Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Nemes János

Indította gaben, 2025 február 26, 08:04

Előző téma - Következő téma

may47wb

Majd arra még kitalálok valamit hogy a forgács ne repüljön minden felé. Valami légterelőt akarok a maróra szerkeszteni, mert annak a hűtőszele fújja szét a forgácsot.

may47wb

A kerekei a gyenge pontja. Azokat majd valami komolyabbra kicserélem. Vaygy valami állíthatós lábakat rakok alá.

may47wb

Csapágy zsírzás. Átmostam a csapágyakat és újrazsíroztam. Olyan hangja lett a gépnek mint újkorába.
Lassan forgattam és közbe préseltem át a zsírt. A második képen jól látszik ahogy jön ki a régi piszkos cucc.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Nemes%20J%e1nos/K%e9pek/100_7204_resize.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/Nemes%20J%e1nos/K%e9pek/100_7205_resize.JPG" border=0>
 

jv7pu3a5p

De nem a fehér szobaszőnyegen kellett volna csinálni. :)))

Varga Ferenc

János a zsírral vigyázz, mert ha sok a zsír kicsapódik a csapágyból és tönkreteszi a fórgórész.A 80-as években az MGM. (GÖCS- Debrecen)pár grammal többet tett a csapágyakba és a "nyugati kapitalisták" visszadobták a szálítmányt.

may47wb

Majdcsak nem veszi észre a párom! :)

may47wb

Köszönöm! Kis járatás után szétszedem és letörlöm amit kidolgozik.

may47wb

Megcsináltam a teszteket.
A csillagteszt 2500mm/s gyorsulásnál már nem ment végig.
A cikkcakk teszt (vagy mi) 2000mm/s gyorsulással kiakadt.
Nem nagyon szenvedtettem a gépet mert elég veszélyes így hogy 2db Y tengelyem van.
A max gyorsulásokról a videók.
 
http://www.indavideo.hu/video/Hobby_cnc_15" TARGET=_fnew>___video1___
http://www.indavideo.hu/video/Hobby_cnc_16" TARGET=_fnew>___video2___
http://www.indavideo.hu/video/Hobby_cnc_17" TARGET=_fnew>___video3___
 

000000000

Köszönjük, tanulságos volt.
Büszke lehetsz ezekre a végső adatokra a tesztek során, klassz kis fürge, dinamikus léptecses gépet építettél.

svejk

Visszalapozgattam, hogy mitől is ilyen jó a szerkentyűd.
Látom aránylag kis tömegek, a lin. csapágyak és az orsó-anya kapcsolatának minimális súrlódása.
Az orsó menetemelkedését nem találtam meg, 3 mm-re saccolom, de direkthajtás van.
A vezérlő maradt a saját gyártású SLAxxx IC-s?
Régi nyomtatókban találkoztam ilyen meghajtóval, de ott magasabb, alig hallható volt a PWM frekije. Ezzel az alacsonyabbal jobban ki tudod használni a motorokat, vagy ez volt az adatlap ajánlása?
Apropó, a motorokról sem találtam adatokat.
 
Ha már ilyen jól bevált ez a gépezet lehet érdemes lenne összefoglalni a műszaki adatait és akár a legelső, hozzászóláshoz beszúrni, de lehet a topic fejlécében is elférne.
 
 

may47wb


may47wb

A gép súlya 22kg. 12/3-as trapézmenetes orsó teflon anyákkal. A motorok 2db 1A-es az Y tengelyen és 2db step-syn 1.15A/4.4V-os az X és a Z tengelyen. Közvetlen hajtás van, a tengelykapcsolók direkt nagy sebességre tervezett levegőcsőből vannak :)  
A vezérlő saját tervezés, SLA7062. A PWM beépített, nem lehet változtatni.  
Próbáltam 3A-es motorral annak pl. semmi hangja nem volt.
Ja és 27V-al hajtom a motorokat, de lassan csinálom az új vezérlődobozt, és abba 36V-os táp lesz.
 
 

svejk

Köszönöm az infót, megpróbálom valami látható helyre berakni.

000000000

Mindenkinek főleg a kételkedőknek a figyelmébe ajánlanám a következő durva, egyszerűsített  számítást:
P hasznos maximum = 1.15*27*0.4=12.42 W !!!!
(Az orsód nem golyós, és minden mást is még figyelembevéve az egyszerű sarokszám meghatározás érdekében a CNC gépedre 40% hatásfokat vettem fel erős fölébecsléssel.)
Mintha a Te géped is beigazolná, egy helyesen illesztett motorhajtásnál valóban elegendő ~10 W körüli hasznos P még igen dinamikus, extrém határ mozgatások esetén is a Hobby CNC világában.
A géped, rendszered nyilván szereti és tiszteli Newtont, és nem hiányzott az integrál középérték hajtástechnikai elméleti tanórákon.:)
Hiszen azt példázza, a helyes elmélet alapozza meg gépeink működését a gyakorlatban.
Az meg engem nem nagyon érdekel, hogy egyeseknek itt a Fórumon ezek a tények nem jelentenek semmit, nem tetszik nekik, sőt az ellenkezőjét próbálják bemesélni Nektek hasraütés alapon.:) Az a fontos, az objektív igazság kiderüljön, mégiscsak egy szakmai Fórumon vagyunk.
 
További sok sikert kívánok a gépedhez!

svejk

Mindenkinek a figyelmébe ajánlanám a következőket:
 
Messzemenő következtetéseket annak függvényében vonjon le hogy ez egy nagyon könnyen járó mechanika.  
Az össz. súrlódás nem lehet sokkal több mint mondjuk egy-két erős THK25-ös sín/kocsi saját súrlódása hidegen.
Kapásból a teflonanya súrlódása annyi lehet mint egy hasonló kaliberű golyósorsó két szennylehúzójának súrlódása.
A gépezet össz. súlya 23 kg, EGYES fórumtársainknál a Z által mozgatott fej nehezebb ennél.
Mindenféle mesélések, más részről számítások mellett hagyatkozhattok a műszaki érzéketekre, hogy mekkora motor kell egy akár többször 10kg szerkezeti egység/egységek dinamikus mozgatásához.
Ha véletlen nagyobb motort választotok ne öljétek magatokat a Dunába!
Főleg ha ez van alapon építkeztek.
 
Elvégre mégiscsak egy Hobby fórumon vagyunk.
 
Persze azért 5-6 év alatt már sikerült egy-két okos dolgot kihúzni hozzáértő emberekből, - köszönhetően EGYES fórumtársaknak - ezeket azért tartsátok szem előtt ha már kínkeservesen hozzájutottunk:)
 
Nemes Jánosnak pedig gratulálok a kitartó és precíz munkájához!
(szándékosan nem a gépéhez hiszen mindenkinek más-más gép az ideálja, elvárása)
 
Képzeld el Jani ha még áttétel is lenne a motor és orsó közt... már is a mennyben érezhetnéd magad!!