedés biztosítására "villanybojlerré" alakították a gőzmozdonyokat. Azért a nagyfeszültség és a vízgőz együtt nem egy életbiztosítás. Szerintem.

  

000000000

Nálunk meg Lund városban az aszfaltba raknak áramadót, ami érintkezésre ad töltési áramot. Jelenlegi próba alatt megy, de ez szerintem jobb mint légi vezeték. Légi vezeték leszakadhat, csúnya és sok karbantartást követel. Az útba rakott vezeték tartósabb és biztonságosabb. Ha rálépsz nem halsz meg. Kipróbáltam... [#nyes]

Hogy végül milyen technika lesz, nem tudom. Egyik sem egyszerű és nem olcsó, mindkettőnek van hátránya is előnye is.

Csuhás

Aszfaltba rakott érintkező? Hogy bírja a megolvadt és újrafagyott hóban levő kutyarosszt?

000000000

Igen, mint a Los Angelesben a villamos. Ott sincs légi vezeték, de nálunk csak egy "sin" van rakva egy sávba és ahhoz érint az áramvevő.



Majd ha legközelebb látom őket azon dolgozni megkérdezem a részleteket. A havat, jeget bírja, azt itt mi tudjuk hogy kell kezelni... [#nyes]

RJancsi

Kicsit utána olvastam. Biztonságos, ameddig el nem romlik. A lényege, hogy 1 m-es darabokból van kiépítve a sínrendszer, és csak akkor kapcsol be, ha egy jármű áramszedője hozzáér. Tehát egy gyalogos alatt feszültségmentes. Akár 270 kW árammal is képes tölteni ami nem kevés. Ráadásul univerzális, mert nem csak kamionok, de buszok és akár személyautók is rácsatlakozhatnak.

gaspa

Mielőtt megépítettem egy évig mértem a szél viszonyokat,mivel nálunk nem túl nagy szelek fújnak,ezért választottam ezt a fajtát.Az első egy-két évben sok diagramot csináltam egy Conrad 4 csatornás loggerrel,de már nem sokat nézek rá,leginkább a megépítése érdekelt.Ez is visszatermel a hálózatba,10 m/sec szélsebességnél 600 W,de nálam ez ritka és a napelemek mellett csak játékszer.

RJancsi

Nálunk egyszerű a helyzet, városképi szempontokra hivatkozva az Ökormányzat lakott területen belül megtiltotta mindenféle lakossági szélturbina, szélerőmű telepítését. Pedig dombtetőn lakunk, szinte mindig fúj a szél.