Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

jani300

Na de most komolyan ...
Villanyautóra is lehet horgot szerelni hivatalosan ?
Ha igen akkor 20 év múlva olyanom is lesz biztosan :)
Mindig mondtam én hogy hiába villognak , kicsit később nekem is lesz olyan ...
Merci ,Bmv meg a csigaevőé csak azért nem lett mert útálatosak :)

PSoft

Horoggal anélkül...
Előbb meg lesz az, mint húsz! [#nyes]

fisrcxuk3

Mert akkor hátra a pótakksi, és avval is meg lesz a 2000 km?[#nyes]

morvfer7

ha személykocsiról beszélünk, ami elmegy 2000 km-t egy tankolással, az csak úgy hihető, hogy a felét úgy teszi meg, ha egy másik húzza, vagy épp egy tréleren van.

PSoft

El tudok képzelni egy "veterán autó találkozót", úgy...ötven év múlva.
Mennyi ilyen mai villanyos izé lesz, hozzák majd...tréleren őket. [#nyes]

MoparMan


MoparMan

vegyél egy ilyen békebeli 1.9 tdi Audit és próbáld ki magad. én megtapasztaltam...

onagy

Néha olyan déja-vu érzésem ezzel az e-autós vitával. Összehasonlításképpen a vezetékes (230V-os) fúrógép, ezt követően NiCd akkumulátoros, majd a LiIon akkumulátoros gépeket hoznám fel példaként. Kezdetben vala a kábeles. Van belőle zöld, kék, sárga, stb. Megjelennek az elfogultak, szerintük a kék a jó, az a profi, a zöld a hobbi, a sárga nem jó semmire. Aztán lettek NiCd akkus gépek, hurrá szabadság, lett ezeknek is elfogult tábora, akik tudták, hogyan kell tölteni, vigyázni rá, kisüt-feltölt, akkupakkot javít stb. A vezetékes gépek használói továbbra is használták saját jól bevált gépeiket, röhögve figyelték mikor merül le a kolléga akkus gépe, mikor megy rosszrá az akksi, mikor kell majd új akksit venni egy zsák pénzért vagy kendácsolni a régit. Aztán jöttek az új, LiIon akksis BLDC motoros gépek, jó hosszú akkuidővel, tényleg jól összerakva, itt már nem nagyon akartak a népek vitázni, kellett ez mindenkinek. De azért nem dobjuk ki a vezetékest, jó az, ha a másik lemerül, vagy sajnáljuk azt széthajtani.
A ferde párhuzam is csak annyiban sántít, hogy az újgenerációs akksis gépek újdonsült tulajdonosai nem tekintenek a vezetékes gépekre, mint a letűnt idők haszontalan maradványára, nem akarják azokat betiltatni, szerintük is jó lesz az még valamire.
Talán még a törvényhozók sem akarják kitiltani ezeket a nagyvárosokból, pedig szikrát is vetnek és szén(kefe)port is hánynak magukból.
Na itt szakad vége a párhuzamnak. Igazából mindannyian szeretnénk egy elektromos járművet, de nem ennyiért, nem kizárólagosan és nem akkor, amikor kikényszerítik. Az egészséges átalakulás helyett dízelboszorkányüldözés folyik, e-autó szektásítással fűszerezve, és nap mint nap felelősnek kell érezzük magunkat mi - fosszilis tüzelőanyaggal közlekedők -, hogy Magyarországon kihaltak a bébifókák.
E-autók vannak, ennél már csak jobbak jönnek ezentúl, az infrastruktúra is adaptálódik majd valahogy. Kinek jó ez a kényszeres belsőégésű motoros boszorkányüldözés?
O.

PSoft

Hofi fogalmazott 'anno valahogy így egy más témában...

-nincs nekem semmi bajom a buzikkal, de ugye...nem lesz kötelező???
Hát nincs szerencsénk...

J-Steel

Pár hete méregettem a napelememet. Használtan vettem 240W-os.
Nyáron azt kell tudni, hogy van egy napközben láthatatlan felhőréteg, ami tisztának látszó égen is ott van. Minél nagyobb a nap beesési szöge (reggel, este) annál több energia vész el ebben a rétegben, mert meghosszabbodik az útja.
 Tehát a legideálisabb a déli 12 óra környéke jún 20 körül amikor a nap a legmagasabban van.
 Szóval kitettem a napelemet az udvarra, szépen belőttem az irányt, hogy tökéletesen 90 fokban érje a nap.
 Mivel kint tárolom a ház mellett olyan forró volt a napelem, hogy meg sem bírtam fogni. Vízzel locsolgattam, hogy mind az üveg, mind a keret lehűljön szépen.
 Miután normál hőmérsékletre visszahűlt, rátettem egy buck konvertert, egy ellenállást, amit vízbe tettem, hogy ott adja le a hőt. A konverter lényege hogy illessze a kimenetet, így a legnagyobb teljesítményt tudom kivenni.
 Szépen elkezdtem állítgatni a konvertert, hogy egyre nagyobb áramot adjon le az ellenálláson.
 A napelem vezetékére tettem egyenáramú lakatfogót az árammérés miatt, és a buck bemenő feszültségét mértem. Ezt a két értéket szorozgattam össze, hogy megkapjam a teljesítményt.
 A multiméterem pontatlan  volt mert merült az eleme, ezért az első időkben olyan értékek jöttek ki, hogy a napelem tudja a névlegest. Pár óra mulva teljesen lemerült, vettem másik elemet és újra kezdtem, mert kiderült a tévedés.

