Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

svejk


hfne0v6p7

Nem veszem sértésnek,
csak azért mert valamit nem tudok és megkérdezem, de a válasszal szemben aggályaim vannak még nem azt jelenti hogy a szakmához hülye is vagyok.
Lehet hogy 20-30-év tapasztalat során van akinek ez a csapágy téma természetes, de ez valahol géplakatos szakma.
Én egyébként 1989-1991 között jártam suliba.
A Magyar Acélárugyár-ban voltam tanuló.
Akkor még megtanították az emberrel a szakmát és az oktatóm komolyan is vette a feladatait.
(De gondolom ezt sokan tudják tapasztalatból)
De sajnos a rendszerváltás egyik sötét foltja a privatizálás és a szabad rablás áldozata lett a cég is.
Akkor ott a gyárban ezt és hasonló beállításokat javításokat a géplakatosok csinálták.
Hogy a kérdésedre válaszoljak, emiatt nem dolgoztam a szakmába.
Menni kellett más irányba (más végzettségek más jellegű munka), mert meló kell és vele a pénz is.
A lényeg hogy más irányba sodort az élet.
Jelenleg egy kis cégnél vagyok karbantartó 1 éve van eszterga.
Ez megint csak olyan dolog ha egy gépalkatrészt kell legyártani ott nincs rajz egy kicsit kreatívnak kell lenni sokszor.
De ha már kételkedtél a szakmámban mentségemre legyen 25 év kihagyás után megrajzoltam, méreteztem és elsőnek elkészítettem a mesterkockát (igaz csak három volt a 35-ös külsőben).
Ezt meglátta egy haver, kellett neki egy kulcstartóra,
Megcsináltam bronzból 10-es volt a külső és abban egy 5-ös kocka.
Vannak olyan esztergályosok akiknek a méretek kiszámolása is feladná a leckét.
Csináltam egy hasítókúpot 60-as átmérővel 180 hosszon,
e400 as gépen kézzel vágva a kúpra a menetet.
stb, stb
Bocs hogy ilyen hosszúra sikerült, de ezzel azt akartam mondani, hogy nem a szakmai résszel van baj.
Ezt a csapágy témát nem tudtam.

7cim5mm0

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy csak a tartós nagyobb fordulatszámmal járó üzemben kell hideg állapotban növelni a csapágyhézagot, hogy üzemmelegen az előírt hézaggal lehessen használni a gépet. Ezért nem kell minden váltás után állítani.  
Persze ugye az is elő volt írva, hogy üzemmelegre kellene járatni a gépet munka előtt, de nagyítóval lehetne keresni azokat akik ezt megtették... Nem kell ezt tesztelgetni, a huzamosabban jellemző használathoz kell beállítani a csapágyhézagot, nem próbálgatással, hanem méréssel.

hostya

Így már teljesen érthető számomra.
 
Még egyszer leírom:  
Semmi sértő szándék nem volt a kérdésemben, bár úgy érzem mégis egy kis sértődöttség érződik az írásodból..  
Sajnálom, és bocsánat érte...
 
Ahogy írod, jelenleg karbantartóként dolgozol, ahol lehetőséged van a karbantartás mellett esztergálni is.
Ez egy szerencsés helyzet, mert ha Te állítod be az adott gép főorsójának a csapágyát, akkor azt TE ki is tudod próbálni, és meg is tudod tapasztalni az 'eredményt'.
 
"Nem egy századon múlik de valami iránymutató lehetne a gépkönyvben. "
 
Szerintem van is ilyen iránymutató adat a gépkönyvben.
 
Annak az 1század csapágyhézag különbségnek akkor van jelentősége, ha a gépet tartósan magasabb fordulaton, és/vagy terhelésen használjuk.  
pl. 2-4-8 órán keresztül simítunk, vagy éppen átm. 6-os anyagra 4-es csapokat kell készíteni, de abból több százat.. stb.
 
