Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Bocs

Indította gaben, 2025 február 26, 07:59

Előző téma - Következő téma

vjanos

Volt szerencsém élőben látni a gépet.
Valóban egy jól kitalált, precizen megvalósított szerkezet [#eljen]

sanyi84

Jól átgondolt konstrukció. Felfedezhető benne pár év fórumozás. Az X elég érdekes, de miért ne. Kis horizontokon (500x500 paletta) is hasonló megoldás van, igaz ott lépcsős volt az az X, persze okkal.
Nekem tetszik nagyon ez a masina.
Érdekes, egyedi és van benne anyag.

i4hh37hcw

Köszi!
Azért is kezdtem a bemutatásba, mert tartozok ennyivel a fórumnak. Már jóval korábban szerettem volna, de tényleg csak most lett elég időm és energiám.
Az, hogy nem sok gépet láttam közelről előny és hátrány is. Előny, mert nem korlátoz a szakmai szokás, hátrány, mert sok ötlettől elesik az ember. Ez így rendben is van.

i4hh37hcw

Z mint zavaros

A Z mechanika nem olyan lett, mint szerettem volna. Már a tervezéskor is túl bonyolultnak találtam, de volt pár munka, amire jól jött volna a gép, ezért engedtem a magam sürgetésének. Annyi az előnye, hogy később nyugodtabban alakítom át, nem sajnálom a belefektetett munkát annyira.

Az X gerenda két oldalára terveztem a Z mechanikát tartó 2 sínt. Így a lehető legnagyobb távolságot kaptam a kocsik közt, ami az erőkar miatt ismét nagy merevséget biztosított.
Az elülső kocsikra szereltem egy H gerendából kifaragott alkatrészt, ami a Z síneket tartja. A második képen a belső világos alkatrész. Halványan látszanak rajta a túloldalon lévő Z sínek csavarjainak a végei.Ennek a kialakítása érdekes munka volt, kár, hogy nem dokumentáltam. Flexelés, fúrás stb, viszont hátul az X kocsik, elöl a Z sínek és a golyósorsó tartó bázis felületét úgy martam, hogy a munkadarabot a lyukas asztal elejére rögzítettem, a maró motor tartóját asztalos szorítókkal az X tengelyre szorítottam, ebbe a motort rögzítve beállítottam a szerszám fogás mélységét, majd az X és Y golyósorsóit kézzel tekerve martam az anyagot. Amikor az Y-t tekertem, másfél méterre voltam a munkadarabtól. Mászkálás oda-vissza a kenés miatt, minden úszott az emulzióban. Ha az előtolás értékét ábrázolnám, egy infarktus előtti ekg-t kapnék. Minden esetre elfogadható lett, bár kézzel utána csiszoltam.
 
A Z mozgó része a motor tartó lap egy 25 mm vastag lemez. Azért ilyen vastag, hogy egyrészt merev legyen, másrészt a tömegénél fogva csökkentse a motor által közvetített rezgést. A motortól jóval nehezebb alkatrészt szerettem volna készíteni.Nos itt azért kijöttek a pontatlanságok, mert szabadon felszerelve leszalad, felpörgetve a golyós orsót, de állítólag a léptető motort is pörgetnie kellene, azt azért nem teszi.

Nincs ellensúly, nincs teleszkóp, mert a motor simán tartja. Nos ha később pontosítok az alkatrészeken és felszalad a negyedik tengely, lehet, hogy szükség lesz rá. Viszont ha a motor továbbra is megtartja, szívesen lemondok róluk. A hozzáértők mondhatnának erről pár szót mindegyikünk okulására.

          

i4hh37hcw

A következőkben leírom az elektronikát, aztán az általam ismert hibákat és javítási terveket, később a terveket, amik: rezgés csillapítás folytatása, negyedik tengely, állítható szögű és helyzetű forgató tengely

i4hh37hcw

Egy kis szócséplés
A mechanikával hellyel-közzel elboldogultam, de az elektronikával meg gyűlt a bajom. Gondolom a többség így van ezzel. A testeket, tárgyakat látjuk minden pillanatban, évtizedek alatt megtanultuk, hogy melyik lépésre mi a válasz lépés. Persze ez le van egyszerüsítve. Az elektromosságot azonban csak el tudjuk képzelni, és azt is csak tanulás, kísérletezés által. Természetes, hogy rászorulunk a hozzáértők segítségére.
Nagy probléma azonban, hogy nekik/nektek természetes a szakirányú kifejezések használata, mint nekem például a növények latin neve. Nekem konkrétan néha hetekbe tellett egy mondat megfejtése egy szó értelmének a felkutatása miatt. Mi a fene az a charge pump, lefordítva töltő szivattyú? És ilyenek garmadája. Ráadásul ragaszkodunk az idegen szavakhoz a saját nyelvünk helyett. (Tudom, a piac...)

