Épül a gépem ::: Farkas Ádám

Indította gaben, 2025 február 26, 08:00

Előző téma - Következő téma

vyvk7xm7

Persze, hogy nem fog ennyit deformálódni munka közben. Én pusztán arra voltam kíváncsi, hogy egy ilyen U alakú cucc ezekkel a méretekkel és anyagokkal, így önmagában, menyit rugózik. Nem próbálok ebből a majdani kész gép tulajdonságaira következtetni, mert szerintem nem lehet.
Tudom, hogy a kész gép rugalmas változásaiba, merevségébe még nagyon sok minden belejátszik majd.

3ztiz2p39

És itt megint képbe jöhetne a nem szeretem nagy emelkedésű orsó...
A nagy menetemelkedésű egyáltalán nem önzáró, kicsi az áttétel,a visszaható erő csavarni akarja az orsót, azon keresztül nyújtja a szíjat, ki akarja mozdítani a servot vagy a léptetőt stabil helyzetéből. A felsorolásban nem egyenrangú hibák is szerepelnek, sok kicsi összeadódik.
A kis emelkedésű, nagyobb átmérőjű, legalább megpróbál önzáró lenni, de ugye a kis súrlódás miatt nem tud. A kis emelkedésű ellen szól, hogy nagyon kell pörgetni, rosszabb az inerciája.
Ember legyen a talpán aki ki tudja mondani hogy mi az ideális. Nem véletlen nem lehet JÓ univerzális gépek csinálni.
Csizi gépének a váza is már elég erős volt, nagyságrenddel kevesebb hibát vitt a rendszerbe,  mint a 16x5-ös használt, 1:3-ban áttételezett golyósorsó-szíjáttétel-servo hármas.
Megkocáztatom, hogy a legelső DC servos 14x4-es trapézorsós műanyaganyás direkthajtású szerkezetem ezen része stabilabb volt. (és most lehet szörnyülködni :)) ott ugye a váz volt demonstrációs jellegű.
Szóval ha acél a cél :) akkor jól gondold át a hajtást...

3ztiz2p39

Mármint Farkas Ádám gondolja jól át a hajtást.

vyvk7xm7

„Nem véletlen nem lehet JÓ univerzális gépek csinálni.”
Egymásnak ellentmondó felhasználási igényekre, csak nagyon összetett rendszerű gép lehet JÓ.
De az univerzális gép, az lehet átépíthető is, erre sok barkács példa van. Így egy-egy felhasználási igénynek szerkezetileg egyszerűen is meg tudhat felelni.
 
A kis emelkedésű orsót sem muszáj nagyon pörgetni, mert nem egy szállító pálya része, hanem egy forgácsoló rendszer előtolása. Extrém magas fordulatszámú főorsó nélkül. nem indokolja semmi a nagy előtoló sebességet. Normális előtoló sebesség tartományban pedig nem zavaró a tehetetlenségi nyomatéka. Jól kell illeszteni a motor felé és nem kell a gyors „levegőszántásért” feláldozni sem dinamikát sem élettartamot.
 
Ideális az, amelyik a legjobban kielégíti a vele szemben támasztott követelményeket.
Ja.. Ha azt sem tudjuk, hogy mik a követelmények… Vagy csak azt, hogy lehetőleg mindent tudjon… Arra nehéz tervezni. Jóhoz sajnos nem elég a célszerűtlenül kiválogatott alkatrészek összecsavarozása.
De már tudjuk, érezzük a lényeget.

dpzc3uzn

Minden tanácsot szívesen veszek hajtás ügyben (tőled is Tibor45)
A cél: nagy pontosságú Alumínium megmunkálás. A golyós-orsókat még mindig keresem.  
Valamiért hezitálok a szíj áttételtől. Úgy érzem hibát fog bevinni a rendszerbe. (A HBM45-ön is fém-fémnek feszül megmunkáláskor).
Szóval leginkább direktbe hajtanék kis emelkedésű orsót. Sajnos elég drága ajánlatokat kapok jó minőségű orsóra, vagy dupla feszítettre.  
Ezen a tengelyen két oldalt lenne orsó két motorral.
Várom az ötleteket még nincsen lejátszva.

dpzc3uzn

Ja még annyit, valóban nem kell nagy sebesség. A régi gépem szépen dolgozott http://www.youtube.com/watch?v=W1ZfTBBk_HM" TARGET=_fnew>2000mm/perc előtolással, annál gyorsabban nem nagyon fogok menni.

wkbgzy80t

Miért vitt nagy bizonytalanságot a servod a Csizi rendszerbe? Kotyogós volt az anya? Megütötte a fülemet a dolog, mivel ugyanolyan vezérlőim vannak, csak picit nagyobb motorokkal. Nekem eddig orsók közül csak a z van meg, ott egy ilyen "közkézen forgó" 16x5 orsót fogok felhasználni, de két anyával, összefeszítve.
 
A vezérlőnek és a motornak tudnia kell a dolgát, a szíjáttétel esetleges kotyogásával gondolom kell majd játszani, feltételezem, hogy meg lehet oldani... a(z érzéssel) megfeszített anyákkal remélem nem lesz gond. Az orsó gondolom T7 osztályba tartozik, de a z tengelyen ez max 5 század hibát okoz a teljes úton, emiatt nem idegesítem magam. Mit hagyok ki/miben tévedek?
 
->#334
 
Én is hasonló dolgokon töröm a fejem, pontos alu. marás. Szintén két oldalon két orsó, két servomotor. Én azt remélem, hogy össze lehet lőni két vezérlőt, úgy, hogy csak az egyik kapjon jelet.
 
