Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

b4nm7gjvr

Rosszul tudod!
 
DF= Dinamo földpontja és a D+ -ot kell a dinamo pozitívját idekötni a középső pont az akksi + pontja...
 
Ezt a feszültség szabályzót kell a dinamó és az akksi közé kötni, hogy az akksi nem kapjon túl sok feszültséget.... ladába is ilyen van...

ANTAL GÁBOR

Franczy ! Nekem nem volt Ladám de a főnökömnek volt ( és volt is alkalmam szervízelni ) . Én generátorra emlékszem benne ( pedig az elsők közül volt való ) Léteznek olyan őspéldányok amikben még  dinamó van ???

000000000

Még biztos üzemel ilyen jármű amiben dinamó van.Pl: 6 voltos Trabant,dobfékes WARTBURG régebbi KISPOLSZKI /ilyen volt nekem is/ egyes erőgépek traktorok.Zuk,Nysa,talán az UAZ.ban is de nem biztos.

keri

Df az állórész gerjesztő áramát kapcsolja.
D+ a kommutátorról szedi a + villanyt.
12V az akkura megy, a földet a fém házon keresztül kapja ez a fajta.
 
Franci rosszul tudja.
Amire ő gondol egy másik fajta szabályzó.

keri

Aztat nem tudom mert a Dinamósok amit én ismerek mind 6V-os, de ha rá van írva hogy dinamóshoz való akkor ahoz valól.
 
Amúgy a lényegen nem változtat. MZ esetén pl akár generátoros, akár dinamós ugyan az a bekötés, csak a dinamó a kommutátorról szedi a villanyt, mert az csinálja az egyenirányítást. Generátorosnál meg az állórészről jön a villany és diódahíd csinálja az egyenirányítást.
 
Az áramkörben azért van különbség, mert a dinamósnál le kell választani az akkut a dinamóról ha alacsony a feszültsége, generátornál ezt a dióda megoldja...illetve újabban a dinamósnál is, csak akkor 0,6V-al alacsonyabb a feszültége, és általában kevés szokott lenni a normális üzemhez, legalább is 6V-osnál.

svejk

A +12 megy az akku + -ra,
A D+ a dinamó pluszra
A Df megy a gerjesztőtekercsre
 
Gondolom benne van a viszáram kapcsoló is, ami ma már egy combos  dióda lehet.
 
Mivel nincs külön kapcsa, ezért valószínű a doboz fémházán keresztül kapja a negatívot tehát figyelni a jó testre!

ANTAL GÁBOR

 Mindenki félreértett : Én a dinamós Ladát keresem mert bizisten olyat nem láttam . Nekem  volt vagy 4 Trabantom azok közül az elsők azok dinamósok voltak (" CI "volt a rendszáma ) És valóban a mai napig előfordul a dinamó egyes erőgépekben ( MTZ ??? )  

svejk

Ne már!!
Df = dinamo field
 
Zsigán sosem volt dinamó...
 

PSoft

 
Az én Trabim, CZ-s volt, még abban is 6V-os dinamót hajtott a...nylonharisnya.:))
 

hfne0v6p7

Igen a fém ház maga a testpont.
A szabályzás lényege szerintem az hogy maga a gerjesztő feszültséget adja vagy sem a dinamónak.
Ha túl nagy a feszkó megszakítja ha igényli van gerjesztő fesz és tölt.
Ha nincs nem tölt ha van tölt.
De lehet ez egy oltári baromság amit most írtam, de ezt abból gondolom hogy a gyári fesszab mechanikus volt elektromágneses  behúzó relékkel méghozzá három volt benne.
Na ez tudott játszani a gerjesztő fesszel.

svejk


svejk

Nagy vonalakban úgy működik ahogy írtad.
 
A réginél a 3 oszlop közül egy volt a visszáram kapcsoló egy a fesszabályozó tekercs egy meg az áramszabályozó(?) ez most már kicsit homályos emlék nekem is. aztán volt a kétoszlopos aminél az áramtekercs együtt volt a fesz. tekerccsel, a másik meg továbbra is a viszáram kapcsoló szerepét töltötte be.
 
Egyébként a fesszabályozó az eredetinél úgy működött, hogy vagy gerjesztett direktben, aztán középállásban ellenálláson keresztül, vagy ha még így is nagyon töltött akkor testre kötötte a gerjesztőtekercset.
Ezen eszközöknek lelkük volt. :)
 
 

svejk

Még eszembe jutott, hogy létezett pozitív és negatív gerjesztésű dinamó.
De ahogy leírtad a próbádat a Tiéd pozitív gerjesztésű.
 
No és a régi mechanikus fesszabályozók és dinamóknál nagyon fontos volt, hogy a dinamót először fel kellett mágnesezni, mert szerencsétlen esetben fordítva gerjedt fel és ilyenkor rögtön szétégett a viszáram kapcsoló érintkezője.
(ez azért volt lehetséges, mert a régi rendszerek öngerjesztésüek voltak, nem kellett hozzá az akku fesz.)

sufnituning

Szia Svejk! írtam emailt, nem kaptad meg?

hfne0v6p7

Léteznek csak ez traktor,
TZ4K békebeli Csehszlovák 1980-as évjárat.
De sajnos beégtek a relék érintkezői, jobban mondva elégtek mert nincs meg.
A szomorú helyzet az hogy az eredetiek is mind tiszta rozsda még attól függetlenül is, hogy úgy hirdetik raktári készlet, és beépítve nem volt soha.
Ezek után marad a mai kor vívmánya az elektronikus, persze a cserével együgyűt jár, hogy borul minden bekötés.
Nem ám ki a régit be az újat és kész.
Én is úgy gondolom ahogy svejk fórumtársunk írta  #28538, de jobbnak láttam utánajárni,
mert egy mozdulattal haza lehet vágni és irány megint a bolt egy másikért.