Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

svejk

Mondjuk akkor azt hiszem-egy orsó, mindkét végére egy-egy motor-a nyomaték növelése volt  célul kitűzve..

bmejdz9nu

Az még talán mehetne... de párhuzamos lineárokon 800mm-távolságra... egy lehetséges eltéréssel... nem hiszem...

svejk

Pedig finoman szabályozzák ám egymást..
A villamos vasúti vontatásban használják, ott egy baj van ha kipörög az egyik..erre van külön védelem..
De itt nem tud elpörögni egyik sem...

svejk

Lényeg, hogy egy próbát megérne...

e3h0cv4ph

Bocsi, én azt állítottam, hogy az összekötőtengely is, és a két motor is - az túlhatározott. És ebben az esetben nem lehetne beállítani a két PID-et.  
Gondolj bele csak (vegyünk egy E240-es motor - Tibor ilyennel akarja) egy merev tengely (mondjuk 20-as átmérőjű) egyik végét rögzíted, a másik végét egy inkremensnyi elcsavaráshoz mekkora erő kéne (512-es encoder), csak úgy saccra, (talán egy izmos csőfogóval el tudnád csavarni egy inkremensnyit) - de ekkora nyomatéknál ez a motor meghal, márpedig hogy egy inkremensnyi eltérés se legyen a két független szervó pályakövetésében - na ebben én nem hiszek.
 
Ha külön járna a két motor (összekötőtengely nélkül) az egy másik történet, ennek már látnám realitását (ezt be lehetne állítani) hiszen enged annyit a rendszer (sajnos).

x4rhew5r3

Segédszíj helyett én elektronikával oldom meg a védelmet. Egy plusz kis panel, ami figyeli mindkét oldal enkóderét, és ha határértéknél nagyobb az eltérés, akkor meghúzza az e-stoppot.

bmejdz9nu

Igaz... más mechanikai megoldásra írtad ezt.. bocsi!
Az, hogy megy... az mondjuk ok....
A szinkronban tartásban sem látog problémát...
DE! a két tengely szinkronizációban azaz a ref felvételében már igen...
Pl. egy leoldás után... a két motoron különböző erők voltak... azaz ha leoldottak a vezérlők  akkor a "szabadfutásuk" különböző lessz... tehát eltérnek...
Ez várhatóan nem nagy különbség lesz... így még elvihető a mechanika a ref. pontig...
De... ott mi és hogyan történjen... na ez a nagy kérdés...
Több variáció is lehetséges... és kétséges :)

bmejdz9nu

Persze... ahogy pl. az A300-asban az összehasonlító áramköri része...  
Csak itt 2 db LS7184-es dolgozna a bemenetén, egyik mint most az encodert fogadja a másik pedíg a Step/dir bemenet előtt lenne...
És... kialakul egy analóg hibajel... a két tengely eltéréséről...
Kb. erre gondolsz?

x4rhew5r3

A step/dir-hez nem nyúlnék, az egészet az enkóderekre alapozom. A védelem a két oldal enkóderrel "mért" pozíciójának eltérése alapján avatkozik be. Avr van benne, nem diszkrét áramkör. Diszkrétből túl nagy és drága lenne.

bmejdz9nu

Nem... nem itt és most másra gondoltam...
Mégegyszer...
Van két encoder a motorokon...erre pluszba "rákapcsolunk" 1-1db LS7184-es IC az hajt majd 1-1 8 bites előre-hátra számlálót...
Aztán összehasonlító áramkör... D/A konverter... és van egy analóg hibajel...
 
A valóságban pl. két A300-hoz már semmi nem kell már... mert ezek az áramkörök már benne vannak... csak fel kell használni...

bmejdz9nu

A referencia felvételére is van egy "vad ötletem"... duppla tengelyhez...
Kb.
1. Elindulnak a motorok a referencia írányába...
2. A mechanikán mindkét tengelyhez van egy-egy ref. kapcsoló (egymáshoz, tengely derékszög, stb. szépen belőve)
3. Az "első" motor amelyik először zárja a ref. kapcsolót... nevezzük "győztes motornak" leállítja saját magát...
4. a másik még megy...(na persze ez gyorsan lejátszódik)
5. A mikor a második motor célba ér... azaz zárja a ref kapcsolóját akkor visszakapcsolja a "nyertes" (elsőnek célba ért) motort.
6. megindítja a szoftver a referencia kapcsolóról a "lemenetet" ez már pontos és akármeyik ref kapcsoló bontására azaz az LPT portra küldött jelel meghatározza a ref. pontot...
 
Elvileg ez sima (akár egy:) 7400-ás IC-vel megoldható... Tessék kötekedni :) Várom!

x4rhew5r3

Na azért ez nem egy 7400!
Feltételezem, hogy amikor azt mondod, hogy elindulnak a motorok, a pc hajtja a ref. felvételét. Valóban egy kombinációs kapcsolással meg lehetne oldani. Csak egy a bibi, nem tudjuk, hogy a pc mikor hajt ref. felvételre.
Ez a kombinációs hálózat úgy is működhetne, hogy ha bármelyik motor ráfut a saját ref.kapcsolójára, akkor ez az áramkör átvált "ref. felvétel" állapotba, és az lesz a mester, aki hamarabb futott rá. A saját vezérlőjére nem enged több step-et, amíg a segéd is el nem éri a kapcsolót. Ha közben a dir vált, akkor azonnal visszakapcso normál állapotba, mert akor ez nem ref felvételi step sorozat. A ref felvételnél a pc addig nem vált irányt, amíg nem kapott ref jelet.
Ha a segéd is eléri a kapcsolót, akkor megy a pc felé a ref jel, az áramkör a engedi a további step jelet a mesternek is. A pc lehúzza a motorokat a kapcsolóról, és ha mind a két kapcsolóról lement, akkor elveszi a pc-től a ref jelet, és visszaáll normál állapotba.
 

x4rhew5r3

Az lemaradt a végéről, hogy semmi újat nem mondtam, Te is ezt írtad. Csak ebből talán látszik, hogy nem egy 7400[#lookaround]

bmejdz9nu

1. Jó lehet, hogy 2 db 7400-ás :) De nem PIC-re "szoruló" a logikai áramkör :)
 
2. Akkor hajt a PC ref-re amikor a szoftverban kiadod a "referenciafutás" parancsot. (vagy mire gondolsz?)
 
3. Igen pont erről van szó!  
Bármelyik lehet a "győztes" motor és akkor Ő lesz a Master:) aki gondoskodik a maga leállításáról azaz elveszi magától a step jeleket és a másodiknak befutó motor pedíg visszaadja a "Master"-nel a stepjeleket... (Flip-Flop) és együtt menek le a referencia kapcsolóról...
(Ha minden ok. akkor szinte egyszerre mennek le... azaz bármelyiket figyelhetjük vagy egy "AND" logikával mindkettőt.?)
 
Akkor ez jó ötlet? Járható?

x4rhew5r3

Csak azt nem értem, hogy miért jobb 10 db 74-es tok egy sütőlapátnyi nyákon, mint egy 130 Ft-os pic, avr, ... akármi (Renesas 98Ft).
Mi ez a diszkrimináció?[#csodalk]