Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Frekvenciaváltó

Indította gaben, 2024 április 09, 16:06

Előző téma - Következő téma

000000000


bmejdz9nu

Frekiváltó alapok az elméletemben:) Cáfoljátok!
 
Van ugyebár 230 voltos és 400V-os rendszer (és van valami 480V?)
 
A 230 voltosból én is úgy tudom van 1 és 3 fázisra is beköthető változat....
Magamban el bírom képzelni a dolgot... ha megnézem a blokvázlatokat... egyenírányítja a váltó áramot aztán "szaggatja-modulálja"
Talán majdnem mindegy az neki, hogy ezt 1 fázisról vagy 3 fázisról teszi... max. nagyobb kondi kell bele? Jól gondolom?
A kimenet is természetesen itt max: 200-230V... nem több! (motor delta kapcsoláshoz..:)
 
Aztán ott vannak a 400V-os rendszerűek:
Ezeket aztán már végképp nem értem...
Mindíg 3 fázisuak! A kiment itt max 400V... ez ok... (csillag kapcs a motornál...)
Ezt csak úgy bírom elképzelni, hogy a bemenet is "delta kapcsolásban" van...??? mert másként hogyan tudná ha a kimeneten a 400V-ot...????
Ezekhez a 400V-osokhoz még egy jópofa észrevétel:
Amikor megadják, hogy pl. 3Kw-os...akkor a 400V-al és az ahhoz tartozó árammal számítják!  
De ha neked csak 230V-os a motorod... akkor az (áram és fesz szorzatából) csak ez a 3Kw-os... már messze nem annyi...  
Egy frekiváltó választásnál érdemes mindíg a kimenő áramot figyelni! Szerintem...
 
De akkor melyik mikor? Hogyan...melyik..????

000000000

A motorodnak van egy gyári adatsora: maximális
teljesítmény, ehhez tartozó feszültség,
frekvencia. Az áram ezekből kiszámolható.
Ehhez kell beállítani az áramlimitet a
frekiváltón. Nyilvánvaló az is, hogy egy
5 kW-os hajtással lehet 500W-os motort
működtetni, fordítva viszont nem. És megint
hangsúlyoznám: egyszerű, és olcsó elektronikus
fordulatszám hajtások óriási hátránya, hogy a
nyomaték nem nő alacsonyabb fordulatszámoknál,
és jelentős a slip.
Sajna a mechanikai áttételezés elkerülhetetlen
adott esetben! (lásd hagyományos eszterga,
marógép fordulatszámsor megoldásait!)

bmejdz9nu

Ez tudjuk Tibi.
(De a azért a frekiváltókon lehet állítana V/F görbét úgy, hogy alcsony fordualaton/frekin lapátol neki... áramot/feszt... ha kell...)
De itt most az alap "csoportok" meghatározása a kérdéses dolog!

000000000

Ha tudod, akkor, ok., így biztosan
végig gondoltad már a direkt motoros fortunád
alkalmazhatóságát, és feltétételeit.
Majd azért "lapátolás" közben gondolj  
a kommersz motorod füst és hő jelenségeire is.:)
Ugyanis AC motoroknál is megvan a hármas
felosztás, ahogyan a DC szervóknál, legalábbis
az én szemléletemben.
A frekiváltó bemenetek típusát pedig
a teljesítmény dönti el, 2.2 kW fölött
szép lassan át kell térni 3 fázisúra.
Egy átlag frekiváltónál pedig maximum akkora
lehet a kimeneti feszültség, mint a bemeneté.

bmejdz9nu

Furtuna terveim: (hogy világos legyen)
 
Három fortuna fog a gépen cserélhető módón dolgozni... mert egy motorral nem lehet mindent...
1. Alcsony fordulatra: 0-3000rpm bika egyenáramú LENZE motor a sáját tachós vezérlőjével ER32-es befogással.
2. A kérdéses fortuna... 3.000-20.000 rpm... AC asszinkron, frekiváltóval (ER16) és majd vissacsatolással... ismered a próblémámat... ez sem a motorral van...
3. 20.000-60.000 rpm Precise német gyért. 1,1Kw-os HF (asszinkron) motor vízhűtéssel és 1KHz-es frekiváltóval...  
 
