Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

yx5zjs8he

Ügyes a célszerszámod!
Az ilyen kialakítású görgővel vigyázz, mert nincs tiszta gördülés, hanem fellép egy relatív csúszás is. (kopás!)
Ha ragaszkodsz hozzá, akkor célszerű az ív közepét kikönnyíteni.

bmejdz9nu

Egy "sorozatban" gyártott Z-tegely... (még a ref kapcsoló is bent van... ügyes :)
 
http://www.k2cnc.com/ebay/Z_Axis/12-10-07/K2_CNC_Z-Axis_Front.jpg" border=0>
http://www.k2cnc.com/ebay/Z_Axis/12-10-07/K2_CNC_Z-Axis_Top.jpg" border=0>
http://www.k2cnc.com/ebay/Z_Axis/12-10-07/K2_CNC_Z-Axis_Back.jpg" border=0>
http://www.k2cnc.com/ebay/Z_Axis/12-10-07/K2_CNC_Z-Axis_Limit.jpg" border=0>
http://www.k2cnc.com/ebay/Z_Axis/12-10-07/K2_CNC_Z-Axis_Iso.jpg" border=0>

000000000

Szia tajeno!
Milyen széles hornyot tanácsolsz középre?

yx5zjs8he

Hát,kb. 2/3-ad ívhossznyit

000000000

Ha középről veszel ki, akkor pont a széle, vagyis a legjobban csúszó rész marad meg. Ugyanis itt változik a legmeredekebben az átmérő és vele együtt a megtett út. Ha a közepén hagyod meg a jelenlegi felét-kétharmadát, kisebb lesz a csúszás és a kopás. Viszont a sekélyebb horony miatt kisebb erővel is terhethető oldalirányban, mert nagyobb lesz a felületi nyomás.

000000000

Talán, ha jobban előfeszítem az excenteres tengellyel, kissebb lesz acsúszás?

000000000

A csúszás nem függ az előfeszítés mértékétől. Attől van, hogy az ív közepén kisebb, míg a szélein nagyobb sugáron forog a görgő. Emiatt ezek arányában különbözö lesz (lenne) a megtett út is. A tényleges út viszont azonos a konkrét elmozdulással. Olyan ez, mint a kanyarodó gépkocsi külső és belső íven haladó kerekei. Ott a csúszást a differenciálmű küszöböli ki.

s5f8tmfv3

Nem volna jobb a V alakú beszúrás? Az a szennyeződésre is érzéketlenebb, igaz csak két ponton érintkezik.

000000000

Hát ez az! Ezt szerette volna elkerülni vbodi is, hogy csak két gördülő él mángoroljon árkot a vezetékbe. Szerintem a sekély árokkal kell megalkudni, mert az csúszik a legkevesebbet, kicsi a koszfelvevő felülete de azért csökkenti a felületi nyomást. Elvégre a trapézmenetes orsók is csúsznak rendesen. Kenni kell, és időnként utánállítani. A lényeg, hogy a két felület keménysége eltérő legyen, mert különben összerágódnak. (lásd edzett köszörült tengely - lágy csapágyfém) El kell dönteni, mi kopjon. A görgő lehet persze műanyag is (pl ZX100) Az a http://www.holes.hu/" TARGET=_fnew>HOLES szerint kenhető, zsírozható és ettől nem duzzad meg, mérettartó marad, csak tovább javul az amúgy is jó siklási tulajdonsága.

D.Laci

Én nem rontanék el egy ilyen masszív gépet görgőkkel, úgysem tudja a Tibor féle csillag tesztet 10mp alatt megcsinálni. Akkor meg hova a nagy sietség? Ha már (homár :) ), akkor én inkább hatszög anyagot használnék, ha csak a 2 végén lenne alátámasztva, akkor akár körbe lehet csapágyazni (6db), teljes felülettel felfeküdne a csapágy… Max a tehertől mángorolná…  Ha meg egy lapja alá van támasztva akkor is 3-5 csapágy simán elfér.

yx5zjs8he

Azért javasoltam az ív közepének kikönnyítését, mert így nagyobb szögtartományú (~90 fok) terhelések közvetítésére képes.
Kompromisszum kérdése.

000000000

Szia Imi!
Szerintem görgös megoldásnál nem kell az egyiknek puhábbnak lenni, sőt: az edzett rudakon edzett csapágyak, golyós kocsik futnak. Nekem a tengely és a görgő is C45-ös anyagból van, ezért gondolom, hogy nem mángorolják egymást, mivel nem pontszerűen érintkeznek.A csúszást félreértettem,azt hittem, hogy a görgők tengelyen való megcsúszására gondolsz.

000000000

A görgők relatív csúszására meg talán használható lesz a Teflon spray, a szennyeződés mentesítést úgyis meg kell oldani,"harmonikás" megoldásra gondolok.

000000000

Próba - szekerce! Aztán fél év üzem után küldhetsz egy rövid tájékoztatást az eredményről, melyik elméletet követte a valóság. Addig is sikere építést ée jó munkát!
Üdv: Rabb Ferenc

D.Laci

Görgő átmérő 50mm mag átmérő 35mm-rel számolva (157-109.9=47.1) osztó körrel számolva ~23 mm-t csúszik ~160mm elmozdulás esetén…