Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

vjanos

Naná,hogy érdekel :)

ANTAL GÁBOR

No néhány szóban Ez egy fogszámkülönbségen alapuló csak külső  fogakat tartalmazó hajtómű . Két napkereke van és az építéstől függően 1,2 3 bolygókerék párja van .A meghajtás a hídon történik a kimenet az egyik napkerék és a másik napkerék áll  ( természetesen ha nem áll akkor a hajtómű" kikuplungolt" állapotban van )  a lassítás mértéke i = 1/ ((1-(a*b/c*d)  ))   A nevező értéke természetesen pozitív és negatív is lehet Ha egy 6 os lassítást akarok kivitelezni akkor a a*b/c*d értéknek 5/6 nak kell lenni  de ha 7/6 akkor is 6 os lesz csak irányváltó .  Ez volt a Galamb ötlete mert 3 napkereket használt és 3 as bolygókereket . Ha az egyik napkereket fogta le akkor előre ment a kocsi ha a másikat akkor hátra ha egyiket sem akkor ki volt kuplungolva . Ha profileltolással készülnek a kerekek akkor különböző gördulő körökön gördülhetnek ugyanazon tengelytávon  és ilyenkor egy széles bolygókerék is elég ekkor a nevező  a= c esetén  ( a széles bolygókerék )
1-(b/d ).  Egy további trükk : mivel a meghajtás a hídon történik ott is be lehet vetni egy áttételt ( pl fogasszíjj ) ekkor a 40 es lassítást  egy 4 es fogassszij áttétellel és egy 10 et lassító bolygóművel el lehet érni Profil eltolt fogazattal pl egy   18/20 as napkerék választással megoldható. A széles bolygókerék fogszáma indifferens . Majd csinálok rajzot de kell valaki aki fölteszi  A trükk mégegyszer  i = 1/1-(b/d)

Szalai György

Na, most már engem is nagyon érdekel.

ANTAL GÁBOR

Egyébként az első fogszámkülönbségeken alapuló ( és így egyszerűen nagy módosításra alkalmas hajtómű ez volt . Azután csináltak b+b típusút ( az elv ugyanaz csak belső a fogazás . Aztán lett a B típus de ott kardán vagy oldham kell a kihajtáshoz. Mindnek a mottója az i = 1/1-( egy tört ) . De sorolhatnám a b típusúból lett a ciklohajtás vagy az orbit hidromotorok belseje , de a hullámhajtómű is . Visszatérve a k+k ra . Nagy módosításoknál rossz a hatásfoka  de kb 20 ig bőven versenyképes ez mezei csigával . Amatőr viszonylatban a rossz hatásfok nem biztos hogy hátrány pl egy forgatónál. Én kb 20 éve csináltam egy példányt és néhány hónapja a sokszögesztergámhoz is készült egy 6 os lassítás  ( 4 db kereskedelmi kerékkel profileltolás nélkül )  Sokkal kisebb a mérete mint egy akár két fokozatú lassító áttételnek. Fizetek egy sört aki megmondja hogy melyik az a 4 legkisebb fogszámú  fogaskerék amivel ez realizálható ( Z nagyobb mint 17 )  

vjanos

http://www.uni-obuda.hu/e-bulletin/Gati_Horvath_1.pdf" TARGET=_fnew>Itt írnak pár szót Galamb Józsefről és van egy kép a váltóról is

vjanos

https://www.youtube.com/watch?v=EPjnpo4jJPo" TARGET=_fnew>Itt egy magyarázó videó is
 
Azt nem értem teljesen, hogy ha ez a megoldás nem önzáró, akkor hogy alkalmaznád osztókészüléken? Külön fékkel az adott pozíciókban?