Jól gondolom, hogy kis fordulatra egyenáramú a legjobb...?

000000000

Ja és kedves Péter megkockáztatom, hogy
soha nem nagyon fogsz Te 1 kW-ot meghaladó
teljesítménnyel forgácsolni, érdemes
lenne kiszámolnod, hogy ez mit jelent a
gyakorlatban (csak egy példa  - 1 Kw-os marás:
35 mm-es maró, 10 mm fogásmélység, 60 mm/min
előtolás, acélban) Nevetséges dolog lenne
ezt elvárni egy hobby gépnél mind merevségi,
mind előtolási oldalról. Úgyhogy miellőtt
összevásárolsz 25 féle, X kW-os frekiváltót,
ezt is gondold át.

bmejdz9nu

Teljesen igazad van!!! Látod egyetértünk! :)
Csak a egyfáziusú és kicsi frekiváltóim vannak... (200W-750w) (A 1,5Kw-ossal teljesen más terveim vannak...)
A Lenze motor 370W-os, de nagyon erős... A középső kb. 370W... Sajnos a HF motor nem volt kisebb mint 1Kw...de ez nem is olyan erős... és nem is nehéz... (itt sajnos várható valami veszteség is a 2F-3F miatt... ismered a problémát...de erről mindjárt írok... :)
A gép merev lesz... sajnos 2-4 "emberes" pedíg csak 320x320 a munkaterülete...és tiszta alu:)

000000000

Egy verziónak jó lesz az elképzelésed, csak
az előbbiek tükrében ne hajszold a kW-okat,
teljesen fölösleges. Én a helyedben pl.
nagy fordulatra a BL modell motort használnám,
úgy mint Motoros, és RC, és még Mások. A célnak
tökéletesen megfelel, és itt úgyis az
ütéspontosság, és a csapágyazás a döntő.

bmejdz9nu

Megdöbbentem...
 
Az Ebay-on árultak egy HF motort... 1KHz frekiváltóval...
A frekiváltó szépen kidolgozott azaz kisszériás, de azért "kisipari volt"...
Cseh volt a gyártó!!!  
Sőt 1995-ben még(már) 1KHz 2 Fázisút is csináltak a Precise "mardadék" motorokhoz... Gratula nekik...
 
Másik "rémtörténet" árultak HF motort... 125.00rpm... (légcsapágyas) 2,1Khz frekiváltót igényelt... és én még nem is láttam ilyet... :)

bmejdz9nu

A HF motor ütéspontossága: 2uM... Ha ráteszem a tapintót... semmi...
Félek (most már) hogy ilyet nem tudnák... azért vettem... De a BL HF motor is teveim között van!

bmejdz9nu

De a kérdés... továbbra is az alapok...##46 ??? :)

msas

Péter a 46-hoz! Talán segít megérteni.
230-240 V ez nálunk magyarországon és európa nagy részén 1~-t jelent( ez a fázisfeszültség).
Pontosabban a csillagpont(nulla) és a tekercsvég
között, a 400V az a 3~ ú rendszer itt a tekercsvégek közötti feszültséget mérjük ( ez a vonalfeszültség,2 fázis közötti fesz).
Ami téged zavar, hogy valaelyik HD motorodon azt láttad, 240V 2~ , ez abból adódhat,hogy szerintem ezek amerikai motorok és ott a fázisfeszültség 120V a vonalfeszültség pedig 240V ( ez nálnk a 400V)Tehát, ha jól gondolom a HD motorodat nyugodtan hajthatod az 1ˇ~-u frek.váltóról, ha az egyéb paramétereknek megfelel.
A másik ez a csillag-delta probléma.
Egy 3~-u frek.váltót azt csak úgy simán be kell kötni, az se nem csillag, se nem delta bekötés,kösd be a három fázist a megfelelő pontra, ha kell a nullát is(van olyan frek.váltó ahol azt is be kell) és nagyon fontos a földelés! és kész. A csill.-delta
bekötés jellemzően motoroknál, vagy trafóknál  
lehetséges. Ez azt jelenti, hogy a három tekercsvégeit kihozzák egy kapocslécre és a felhasználónak kell úgymond elkötni a tekercsvégeket, régebbi motoroknál szinta mindig ki volt vezetve a 6 vég, újabban a kötés belül el van kötve és csak a három végpont jön ki, ezt már utólag a motor megbontása nélkül nem lehet átkötni (vagy csillag, vagy delta).
Az áttekercselt motorjaid nem tudom milyen kivezetésekkel készültek. Ha 6 kivezetéses akkor vigyázz, mert a delta kötést nem minden tekercselés bírja ki. meg kell nézni az eredeti adatokat, vagy megkérdezni a tekercselőt!
Még egy gondolat, hogy miért "csak" 2,2 KW- ig
egyfázisúak a frekiváltók. Talán azért, mert ezek általában hordozható készülékekhez készülnek (szivattyú, stb)és a dugaszok terhelhetősége általában 16 A. A 2,2 KW az ohmikusan kb 10A plusz indítási löket ,egyéb veszteségek, így már majdnem csúcsra "járattuk" a dugaljat, szerintem ez az oka egyrészről.
Persze lehet technikai is .Na hát kb ennyi, remélem segít, ha valami homályos kérdezz!
Üdv Sanyi

