Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mi és hogyan működik

Indította gaben, 2024 április 09, 15:32

Előző téma - Következő téma

Karácsony Sándor

A képek sokszor segítenek a működés megértésében,néha pedig
nem[#confused]

svejk

Nekem meg még az ütött még szöget a fejembe, hogy miért bronz a csigakerék? Zsír kenésű a szerkezet?

besirkyjh

Bronz az csak ekkora átméröben már neszokás teljesen bronzbol csinálni mert drága lenne és az acél belso strapabirobb pl ékpálya ( az itt most nincs ) .
Zsir meg azért nincs mert ki keni maga alol , mig az olaj folyamatosan megy az orsorol a kerékre .

svejk

Te biztos értetted a kérdésem? :)

besirkyjh

Persze hogy értettem de 180fokot tévedtem ? :)
 
Gomdolom azért bronz mert az acél az acéllal elöbb utobb összerág , zsiros belsövel meg még nem találkoztam ( gyárilag ) .Szokták még textilbakelittel is a kereket .
 
 

svejk

Én meg a preciziósakban meg acél-acélt láttam olajjal feltöltve.

besirkyjh

Biztos van annak is oka .
Gondolom függ a terheléstöl a dinamikátol a fogszámtol a maximális fordulattol és a gyártás technologiátol ( mind kettö köszörült pl ) és attol is hogy mennyire lehet drága , mennyi a plussz költség rajta ( edzés , köszörülés stb ) .
 

nt4ibi7x

Hát újra szétszedtem. Mellékesen a hajtóművet a 7583 bejegyzésben a "Ezt készítettem a CNC gépemmel" topikban találod.
A hajtómű egy NDK WMW Micromat 14 CNC-ről lett leszerelve. A marógépen egy ISO 45-ös orsót mozgatot függőlegesen (Adok-veszek-30573).  
Olaj kenésü. A karimán látni az olaj szintet.  
Az orsón 7205 B csapágyak vannak és a csigakerék 6207 csapágyokon forog. Mindkét tengelyen levő csapágyak helyzetelhetők a menetes betétek segítségével.  
A képeken látható az orsó rész működési elve. Az első képen a minimum helyzetben van beálítva és a következőn a maximális helyzetben (figyeld a karimát). Az excenternek köszönhetően a löket 0,9 mm. A következő két képen az orsó helyzeteléséhez használt menetes betétek látszanak. A második képen a betétet a gyári helyzetében hagytam hogy legyen egy fix pontom az össze rakásnál. A csigakereken a beálítás hasonló. A beálítás akkor szükséges ha az orsót emeljük vagy leereszük mert az orsó tengelye egyúttal elmozdul a csigakerék közepéhez is.  
A fogaskerék az a csigakerék.  
  http://kepfeltoltes.hu/view/120303/P1050170_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>http://kepfeltoltes.hu/thumb/120303/P1050170_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>
http://kepfeltoltes.hu/view/120303/P1050169_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>http://kepfeltoltes.hu/thumb/120303/P1050169_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>
http://kepfeltoltes.hu/view/120303/P1050173_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>http://kepfeltoltes.hu/thumb/120303/P1050173_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>
http://kepfeltoltes.hu/view/120303/P1050174_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>http://kepfeltoltes.hu/thumb/120303/P1050174_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>
http://kepfeltoltes.hu/view/120303/P1050177_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>http://kepfeltoltes.hu/thumb/120303/P1050177_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>
http://kepfeltoltes.hu/view/120303/P1050160_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>http://kepfeltoltes.hu/thumb/120303/P1050160_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>
http://kepfeltoltes.hu/view/120303/P1050163_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>http://kepfeltoltes.hu/thumb/120303/P1050163_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>
Remélem megérthetőb lett.

Szalai György

Nekem már világos. Köszönöm, hogy újra fáradtál vele.

PSoft

A napokban,műhelyrendezés,szokásos selejtezések,....
 
Ezt találtam,és úgy döntöttem,hogy szétszedem,csinálok pár fotót a majd ötven éves technikáról.
 
Aztán a fotózás után "kegyelmet"kapott.
Szépen összeraktam,visszapakoltam a dobozába,és megin csak "eltettem".:))
 
Már készültem az általános iskola első osztályába,mikor a Nagy Szovjetúnióban megalkották ezt a Lux-mérő "kéziműszert".:)
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3128.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3130.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3131.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3132.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3134.JPG" border=0>
 
A fotoelem,a hátlapjába sütött évszám szerint 1964-ben gyártódott.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3140.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3139.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3143.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3145.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3148.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3149.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3153.JPG" border=0>
 
Maga a mérőműszer,csak egy évvel fiatalabb a fotoelemnél,a számlap felirata szerint 1965 a gyártási év.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3135.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3137.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3138.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3165.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3166.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3167.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3168.JPG" border=0>
 
És,akkor a műszerbelső,pár képben.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3155.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3158.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3159.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3160.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3161.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3162.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3163.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3164.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3171.JPG" border=0>
 
Még pár kép a "dokumentek"-ről,és a dokumentek között külön selyempapírba csomagolt papírlap-ról.
 
A papírlapra három egyforma "szál" van felragasztva,mellé írt valamilyen adatokkal.
Valamilyen fémszálak,ami a műszer tartozéka.
 
Na,de mi is lehet az a papírlapra ragasztott három egyforma fémszál???
Van valakinek valami ötlete?
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3174.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3175.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3178.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3179.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Luxm%e9r%f5/IMG_3180.JPG" border=0>

s2k5ycubj

Gyönyörű! Tudtak az oroszok!

ANTAL GÁBOR

a drótokról : ez egy szelén cellás műszer. Gondolom a cella öregszik és a drótok valami később felhasználandó kompenzációhoz kellenek.
 
Más de egy kicsit azért idevág. Láttatok már UAZ tartalék olvadó biztosítékot?

mxjj54gxi

A műszer szerintem feszítettszálas "csapágyazású", és a drótok a későbbi esetleges pótlásra való gyári pótalkatrészek.Torziós szálak, és a forgatónyomatékot írták oda melléjük (moment, cirillben, milligramm*cm/90° elfordulás)
Oroszoknál és pláne abban az időben szokás volt a kényes alkatrészekből eleve pótlást csomagolni a műszerhez, hogy később, és esetleg terepen azonnal javítható legyen ha kell.

mxjj54gxi

Egyébként az IMG3171 képen látszik is a műszer szála, ahogyan a rugóbronzra rá van forrasztva.
És ez a forraszanyag is érdekes, mert le van írva, hogy Sn-50%/Pb-30%/Cd-20% összetételű forraszanyaggal max 150 fokon szabad forrasztani.
Na ezzel aztán jól feladták a leckét, honnan lehetne ma már lőni ilyen alacsony olvadáspontú forraszanyagot? A kadmiumot már az ólom előtt ördögtől való dolognak kiáltották ki, alig lehet hozzájutni.

ggdr57dg

"...honnan lehetne ma már lőni ilyen alacsony olvadáspontú forraszanyagot?..."
 
Metalloglobus, woodfémnek hívják, 95°C-on olvad, 13.800,- + ÁFA / kg. Gulasoft topictárs novemberben vett.