Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mi és hogyan működik

Indította gaben, 2024 április 09, 15:32

Előző téma - Következő téma

vjanos

Öreg Tungsram? Dehát GE logó van már rajta :)
 

ANTAL GÁBOR

Pár hete azt hiszem itt linkelt valaki egy oldalt ami arról szólt hogy a 30 as években az izzólámpagyártók külön kutatócsoportot hoztak létre és kartellba tömörültek hogy a profit érdekében  korlátozzák a lámpák élettartamát. Gondolom a kínaiaknál is ez a vezérelv

Szalai György

Lett ma egy Toyotám!
Nem egy egész, csak egy egész szervó. Mert nem kell semmire, megismerkedtem vele közelebbről.
 
Masszív, gumicsűrűvel tömitett, alumínium öntvény ház, stabil alkatrészek, gyönyörűen megmunkálva, semmi körberágott szélű bádog hitványság. A kihajtó tengelyt kézzel megmozgatva, minden irányban kottyanásmentes. De kicsit se kottyan. Kezd tetszeni.  
 
DC motor hajtja, állandó mágneses állórész, négy darab 6x12mm keresztmetszetű bronzszínű szénkefe, 22 szegmensű kommutátor, elöl-hátul NSK 608Z csapágy. Kommutátor vagy kefe kopás-por semmi, csapágykopás-lógás semmi.
 
Csigaorsó acél, két bekezdésű, 20mm külső átmérőjű menet, gyönyörű tükrös felület, mintha polírozva lenne. A motorhoz rücnis tengelyvéggel kapcsolódik, itt POLAND PPL 6301Z csapágy tartja, a hátsó végét meg NSK 6201Z. Olyan, mintha új lenne.
 
Csigakerék acél, de a 32 fogú „futófelület” egy 90mm külső átmérőjű kemény műanyag. Jó nagy NSK 6006Z és NSK 6006DU csapágyak tartják a helyén. Príma minőség. Az áttételi arány, kézzel lepörgetve 16:1.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Cserealap/Ujak/Toyotaservo/Nemtoyotaservo1.jpg" TARGET=_fnew>Képek.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Cserealap/Ujak/Toyotaservo/Toyotaservo1.jpg" TARGET=_fnew>Jaj… Ez az bocsiii…
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Cserealap/Ujak/Toyotaservo/Toyotaservo2.jpg" TARGET=_fnew>A robbantott ábra.
Ha akadna, akinek megér ötezer forintot, (+posta) még össze is raknám.

ra8nsmk6w

Nicsak! a z tengelyem motorja volt annó. Kitünően szerepelt. Áramfejlesztőnek is kiváló.Minden porcikája igazi minőség

Szalai György

Az autókormány rásegítő szerepkör eléggé nyugdíjas állás nem? Sem nem pörög gyorsan, sem nem pörög sokat. Így könnyű szép kort megélni neki.
Azt gondolom, hogy nagy, rövid ideig tartó igénybevételekre tervezték és óriási üzembiztonságra. Jól el tudom képzelni biztonsági rács mozgatóként egy boltban. Pláne, hogy akkumulátoros vészüzemre is alkalmas.
Ha nem kell a kutyának sem, akkor talán előtolóként végzi trapézorsóval egy fémvágó tárcsafűrész asztalon.
Nálad miért került leváltásra? Ha széthajtottad, akkor kb. mennyi munkaóra alatt sikerült és mi lett a hibája?

ra8nsmk6w

Szó sincs széthajtásról. A próba üzem alatt használtam kb 2 hónapig majd az egész rendszer ac szervóra lett cserélve. Mint ahogy az tervezve volt.A biztonsági rácshoz 12 vagy 24 v ablaktörlő motort szoktak használni, további áttételekkel. Van néhágy darab itthon.Szoktam a javításával foglalkozni. A motoron kivül minden saválló anyagból van.
A kék csigakerék mögött van egy érdekes alkatrész a tengelyen. Valami nyomaték érzékelő,azt nézted?
Csak megjegyzem, hogy a közkedvelt E240 mocitól ez nagyságrendekkel komolyabb cucc. Az enkodert 2 óra alatt fel lehet rá szerelni

Szalai György

„egy érdekes alkatrész a tengelyen” Az elmozdulás érzékelő mozgó része.
Holnap délután ránézhetek közelebbről, hogy mitől működik.