bmejdz9nu

Sanyi köszi!
Ezt azért majdnem tudtam... de nem mindent :)
A homály a frekiváltók kategóriájába van...
1. 230V 1 fázisú
2. 230V 3 fázisú (ezekből van olyan ami 1 és 3 ra is jó..)
3. 400V 3 fázisú
 
A motortekercselő cégnél is volt már félreértésem... Ők azt mindták (körbe-körbe) , hogy az 1 fázisú ferkiváltók kimenetén 230V van és a 3 fáziusú kimeneteén 400V ... slusssz...
 
Mi a különbség a "2-es" és a "3-as" frekikiváltó között? Miért csinálják a "2-est"? Ennek mi az előnye?
 
A "3-as" ferekiváltó belső "lelkivilágát" nem bírom elképzelni...
Mert mindíg azt adják meg a frekiváltó gyártók, hogy a kimeneti max. fesz.= bemeneti fesz.
A bemeneti jelet első lépésben egyen kell irányítani ... ezt nem tudom, hogy teszik...
Erre írtam a "delta kapcsolású bemenetet"...
Mert, ha 230V egyenírányítjuk akkor lesz belőle kb. 320V egyen... ebből lehet csinálni ismét 230V váltót más frekvencián...
De akkor a 400V-os bemenetből hogyan csinálnak belül 560V egyenveszt? ("3 fázisú diodahíd" :)... vagy valamit teljesen nem (félre)értek... vagy a három fázist teljesen külön kezelik? tehát 3x230V~=320V= és a végén "ismét" összeáll a 400V váltó? De akkor a 0! kötelező kelléke az elvnek!?
 
Áttekert motorok: Szerencsés volt a helyzet, mert a viszonylag "ormotlan" kötödöbozba a csillag-delta a "rézlemezek-átkötők" segítségével modosítható volt... (biztos ismered ha egyenest vannak akkor delta, ha keresztbe akkor csillag)
A mororokat számukra "természetesen" úgy tekerik, hogy 230V/csillag 400V/delta (csillag volt a "default"...)... és az adattáblán mindkét feszhez mag van adva az áram...
Ez áttekerés után is így maradt... csak a freq. változott...

bmejdz9nu

Ja és a lényeg amiért ez mind fontos... az összes gyári "HF" motor ami nekünk elérhető az "fixen csillagba" van kapcsolva általában... (230V) tehát jó nagy ívben felejteni kell ekkor a háromfázisú ("3-as")frekiváltót...?
Vagy ugyebár vissza vesszük a kimeneti feszt. de az nagy pazarlás... talán nem is jó megoldás...
Ezért írtam, hogy a kimeneti áramot kell nézni..
pl: 3Kw-os! 400 voltos 3 fáziusú frekiváltó csak jóval kisebbet tud Watt-ban ha le van szabályozva 230V-ra!... mert a kineti max. áram adott!... Ha jól gondolom....