A Te esetedben, ahol egyetlen gép van a "cégnél", akkor azon az egy gépen MINDENT meg kellene tudni 'csinálni'... :)  
(Legalábbis ezt várják el.. ez tapasztalat, mert dolgoztam ilyen helyen, ahol egyetlen eszterga volt a cégnél, és én voltam az esztergályos.. )
Én azt javaslom hogy állítsd be a csapágyhézagot 0,03- 0,05mm-re, és használd.(!)
Használat közben kiderül hogy sok, vagy kevés az a 3- 5század.
Nekem itthon E1-es gépem van, aminek szintén siklócsapágyas főorsója van, és nálam 0,03mm a csapágyhézag, és nekem és a gépnek is, így jó.. [#wave]

vjanos

A gyakorlatban hogyan, mivel kell megmérni ezt a hézagot?

sufnituning

hézagmérővel[#rolleyes]

iy567t72g

Gyártó: Esztergomi Szerszámgépgyár
Típus: PW550-M
Löket hossz: 50 és 500 mm között állítható
Löketszám: 14 és 140/ perc között állítható
Késtartó állíthatósága: 100 mm; dönthető 90° ban
Tárgyasztal méretei: Sz 320 mm; H 560 mm
Jellemző méretei: M 1600 mm; SZ 1200 mm; H 2100 mm
A gép súlya: 1600 kg
Villamos motor teljesítménye: 3,8 kW, áramfelvétele: 4,9 A

Csuhás

Sok helyen le vagyon írva. A szokásos eljárás az hogy egy farúddal aláfeszítünk a tokmánynak és ezredes órával mérjük az elmozdulást a csapágyhoz legközelebbi elérhető helyen, majd 120 fokot fordítva megismételjük kétszer, ezek átlaga a csapágyhézag. A feszítő erő gépfüggő, a kis gépeken 30kp körüli a tipikus érték.

hostya

A gyakorlatban nem a (csapágy)hézagot mérjük, hanem a csapágyhézagból adódó csapágy-orsó közötti játékot..
Népiesen "kottyanást" :)
Valahogy így:
http://cnctar.hobbycnc.hu/hostya/F%F5ors%F3%20csap%E1gy.jpg" border=0>
 
Több irányból érdemes elvégezni az ellenőrzést (vízszintes-függőleges), mert a használat során a főorsó csapágy többnyire oválhoz hasonló kopásképet mutat..

vjanos

Nem kell mindig poént mondani...

vjanos

Köszi.
Így már megvan, de hirtelen nem jöttem rá.

svejk

Ezt ugye az E2N könyvéből ollóztad?  
 
Ott meg van adva az érték is: 0,005 mm.  
Igaz ott kúpos belsőgyűrűs kétsoros hengergörgős a melső csapágy.
Van itt sokunknak ilyen gépe, valaki el bírta érni ezt az értéket?

6agnn8pu0

Üdv az uraknak!
Eddig főként mint olvasó voltam itt jelen, de nemrégen én is szembesültem ezzel a csapágy beállítási problémával.  Nevezetesen az épülő gépem főorsójába beépített nem olcsó( nn 3009 kp) csapágyat sikerült tönkretennem tudatlanságomban. Ezután körülnéztem a neten és találtam egy beépítési útmutatót, amiben szintén az említett  0,005mm es beállítási hézag szerepel, és azt is leírja hogyan és milyen segédeszközökkel érhető el ez az érték.
A leírás:  
http://www.brammer.nl/Downloads/manual_GN_Gauge.pdf" TARGET=_fnew>manual
Hátha valakinek segít

hfne0v6p7

Akkor ezt meg is beszéltük. [#eljen]
Megnézem amiket megadtál és meglátjuk mi a jó.
Mindenesetre ez egy iránymutatónak megfelel.
Köszönöm hostya.
De ilyen részletességgel miért nem lehet a gépkönyvben ezt feltüntetni?
Ahogyan svejk is írta az E1N könyvben.

hfne0v6p7

"Persze ugye az is elő volt írva, hogy üzemmelegre kellene járatni a gépet munka előtt, "
Ahogy mondod, nekünk még anno minden reggel kezdés előtt melegíteni kellett a gépeket.
Még a tanműhelyben is, harmadikos korunkban kikerültünk a gyártósorra (ott már nem volt vakarózás a szaki mellett).
A kuplungos bulgár gépeket meg főleg kellett melegíteni, mert a hideg olajjal nem azt csinálta amit te akartál.
A régi szép idők[#rinya]
Visszasírom.