Szalai György

Na, megtudtam a frankót.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Cserealap/Ujak/Toyotaservo/Toyotaservo3.jpg" TARGET=_fnew>Az érdekes alkatrész, az elektromos szervo kormánymű nyomatékérzékelő rendszerének a része.
Tehát nem elmozdulást érzékel, hanem a kormánykerék és a kormányzott kerekek közötti forgató nyomatékot méri, a kormány tengelyen, érintkezés nélkül. Nem semmi.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Cserealap/Ujak/Toyotaservo/Toyotaservo4.jpg" TARGET=_fnew>Az alumínium öntvény házba, a csapágy mögött, bele van sajtolva két gyűrű alakú csévetesten három tekercs.
(Nem tudom kihúzni őket.) Egy gerjesztő tekercs és két érzékelő tekercs.  
A bennük forgó kormánytengely és rajta az alumíniumból készült érdekes alkatrész, a tekercsekben egy torziós vasmagot képez, ami a kormányerő hatására kissé csavarodik.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Cserealap/Ujak/Toyotaservo/Toyotaservo5.jpg" TARGET=_fnew>Hogy ezt könnyen megtehesse, ezen a szakaszon a kormánytengely, csillag keresztmetszetűre van vékonyítva.
A gerjesztő tekercset AC árammal táplálják és az váltakozó mágneses mezőt hoz létre, mint egy transzformátor primer tekercse. A kormányt forgató nyomaték hatására, a torziós mag, a nyomatékkal arányosan változó mágneses mezőt vezet az érzékelő tekercsek irányába. A két érzékelő tekercsben, a kormányt forgató nyomatékkal arányos feszültség indukálódik.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Cserealap/Ujak/Toyotaservo/Toyotaservo7.jpg" TARGET=_fnew>Az érzékelő tekercsek közötti feszültség különbség hordozza a kormányt forgató nyomatékra vonatkozó előjelhelyes információt.
Egyik forgásirányba kifejtett erő hatására egyik irányba torzul a mag és ettől az egyik tekercsben indukálódik nagyobb feszültség, a másik tekercsben meg kisebb feszültség indukálódik. Ellenkező irányú kormány tekerésnél megfordul az arány. Ha semerre nem tekerem a kormányt, akkor a két érzékelő tekercsben indukált feszültség megegyezik.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Cserealap/Ujak/Toyotaservo/Toyotaservo6.jpg" TARGET=_fnew>Ezeket a feszültségeket a kormány szervo elektronikája feldolgozza és CAN adatvonalon továbbítja a DC motor szabályozónak.

PSoft

Jól van!  [#eljen][#eljen]
 
Csillagos ÖTÖS,....leülhetsz.:))

hostya

[#worship][#worship]
Az hogy Toyotáék ezt így kitalálták, egy dolog(komoly fejlesztő gárdával).  
De TE (egyedül) rájöttél hogy ez az egész hogy működik, és még el is magyaráztad nekünk...
Köszönjük!!

s7manbs8

Vissza reverse engineeringezte . :)

000000000

Sok európai márkánál is elektromos kormányszervó működik nem tudom ki lehet a beszállító még a suzukimban is ilyesmi dolgozik.

Szalai György

„ki lehet a beszállító”
http://download.fwheel.com/KATALOG/NSK/PDF/e4102.pdf" TARGET=_fnew>Úgy látom, hogy maga az NSK gyártja ezeket.
(Az egy rejtély, hogy mit keresett benne egy darab POLAND PPL 6301Z feliratú csapágy a sok NSK között.)

Szalai György

Nem CNC téma, de az elektronikai érdeklődéshez kapcsolódhat.
A markomba jutott három darab, feleslegessé vált, korszerű, szikraköz nélküli, cinkoxid pogácsás túlfeszültség korlátozó. Szó volt ezekről tavaly valamelyik topikban.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Cserealap/Ujak/Tulfeszkorlatozo/Tulfeszkorlatozo1.jpg" TARGET=_fnew>Az első képen még egyben van.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Cserealap/Ujak/Tulfeszkorlatozo/Tulfeszkorlatozo2.jpg" TARGET=_fnew>A másodikon már lehántva látható a hajlékony szilikongumi köpeny, és rajta a kúszóáram utak megnövelését szolgáló szoknyák, alatta pedig az üvegszálas műgyanta csőben lévő fémoxid pogácsák és az alumínium öntvény végek.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Cserealap/Ujak/Tulfeszkorlatozo/Tulfeszkorlatozo3.jpg" TARGET=_fnew>Harmadik képen az elvágott üvegszálas műgyanta cső belsejében lévő pogácsa látható.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Cserealap/Ujak/Tulfeszkorlatozo/Tulfeszkorlatozo4.jpg" TARGET=_fnew>A negyedik képen a darabjaira szedett belső rész, felső és alsó záró elem, egy alumínium közdarab, és öt fémoxid pogácsa.
http://www.omikk.bme.hu:8080/cikkadat/bitstream/123456789/956/1/2003.04bol1.pdf" TARGET=_fnew>A hozzá tartozó tudomány.
Ha valaki kedvet érez a kísérletezéshez, annak tudok juttatni a pogácsákból.
Darabolással, alacsonyabb feszültségre és kisebb áramra is alkalmazható.
Kellő óvatossággal!

Szalai György

A képek, a fórumon kívül megnyitva, az eredeti 800x600 méretben láthatóak.
Sajnálom, hogy innen csak fele méretben lehet mindent megnézni, mert ez nem a fórum használatára, hanem más utak keresésére ösztönözi az olvasót.