Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Kelepeisz Lajos

Indította gaben, 2025 február 26, 08:02

Előző téma - Következő téma

PSoft

 
Igen megkaptam!
 
A hét végére várhatsz "eredményt".
[#wave]
 

Kelepeisz Lajos


Kelepeisz Lajos

Mit ad isten, találtam idehaza egy takarítógép szivattyúját, teszi szépen a dolgát, igaz éppen hogy csorog belőle a víz de nekem pont elég, nyomás viszont van bőven, úgy tűnik szeret melegedni, meglátom meddig melegszik, van rajta egy hővédő, ha azt kinyomja akkor az egészet beteszem trafóolajban, majd ott nem izzad annyira.
http://kepfeltoltes.hu/160628/IMG_0420_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>

PSoft

 
"van rajta egy hővédő, ha azt kinyomja akkor az egészet beteszem trafóolajban, majd ott nem izzad annyira."
 
Erről, egy régi-régi történet jut eszembe.
 
Te már nem nagyon emlékszel, de 'anno voltak a...
csúszógyűrűs/indító ellenállásos aszinkron motorok.
Komoly példányok is voltak belőle, most, egy 110hp(horsepower)-esről beszélek.
Kb. 100-150liter trafóolaj fért az indító ellenállásába.
Gyakran előfordult, hogy a dolgozó indítás után nem zárta rövidre a forgórészt, mint ahogy az elő volt írva.
Ilyenkor az ellenállás utolsó fokozata bent maradt a forgórészkörben,és fűtötte a 100-150 liternyi olajat.
Többször megesett, hogy az ellenállás festett lemezházán a hő hatására, felhólyagzott/elszíneződött a festék.
A szag után(azt észlelve az üzemben)szokott a kezelő "észbekapni" és lekapcsolni a motort.
 
Ezzel még nem is lett volna gond egy csokigyárban, de itt speciel...nitrocellulózt(NC)gyártottak.:(  
 
Akkori "nagytudású" főnököm kitalálta hogy...építsünk be hővédelmet az indító ellenállásba(is).
Te arra sem emlékezhetsz, de volt 'anno ilyen célra, egy magyar készülék, úgy hívták hogy, DST termisztoros hővédelmi relé.
 
Nos, beépítettük a termisztort az olajtérbe...
Működött is a készülék faxán!
Ha úgy hagyta a kezelő a motoron a rövidrezáró kart, ahogy hagyta...  
A termisztor megfogta a hatvan fokos olajat, kikapcsolt a a motort, nem melegedett tovább az olaj.
 
Igen ám, de...
Abban a műszakban, nem is volt újra indítható a motor!
Sok-sok óra kellett, mire a 200 liternyi olaj visszahűlt,és engedte az újraindítást.:)
 
Nem jött be a góré "újítása".:))
Innentől, új neve lett mifelénk a DST relének...
Domokos Sándor Találmánya!
(így hívták az akkori górét):))  
 
Később, átalakítottam a gépet(gépeket), egy időkapcsolós, végálláskapcsolós védelemre.
Ha "x"  beállított időn belül a kezelő nem húzta rá az ellenállást, nem zárta rövidre a forgórészt, akkor megállt a motor.
Egy másik végálláskapcsolós kör meg azt figyelte, hogy ne lehessen nem nullára állított(legkisebb ellenállás fokozat)ellenállással,és rövidrezárt forgórésszel indítani a motort.  
 
Huhh, de rég volt ez már!:)
(remélem, nem untattalak)
 
 
 

Kelepeisz Lajos

Dehogy untatsz, nagyon érdekes amit írtál, habár én tényleg nem találkoztam ilyennel, meg talán nem is fogok. Amúgy ez a hővédelem csak egyszer fog működni, vagy nem ha mégis oldana akkor megy a sufniba, meg szerintem amúgy is, mint ahogy eddig még nem mondtam ez hűtővizet keringetne, na de ott a de, a tekercs egy vashengert cibál ide oda ami szuperul melegszik, és mivel a hűtővizek ezen keresztül halad át ez is frankón fűti a vizet szóval eeeeeeeeeeeee, lehet bepróbálkozok majd egy ablakmosó szivattyúval.[#wilting]

PSoft

 
Sejtem, hogy ahhoz kellene!:)
 
Az ablakmosóé, ugyanúgy hangos, mint a kávégépé.:(
De, az ablakmosóé sem biztos, hogy bírná az esetlegesen több órás üzemet.
 