Eszembe jutott még egy barbár dolog is, ne szúrjatok le azonnal:
Ha a két orsó simán össze van kötve egy közepes merevségű szíjjal, akkor az esetleges pontatlanságokat a hosszú szíj betárolja, és mikor a gépet kikapcsoljuk, és a servok elengednek, kiegyenlíti a hibát, mivel az várhatóan egy-egy ciklusban csak nagyon kicsi lesz... Csak attól félek, hogy berezonálnak egymáshoz képest a vezérlők (vagy ilyesmi...nem nagyon értek a lelkivilágukhoz)).

000000000

Ez már klassz megmunkálási sebesség fémbe.
Nagy munkaterületű gépekhez kell nagy utazósebesség.
A fogasszíjjak jó erősek,acélszálasok, nincs velük gond.
Gyurinak igaza van a #333-ban nem a száguldás, hanem a dinamika a lényeg megmunkáláskor!
Nagy fordulatú főorsót tervezel?

3ztiz2p39

Nem bizonytalan az, csak sok apró hiba összeadódhat.
Orsó csapágyazása, csavrodása, használt orsó, pontatlan szíjtárcsák, szíjnyúlás, szervo pozicionálása.
Persze az orsó csavarodás biztos mérhetetlen a java esetekben.
(a léptető motor sem beton stabil álló helyzetben, annak is van némi rugalmas szögelmozdulása, persze ezek az áttétellel csökkennek, de előjönnek más problémák)
Ezek mind a merevséget csökkentik, mintha kis mértékben a váz lenne rugalmas.
A Hobby Z egységekről nem is beszélve, szinte lehetetlen hobby mértekben stabil Z egységet csinálni, esetleg csak kis úthosszal.
Nem véletlen próbáltak meg már itt páran a kis Z úthossz mellé egy durva kézi beállítást is eszközölni.

vyvk7xm7

„Valamiért hezitálok a szíj áttételtől. Úgy érzem hibát fog bevinni a rendszerbe.”
Biztos, hogy visz is, de az nem biztos, hogy nálad zavaró lesz.
Még egy érv a kis emelkedésű orsó mellett: Amint azt valószínűleg magad is jól tudod, a fogasszíj és szíjtárcsa közötti szöghiba, kisebb emelkedésű orsó esetén kisebb lineáris hibát okoz.
Ezen kívül: Százados lineáris pontossági igény esetén kerüld a normál pontosságú, T profilú szíj és tárcsa alkalmazását, mert elavult konstrukció, és ott nem követelmény a kottyanásmentes átvitel. Használj korszerű, pontos, HTD fogazást, és lehetőleg PAZ bevonatos szíjat.
 
„Szóval leginkább direktbe hajtanék kis emelkedésű orsót.”
Annyira kicsi emelkedésű orsót (1-2mm) szerintem csak extrém drágán árulnak, ami jól illeszkedik egy nem nyomatékmotor jellegű meghajtáshoz. (Nyomatékmotor = max. párszáz fordulat percenként + iszonyatos nyomaték + nagyon kicsi tehetetlenség.)
Az öt milliméter körüli orsóemelkedés, pontos szíjáttétel és dinamikus normál fordulatú motor a megfizethető.
 
„Ezen a tengelyen két oldalt lenne orsó két motorral.”
Széles mozgó hídnál csak az a tuti. (Magam is arra gyúrok.) De az együttfutást ellenőrizni kell, (Vagy megkerülni a problémát.) másképp megint oda a pontosság.

3ztiz2p39

Sajnos az elérhető HTD-k is csapnivalóak általában.  
Mások az AT-re esküsznek, én még nem próbáltam.
 
Lassan már az AC direktdrivok is eljutnak a hobbystákhoz. (bár én még a katalógusadatait sem ismerem)

dpzc3uzn

Nekem is volt már rossz tapasztalatom HDT szíjjal.

vyvk7xm7

Persze, hogy csapnivalóak. De miért? Mert túlképzettek vagyunk.
Megnézzük mi kell, megnézzük hol olcsóbb, és nem a felhasználás elvárásai döntenek, hanem a pénzügyi lehetőségeink. Feltételezzük, hogy az árkülönbséget egyedül a kereskedők profitéhsége okozza és nem az alkatrészek minőség szórása. Félgyártmányt veszünk és elvárjuk tőle a pontosságot. Nem kötjük a kereskedő orrára, hogy az alkatrészeket pontos pozicionáló szervóban használnánk, mert jól tudjuk, hogy akkor az szerint alakul az ár.  
Csak a HTD meg az Omega profilú szíj tölti ki teljesen a tárcsa fogárkát, csak ez alkalmas a kottyanásmentes forgásirányváltásra. A T és AT az kottyan. Lehet javítgatni, de pontos és csendes az sose lesz.

xkbv3nx0d

Mi HTD-3M-et használunk... szíj aszem continental a tárcsa meg nemtom, alu... de néha mintha úgy látszana nem tölti ki teljesen az árkot?! vagy mely pozíciókban kell 100%-os kitöltöttségnek fennállnia? Onnantól kezdve hogy a szíj érintkezik a kerékkel?

2vkx6unz

Az első debreceni találkozón volt egy előadás a power belttől. Ott az hangzott el, hogy az AT fogazású alkalmas pozíció tartásra...
Ott az is kiderült, hogy nem feltétlenül jobb az a megoldás ahol a szíj teljesen kitölti az árkot. Remélem jól elmékszem...