Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

keri

Volt ilyen próbálkozás, azt hiszem a Renault gondolkodott ilyenben, hogy bérelhető akkuval megpakolt utánfutó, hosszabb távra, de azóta már fejlődött annyit a dolog hogy erre nincs szükség.

keri

Én elhiszem.
Apám 1.8D szívó, mechanikus adagolós Ford Orionja is ilyen 4-4.5litert fogyasztott. 1000kg alatti kasznival, nagyon takarékos autó volt.
80 literes tankkal miért ne? Bár azért a 3.6literes fogyasztáshoz kell a hátszél, vagy a kamion mögött a szélárnyék [#vigyor]

keri


keri

Nem jó a hasonlat.

Izzószálas lámpa vs. kompakt fénycsöves. vs. LED lámpa vita ez inkább. Izzószálas már be van tiltva, mert a sok őskövület ahhoz is ragaszkodott. Tungsram boltba röhögve mesélte az eladó hogy elég nagy készlet 100-as izzót felhalmozott a tiltás előtt, mert a meglévő készletet kiárulhatja és többszörös árat hajlandóak voltak megadni a maradi emberek érte [#hehe]

Akkus vs vezetékes fúró.
Van mindkettő, vezetékest még össze koszolni sem volt időm olyan ritkán használom az akkus mellett. Egy olcsó vezetékes meg egyenesen gyengébb mint az akkusom. Hiába tud csak 15perc intenzív munkát, váltott akkuval folyamatosan tudok dolgozni a vezeték nyűgje nélkül.

NiCD akkus elég gyenge és finnyás volt valóban, azt csak speciális munkára használtam, pl. csavarozásra jó volt, de az a 2010 előtt villanyautókkal párhuzam amikben jellemzően nem lítium akku volt még.

Most meg a flexem is akkus már, annyira jók.

keri

Egyenlőre nem üldözik senki a boszorkányt, nem kötelez a villanyautó, de amint felmerül a villanyautó egyből indul a fikázás meg a hőzöngés ellene. Csak ennyiről szól ez a fellángolás itt.

Nyilván helyén kell kezelni mindent, de elég sok tájékozatlanságon és zsigeri irracionális ellenérzésen alapuló véleményt összehordanak a kollégák, amit muszáj tényszerűen helyre tennem.

keri

Sajnos ez létező jelenség.
Egyrészt ahogy mondod van egy légrés a tető és a napelem között, de ha kicsit is éri a nap akkor már bőven megfoghatatlanul forró nekem.
Ha megnézed a korrekt adatlapot, azon van hőfüggési diagram is. A névleges teljesítmény azt hiszem 20 v. 25fokon van megadva, tehát nyáron ez csökken, de hosszabb ideig is működik, így igazából a termelékenység még mindig jobb.
Viszont a legnagyobb teljesítmény akkor tavasszal és ősszel szokott lejönni amikor hideg a levegő de napos az idő.

Nekem volt olyan hogy a 2.2kW névleges teljesítményű napelemről 2.8kW jött le, miután egy zápor lehűtötte és nagyon tiszta levegőn keresztül egyből merőlegesen érte a nap.

A teljesítmény optimalizálásra meg MPPT-s töltőt keress. Azt csinálja amit te is írtál csak automatikusan.
Ugye a napelem jobbára áramgenerátoros üzemű, vagyis az áramot kell állítani. Az MPPT azt csinálja hogy picit növeli csökkenti az áramot, és közben nézi a feszültséget, kiszámolja a teljesítményt és arra lépteti az áram terhelést amelyik irányba nagyobb volt a teljesítmény. Volt ennek egy analóg áramköri kapcsolása valamelyik rádiótechnikában, de szerintem manapság nem érdemes ezzel bajlódni. Vagy megcsinálod egy mikrokontrollerrel ha nagyon magad akarod csinálni vagy veszel egyet a kínaiaktól készen.

A hálózati solár inverterek mind MPPT rendszerűek már.
12V-os solár akkutöltőből lehet még olyat találni ami nem ilyen.

keri

Ez egy jó javaslat. Mármint a tábla üresjárási fesz és a zárlati áram mérés. [#eljen]

A telepítési szög függ attól is hogy milyen célra akarod használni. Szigetüzemben télen nyáron, csak nyáron szigetüzemben, vagy éves termelés maximalizálásra akarod ahhoz mind más szög az optimális.
Illetve a forgatós a legjobb, de az helyigényes.

Szerintem az ember amúgy adott tetőre teszi általában, szóval ez általában adott.

keri

Én kiszámoltam (természetesen [#vigyor])
Jelenlegi Paks éves termelésének kb. 80%-ára lenne szükség ha minden benzin és gázolaj fogyasztást (KSH adatai alapján) villanyautóval kéne kiváltani.

Pesszimista becsléssel éltem. 5liter/100km üzemanyag fogyasztást vettem, és 15kWh/100km elektromos autó fogyasztást. Én úgy gondolom hogy egy átlagos autó ennél többet fogyaszt folyékony üzemanyagból, és a villanyautók is kevesebbet fogyasztanak ennél átlagban.

Kiszámoltam egy másik módszerrel is. Az átlagos magyar autók futásteljesítménye is ismert és a forgalomban lévő autók száma, így tudjuk hány kilométert tesznek meg összesen, így már számolható egy villanyfogyasztás is ebből.
Mindkét számolással közeli eredmények jöttek ki.

De nincs kedvem újra kiszámolni. Mindig csak én bizonyítok senki más, és ez kicsit fárasztó, így aki nem hiszi járjon utána.

keri

És ez így erős csúsztatás.
A névleges le szokott jönni róla. Nagy melegben kicsit csökken a teljesítmény és idővel nyilván degradálódik, de 5% csökkenésnél nagyobbat még nem tapasztaltunk 10 éves napellemeknél a névlegeshez képest, csak a gagyi kínai napelemeknél.
Vagy ahol konkrétan átégtek cellák. (szintén a kínaira jellemző)
Német használt napelemek általában márkásak.

keri


szf



szf

Én csak jeleztem, hogy figyelek. Írjál csak nyugodtan. Iszom szavaidat.[#vigyor0]

PSoft

IdézIszom szavaidat.

Valami "jobb nedű"...nincs otthon? [#vigyor]

keri