Nagyobbacska akváriumszivattyún, esetleg, szökőkút szivattyún, nem gondolkodtál?
Vízbe merülnek, hűtésük ideális.
Azon felül halk, csendes járásúak.
 

Kelepeisz Lajos

De igen valószínűleg azt is ki fogom próbálni, sőt biztos, egyenlőre jó lesz ez a rezgőszivattyú még ki nem tisztázódnak a dolgok.  Béla ismét ment egy e-mail.

Szalai György

„Te már nem nagyon emlékszel, de 'anno voltak a...”
 
Nem is olyan réges régen, egy nem is messzi galaxisban. . .
Volt a „búcsú” nevű, parasztlegények által igen kedvelt népünnepély, ahol pofont és farba rúgást is lehetett kapni ajándékba, de a fakanalazás sem volt példa nélküli.
És a búcsú közepén ott terebélyeskedett a ringlispíl nevű nagy körhinta.
Na. . . már gondolom, hogy gondolod.
 
Az elektronikus lágyindítók és frekvenciaváltók kora előtt, a büszke ringlispíl csúszógyűrűs motorszívét is indító ellenállással élesztették.  
Az volt a „vízzelindító” csodaszerkezet.
Egy bádogfazékba főtt, légszigetelésű forgókondenzátor.
Persze aki nem látott még forgókondit sem, az most jól néz ki, mert képzelheti. . .
 
https://www.youtube.com/watch?v=uOcccXku05M" TARGET=_fnew>Azért is találtam a végére egy látványos vízzelindítós videót.

ANTAL GÁBOR

  Érdekes amit írtál .  Egy barátom éveket töltött Japánban .Meséli hogy  a japán  ( bak ) darukon nincs végállás kapcsoló  ( ami akár el is romolhat ) csak egy ütköző bak. Aztán a kezelőnek megmondják hogy addig mehet a daru és ha nekimegy a baknak akkor kirúgják az állásából . Nyugdijas korukig  daruzgatnak baleset nélkül . Nálunk meg az indító ellenállást az indítás után  nótóriusan nem zárta rövidre a kezelő  a NC üzemben ???  

ANTAL GÁBOR

  Helyesebb lett volna az indítóellenállás kiiktatását  és a forgórész rövidre zárását írnom de gondolom a lényeget mindenki érti

PSoft

 
Igen, csak fordított sorrendben, mint ahogy írtad.:))
[#wave]

PSoft

 
Az alábbi kis videó, nem Japánban készült.:)
 
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=MusPXETEKqM" TARGET=_fnew>Nem kell olyan messzire menni, hogy..."csudákat lásson az ember".
[#wow1]
 

ANTAL GÁBOR

Igaz mert a motornak forgásban kellett maradni.. . A mondanivalómat azért gondolom érted ??

PSoft

 
"Volt a „búcsú” nevű..."
 
Már, itt megvolt a..."pirosmotor".:))
(hogy mééé pirosra volt mázolva az összes???)
 
Egyébként, ilyen volt az első fényszabályozós készülékem...
Dunsztosüveg, vállas bádogfedél, fehér tejgumikarikás tömítéssel, peckes összehúzós bádogabronccsal.
A fedélbe applikált légforgó, belemártódott/elmerült a dunsztosüveg sós vízzel töltött faunájában.
Laposelem, zseblámpaizzó, kevés drót, no meg egy néprádióról mentett tekerentyű a forgóra.
 
Jó kis "játék" volt....
Jah, meg néha-néha meglötkölni a dunsztba tett forgót, hogy a buborékok kimenjenek a lemezek közül.:)
[#wave]
 

PSoft

 
Igen, értem.
 
Nem volt egyszerű 'anno fiatalként, a hat-nyolc elemit végzett "betanított, öreg,(többnyire piroskönyves) vegyészekkel/gépkezelőkkel".:((
(ezt most, minden bántó szándék nélkül mondom)