Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Fémöntés házilag

Indította gaben, 2024 április 09, 16:27

Előző téma - Következő téma

000000000

Természetesen gondoltam ilyenre, tű lenne a szénakazalban. :(
 
Ami biztos, hogy jól körbeérdeklődöm ezt az egészet.
 
A lenti képen egy 70-es években versenyző pilóta motorja látható, aki azóta sajnos nincsen közöttünk, de az egyik kollégájával tudtam beszélni, ő mondta, hogy anno úgy öntötték ki a nagyjábóli formát, majd (...szakkifejezés...)esztergával alakította ki a bordázatot. Nyilván azért volt olcsó, mert magának csinálta. Gép már nem áll rendelkezésre, így nem tudna segíteni ez ügyben. :(
 
A fröccsöntőszerszámok árából kiindulva sejtettem, hogy ez sem lenne kevesebb...

000000000

A kép meg lemaradt, beszúrom érdekességképpen, de csak egy linkkel, így is eléggé hosszúak a hsz-aim.
 
http://www.trabantklub.hu/twk/am/1979_16.jpg" TARGET=_fnew>Bodó Péter motorja

besirkyjh

Nem lenne feltétlen több .
Ennél a hengernél több a kitöltött aluminium és nem arányosan nöne az ára a szilikonnak .
Igen az egy egy darab gond lehet mert kell egy tükörkép is . Szerintem egy százasbol kijönne a kéthenger öntése .Ez igy drága ( hobby szinten )
 
Halgass a Laslie-re , email-ez , telefonálj hátha van készen öntöforma .
 
Van a másik megoldás ha kifaragod hungarocelböl (a fehér ide nem jo , kerestd a szineset ,zölg , kék , rozsaszin ) ennek a modszere a következö  
késsel , villával , fürészlapal elö nagyolod a formát és utánna izzo szállal simitod .Az izzo szál akár forrasztopáka is lehet ( kicsit nyügös de használhato) ha elkészült a kétdarab prototipus akkor irány az öntös ( gatya felkötés ) ugyan is az öntösök nem szivesen öntenek hungarocelre mert füstöl és bödös .
Ha mégis kiönti izgulhatsz hogy a homok nem-e omlott be és hogy a teljes formát kiöntötte-e .
Ha ez mind sikerül akkor olcson meguszod az egészet kilonként kb: 1300ft-bol .
 
Na ehez mit szolsz .Vannak itt értelmesebb emberek is tölem ebben a témában .Jönnek nem soká csak kitartás .

000000000

Köszi a tippeket!
 
Igen, a hungarocelles (vagyis műanyaghabos) megoldást láttam, de most jut eszembe: ugyan a végleges hengerek egymás tükörképei, de csak egy dologban térnek el: a jobbosnak a bal oldala van lenyesve egyenesre, a balosnak meg a jobb oldala.
Vagyis lényegében két ugyanolyan, felülről kör alapterületű lemezekkel ellátott hengerről van szó.
 
A homok szerintem is omlékony, persze ezt így mindenféle tapasztalat nélkül ostobaság kijelentenem. Agyaltam azon, hogy esetleg a habot belenyomom egy edénnyi hőálló gipszbe (azt hiszem létezik erre a célra való) és akkor szilárdulást követően meg van az egyik oldal. Ugyanígy járnék el a másik felével is, aztán jöhet az összeillesztés és az öntés.
 
Lehet, hogy ez így nem kivitelezhető, meg túl leegyszerűsítem, kéretik elnézni. Vagy járható út?

robroy007

Szia Spityu!
 
1300 Ft volt nekem is a kilónkénti öntés ár
 a homoktól nem tudom mennyire kell félni , hogy omlik-e ha jó a mester nem lehet gond vele csak ha nagyon spórolós
 
tudok Hajdú-Biharban 2-3 céget is aki megcsinálják neked bár a homok nem a legjobb formázó anyag a feladathoz (vagyis ami nekem készült az elég durva felületű lett) a kéregbe való öntés (gipsz vagy viasz forma+ kerámia hély) lenne talán a legjobb
 
az eredeti igencsak fém kokillába volt csinálva annó  
 
a formát egy hengerre felfűzött korongokból tudod legkönnyebben megcsinálni és a szükséges helyeken kiegészíteni, akkor nem kell baromira vastag tömböket faragnod (ráadásul 10 centi fölött amúgy se fogsz könnyen találni 5-7 centi a járatos)

besirkyjh

Akkor is két darabot kell csinálnod mert az öntéskör elfüstöl a hab ami ugye a homokban van .
Azért nem olyan omlékony az , nekem "T" nut asztalt öntöttek 700mm hossz ban és nem omlott be .
 
Igen van valami  folyadék emivel beszokták kenni talán ( fekecs ) a neve de a gipszet nem ajánlom .
 
Probálkozz más forumokon is segitenek biztos .
Bronz öntés , harang öntés , alu öntés stb ott abbol élnek és tudják a tutit .Ezen a forumon csak ritkán fordul elö hogy valaki publikál öntést mert csak kevesen foglalkoznak vele , viszont azok profik ( csak most alszanok vagy játszik a Fradi ) .
 
Várj még kicsit .

000000000

Köszönöm a válaszokat!
 