 A lényeg hogy 30V és 6,9A áramot mértem csúcsban.
 Annak tudom be, hogy nem a névleges 240w, mert van az a bizonyos felhőréteg. Meg a napelem sem új.
 Amikor a sötétkék napelem elkezdett melegedni, az áram maradt a csúcsban ugyannyi, de a 30V elkezdett csökkenni.
 Akár 27,5V-ra is képes lecsökkenni, ha nagyon forró.
 Szerintem a napelem hűtése folyadékkal nem megoldható kifizethető módon. Csak az marad, hogy olyan távol helyezik a háztetőtől, hogy a kéményhatás létrejöjjön a tető és a napelem közt, ezért is javasolják valószínűleg a 45 fokos dőlészöget, mert így kap is napot, de azért meglesz a kéményhatás is.

mdani2

Szia!

 Ezzel a méréssel az a probléma, hogy nem mérted meg a beeső fény intenzitását. így nem tudod igazán minősíteni a napelem minőségét. Ha megnézel egy adatlapot: https://static.trinasolar.com/sites/default/files/PC05_Datasheet_40mm_EN.pdf

Akkor láthatod, hogy a névleges teljesítmény 1000W/m2 intenyitás és 25 C cellahőmérséklet mellet adják meg és mindenzt +0 - +3% tűréssel. Viszont van egy görbesereg a második oldalon, ami az ettől eltérő intenzitás melletti U-I karakterisztikát mutatja. Tehát, ha tényleg pontosan tudni szeretnéd a napelem állapotát, akkor nem elég csak az U-I karakterisztikát mérni. Ezért árulnak szinte kizárólag MPPT töltés vezérlőket, hogy a beeső intenzitás  változása mellett mindig legnagyobb teljesítményhez tartozó munkaponton üzemeljen a string.

Én szerintem nincs akkora jelentősége, hogy vajon a panel most 240 vagy 230 Wattot ad le. Inkább mérd meg az összes panel üresjárati feszültségét és rövidzárlati áramát, ugyan abban a pozícióban, a lehető legrövidebb időn belül, amiket egy stringre szeretnél tenni. Annak nagyobb jelentősége van, hogy ugyan olyanok kerüljenek egy körbe.

Én is használtan vettem a napelemeket. Mind ugyan olyan volt mérve. Egy 3kW inverter 3680 Wattnyi napelemet kapott. Amúgy meg szerintem nem is a fátyolfelhő okozza a legnagyobb gondot, hanem az, hogy a napelem elmocskolódik a levegőben szálló portól, sivatagi homokos esőtől, madárrossztól stb. Időnként érdemes lemosni. Magyarországon, ha jól emlékszem akkor 42 fok az ajánlott telepítési szög. Ez meg attól függ, hogy milyen szélességi körön van telepítve.

Motoros

Pár év és rájönnek, hogy a paci megint a legjobb megoldás, meg a kényszer is nagy úr lesz.
Száz év múlva visszatekintve a tömegesen használatos motorizációra, csak egy rövid múló epizódként fogják említeni.
Valójában a magyarországi "népautózás" csak 50...60 éves múltra tekint vissza és most már itt tartunk.
Gyerekkoromban a falumban személyautó nem is létezett, a teherfuvarozást lóval és szamárral oldották meg.

Motoros

Sajnos nem tudom kiszámolni, de lehet valaki már megtette, hogy ha mondjuk a személyautók terén az elektromos eléri az 50 százalékot, és mondjuk sikerül valahogy összekókányolni a töltő hálózatot is akkor a +1 Paks elég lesz e vagy az olaj helyett a villanyt kell vennünk valahonnan.

Rabb Ferenc

Jó lesz az a panelenkénti 240W egy kicsit szerényebb 170W körüli értéknek is. Az 1000W/m2 egy jól mutató elméleti érték, labor körülmények között mesterségesen besugározva. De ennyi a Föld felszínére (különösen a mi földrajzi helyünkön) nem érkezik A szoláris állandó 1361W/m2, ennek kb 50-60%-a már jó érték. A többi a légkörben szétszóródik, elnyelődik, visszaverődik...

Ezt mutatja a második - kicsit szerényebb táblázat - a maga 800W/m2-vel. Ez optimális körülmények között 1168W. Ennyi éri el az 1.46m2 felületű panelt aminek a gyártó szerinti hatásfoka 14.7%. Vagyis kb 172W a maximálisan kivehető teljesítmény a 240W-osnak hirdetett és árult napelemből.

ywathzay

Épp ezt írtam valamelyik nap, de már inkább kimaradok a témából. Olyan mértékű beruházásokra lesz szükség minden téren az elektromos autók miatt, hogy ezzel csak azt érik el, hogy nekünk kisembereknek drágul minden. Az csak egy álom, hogy én itthon napelemmel megtermelem a kocsibavalót, főleg úgy hogy az emberek nagy része nem otthon dolgozik, és többnyire nem éjjel. Tíz éve múlva jön valami újabb mizéria, akkor meg majd az lesz a faca dolog. Tény, hogy akinek van "felesleges" pénze, és a bank 0% kamata helyett -nem hitelből- felrakatja napelemet, vesz hozzá egy autót, az most jól jár a nullszaldós elszámolással, de ez abszolút nem környezetbarát, hanem csak pénztárcabarát megoldás.