i4hh37hcw

Szóval az elektronikai alkatrészeket (is) a Cnc Drive-tól vettem, cncdrive, dezsoe, meg egy barátom segítségével, és rengeteg kutatással sikerült összehoznom működőképesre, de számtalan hibával. Elnézést, ha valakit kifelejtettem! Ezeket javítgatom, persze segítséggel. A motorok 4,5 Nm-es encoderes léptető motorok (csere alatt, erről később). A motor vezérlő HSS86-os, ez több teljesítményű motorhoz is jó. 350 Wattos 48 Voltos táp van minden léptetőmotor-vezérlő pároshoz külön-külön. (cserélve lesz) HDBB2 jelelosztóból kapják a jelet, és hogy legyen elég port a végálláskapcsolóknak, vészstopnak, motor vezérlőknek és a későbbi fejlesztéshez, ebből kettőt szereltem be. A végállás kapcsolókat nem sorba kötöttem, hanem külön-külön portra. Nem tudom, hogy lesz-e haszna, de így jobban tetszik.
UC300ETH 5LPT vezérlő-UCCNC páros vezérli. Nekem ez a legnagyobb csoda. Ezek a cuccok biztos sorozatot alkotnak.
Egy cnc-s barátom javaslatára beszereltem egy halom relét, ami kikapcsolt állapotban rögzíti, vészstop esetén rendkívül gyorsan lefékezi a motorokat. Úgy működik, hogy leválasztja a motor vezérlőről, és rövidre zárja a motor tekercseit.
Könyörgök, ez senki ne csinálja így! Állandó hibát generál a motor vezérlőben, mert bekapcsolt állapotban se bekötni, se leválasztani nem szabad róla a motort. Az egyik el is romlott, de ez a barátom megjavította. Továbbá TBS-TEAM figyelmeztetett, hogy a motorban akkora áram indukálódhat, hogy akár károsíthatja is azt.

Ami kivágja a rezet, 2200 W-os maró motor kici oco kínai frekiváltóval, de sajnos dezsoe többszöri segítsége ellenére sem sikerült bekötnöm a jelelosztóba, ezt még kézzel szabályzom.
A maró motor elvileg 6000/perc fordulat alatt nem dolgozhat, mert nem hatékony a ventilátorja. Nekem szükséges volt 3500-as fordulaton dolgoznom, ezért porpisztollyal rásegítettem a hűtésre, és az átmenő levegő melegét folyamatosan ellenőriztem a kezemmel. Még csak fel sem melegedett. Jó kis motorok ezek.

          

svejk

Nem kellene már azt a CNC-s barátodat megregulázni? :)
helytelen áttételek, relék, rövidrezárás, brrr...

Minek neked 5 db tápegység?

A jelosztókról nem is beszélve, nem kevés gépnél segédkeztem már de én még olyan illesztővel nem találkoztam ami az adott helyre pont passzolt volna.

Itt a fórumon is általában ennél a pontnál vesztik el az emberek a fonalat.

Alapesetben a motormeghajtókat közvetlen ki tudja vezérelni az UC300.
A frekiváltót úgyszintén.

Ezután már csak az egyéb be és kimeneteket kell illeszteni ha egyáltalán muszáj.
Aki nem tud/akar ilyeneket otthon kreállni az vegyen az ebay-en biztos vannak ilyenek.
Sokkal egyszerűbb, átláthatóbb velük a munka mint ezekkel az öszvér vackokkal.

svejk

No jó, te legalább a gyári ajánlott illesztőt vetted meg..

svejk

most látom nem is 5 hanem 7 db PSU van benne4[#ijedt]

i4hh37hcw

Nagyon kell a gép, de az emberek akiket értékesnek tartok fontosabbak. Az idei első feladatom a hibák kijavítása. A segítségeitekkel nem csak látom, hanem ami fontosabb értem is, hogy mik a problémák. Apránként megoldom, és örülök, hogy még jobb lett a gép. Mérgelődni való akad más elég, ezzel nem gyarapítom.
De látom, hogy Te sem ezt erőlteted. Ez csak egy gondolatmenet.

Már tudom, hogy nem kell ennyi táp, de hát nekem is szerepelnem kell az Adok-veszek-ben. A kis tápok más feszültségen mennek, adott esetben máskor működnek. Ez esetleg jól jöhet. A motorokét már én is gáznak látom, TBS-TEAM is figyelmeztetett, hogy nincs rendben.

Azért is mutatom ezeket, hogy más ne kövesse el.

A jelelosztókat nem értem, erről majd kérdeznék később.

i4hh37hcw

Szóval a motor vezérlőt közvetlenül be lehet kötni az UC300-ba? Ez érdekelne, ha írsz róla. Az egyszerűbb jobb, ezt én is így gondolom. Ha megoldható, hogy ne kóvályogjanak a jelek felesleges helyeken, mint én egy régi rossz navigációval külföldön, annak nagyon örülnék.

dezsoe

Mondjuk egy ilyenen keresztül közvetlenül bekötheted. De semmi értelme lecserélni, mert a HDBB kártyáidon is közvetlenül csatlakozol az RJ45-ön keresztül, mert azok a kimenetek nem leválasztottak.

svejk

A motormeghajtók bemenetei egy-egy optocsatolók.
Gyakorlatban úgy képzeld el mintha egy-egy LED-et raknál közvetlen az UCCNC kimeneteire.
Bírja mert 74HC14-gyel vannak bufferelve.
A vezetékek meg relatív rövidek.

svejk

Én is használtam már ilyet többször hátránya, hogy sok helyet foglal, ki kellene cserélni 90-fokosra a tűs csatikat. :)