ANTAL GÁBOR

A cikk 80 % a Terplán professzor munkájából lett átemelve. Engem Ő tanított és akkor érintett meg elöször a dolog . Rész vettem az akadémia székfoglalóján (természetesen a bolygóművekről szólt ) Kár hogy nincs már közöttünk . ( Húzott a táblára egy középvonalat és szimmetrikus alkatrésznél  egyszerre egy időben két kézzel mesteri rajzot készített)

ANTAL GÁBOR

Miért a gyári körasztal vagy osztófej az önzáró ?  ( nálam egy 10 es laptávú négyszögletes fejű csavarral kell rögzíteni ) de a behajtásnál is lehet egy fék .  Egyébként is a kottyanás a probléma de ez fönnáll a csigánál is

grekon

Heli .  
 " Miért a gyári körasztal vagy osztófej az önzáró ? "  
Igen ! Nem is lehetne màs hisz maràskor magàra ràntanà az anyagot .  
"  a kottyanás a probléma de ez fönnáll a csigánál " igy van de de ez àllithato a gyári körasztal ès osztófejeknèl . Ès kikapcsolhatok . A rögzíto csavar a kèt asztalrèszt szoritja össze maràskor is meg szoktuk huzni picit hogy csokkentse a rezgèst .
" csak nekem fontos lenne az 1:40-es áttétel " mint màr emlitettèk a körasztalok áttéte nem ez ( ez az osztófejakè )  a a körasztalok inkàbb a 4(5) fokos osztàst hasznàljàk 1/90(72) .
" leköszörülnék/reszelnék hőkezelés előtt a hátából " Igen de a profilt nem tudod lereszelni s ott mèg durnà az anyagot . K1 ès M1-bol valoban  készíthető jo lefejtőmaro de illik hátraesztergàlni .
drlevis-nek mèhàny tanàcs :  
A marò átmérő min 0.5 modulal nagyobb kell legyen a csigànàl de azonos tűméret (+nèhàny szàzad )
Az megfelelő osztással előnagyolni muszàj !!  
Ha nem tudod hátraesztergàlni a marot akkor esetleg 1-2 mm-es fejszalaggal nem dur annyira (?), de javasolnàm szerezz 50-60 mm átmérőjű 2-2.5 modulu lefejtőmarot s egy 25-30 mm-es csigàval a mèg jo lesz (jobb mint a kikinlodott maroval )  
A 160 milis mèretet mèg hobbi cèlra is kicsinylem , probàld nagyobbra kèsziteni ( 160-180 milis csiga illene ) mèg ha lelog is kicsit az asztalrol .
Ha kell segitseg a csiga ( fogazàs ) szàmitàsban keress meg .
Sok sikert !  

ANTAL GÁBOR

 Szerintem nem önzáró. Egy csigahajtásnál az áttétel nagysága  , a geometria és az anyagpárosítás valamint a felületi érdesség határozza meg hogy önzáró e. ( gépészetileg a fi és a mű értéke )   Ha önzáró akkor  a kimenetre bármekkora nyomatékot tehetünk a bemenet nem mozdul meg . Egy 40 es áttételnél ez normális csigánál  nem teljesül ( persze ha zsír helyett homok a kenőanyag akkor lehet ) . A napokban nézegettem az Agisys által forgalmazott csigahajtásokat ott is ezt az állításomat támasztották alá. A gyári osztókészülékeknél ha nem rögzítjük a megmunkálás elött a készüléket az ki is fog mozdulni

nxw2m2665

Üdv Grekon! Előre is öszönöm a tanácsokat és a segítségfelajánlást, élni fogok vele. Ahogy időm engedi nekilátok.

r5y7cufaj

Sziasztok!
Talán tavaly láttam valakitől itt leírást golyósorsó (porvédő, forgács) védelemre. De sajnos most nem találom. Van bevált módszeretek? [#fejvakaras]
Köszönöm!

remrendes

Hello! Egy 600x600mm-es merolapra epitkeznek.
A 2 fele lehetoseg kozul, melyiknek mik az elonyei es hatranyai? Az egyik, hogy a linearis csapagyat kozvetlen a merolapra teszem, a masik, hogy a 2 szelere egy sikolt UPN gerendat fektetek es arra kerulnek a csapagyak. Nekem ez utobbi stabilabnak tuni, mivel, hogy kisebb a mozgo tomeg.

Szalai György

A sin alá pakolt, sikolt U gerendának lehet még egy előnye, a mozgó tömeg csökkenésén kívül.
Hogy az U gerenda és a sin lelóghat a mérőlapról, hasznos munkaterületet nyerve.
Ha nem lóg le, akkor a szép mérőlap felületének egy értékes része nem kihasználható.

remrendes

Jogos. Igy mar nem is 130-as gerendan gondolkozom, hanem nagyobbon. Vagy lezervagatok 15-os lemezt, hogy meg jobban lelogjon. De akkor valoszinuleg megemelem.