Az tuti, hogy még várok a témával, egyelőre a lehetőségeket mérem csak fel. Árajánlatkérő levelek-telefonok, agytágítás, ilyenek. :)
 
A felület finomsága nem lényeges. :D

robroy007

írj ha esetleg érdekes  Hajdú-Biharban a cégek elérhetősége

000000000

leveled ment a drot galambal!

000000000

A házilag egy-két darab gyártására az a leg célszerűbb, ha egy régi selejtes darabot elkészítesz mintának és azt formázod le. A viaszmintás eljárás nagyobb sorozatokra és olyan esetekben az igazán jó amikor az öntvényünknek több méretének pontosnak kell lennie, jó felületminőség mellet(ezért preciziós öntésnek hívják). A henger hűtőbordáinak mérete és felület minősége ezt a bonyolult eljárást nem igényli. Az első dolog, hogy el kell készíteni a henger hüvelyét megfelelő méretben,úgy hogy az átömlő nyílások kiképzése meg legyen pontosan. Öntés után nehéz az utómunkálat! A kétütemü motorok hengereit hüvellyel együtt kell önteni, ezért lényeges a hüvely anyaga (általában GG20-25 minőség megteszi) és alakja, valamint felületi érdessége és tisztasága is. Az alaknak olyannak kell lennie, hogy később axiális irányban elmozdolni ne tudjon és biztosan gáztömören zárjon. Azaz kell rá két-három váll, de a váll tövében és csúcsán rádiuszosnak kell lennie és a váll oldalának ferdének. Ez azért kell, hogy ilyen legyen, mert öntéskor a szilárd vasra ráöntjük az aluminiumot, ami szilárdulás közben zsugorodik és ha a hüvelyen élek vagy sarkok vannak, akkor könnyen megrepedhet majd az alu. A formázáshoz én gyantás homokot vagy vízüveges homokot használnék, mert velük aránylag egyszerűen elkészíthető házilag is formák. A gyantás homok hőre keményedő műgyantával van keverve, aminek egy háztartási tűzhely hője elegendő. Ez esetben a minta és magszerszám anyagának kb. 230-250 °C-ot el kell viselnie. Vízüveges homokforma esetén a forma- és magkészítés szobahőmérsékleten zajlik, de a kötést egy kis CO2-vel meg kell gyorsítani, mert hosszú a kötési idő. Mindkét megoldással szilárd, önhordó formát kapunk, ami akár 1-2 hét múlva is felhasználható az öntéshez,sőt. Formázni lehet még a hengert bentonitos formázóhomokba is de azt jó esetben is 1-2 napon belül le kell önteni. A hüvelyt minden esetben elő kell melegíteni öntés előtt. Ellenkező esetben párakicsapódás jön létre a fém hüvelyen s amikor a folyékony aluval találkozik akkor hólyagokat nyom az aluba. Jó esetben! Nem jó esetben az összes folyékony fémet kilőheti a formából a hirtelen keletkező gőz. Az előmelegítés a repedés veszélyét is csökkenti. Ha van estleg további kérdésed is szívesen válaszolok.

svejk

Ez igen!!!
Kalmus óta nem olvastam ilyen jó szakleírást öntésről.
Köszönjük!
 
 

000000000

a számbol vetted ki a szot!:)))öröm volt olvasni!!!:)))

000000000

Köszönöm a leírást! Még annyit, hogy a hüvely utólag lessz berakva, zsugorkötéssel. Illetve mivel a blokk aljától a hengerfejig egy csavar lesz, a függőleges játék ellen ez a leszorítás fog védeni. Alulról pedig a hengerfejnél kialakított perem támaszt alá. Sugárirányú játék (elcsavarodás) ellen valamilyen pozícionálás lesz,  tüske, csavar, ilyesmi. Persze normálisan rögzítve.
 
A leírásodból a homok + műgyanta tűnik a legkézenfekvőbb megoldásnak. Viszont a gyári henger nem jó egy-az-egyben mintának, mert a hengerfal külső átmérőjét módosítani szeretném. Esetleg úgy volna jó, hogyha alakítható lenne utólag a forma: kireszelnék belőle, ahol kell és akkor ott több anyag lesz az öntést követően. Egyébként utánanéztem, mondhatni túlhűtött gyárilag a henger, ennél kevesebb számú, nagyobb borda is megtenné, úgy is egy axiálventilátor fújja, nem kis légmennyiséggel.
 
Olyan kérdésem lenne még, hogy ha a műgyantás, kiégetős módszert választom, akkor az égetés alatt bent kell lennie a mintatárgynak, vagy az már csak egy utólagos művelet az alakítást követően - mintatárgy nélkül. Azért kérdezem, mert akkor gondolom a viasz kilőve.

000000000

Figyelmetlen voltam, bocs! A következő ötletem támadt: műgyantás homokba beágyazom a gyári hengert, majd égetést követően alakítom az öntőformát, többször mérve, hogy elértem-e a kívánt anyagvastagságot. Lehetséges, vagy felejtős?

besirkyjh

Szia .
 
Na látod megy ez nekünk ezt mindenki értette , szuper .
 
Egy kérdés részemröl . Miért kellett mindig 3-4 napot várnom a munka darabra?Valami olyasmit mondtak hogy égetik a szerszámot ( valami salakot ) és 3-4 napig van a kemencében .