Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mi és hogyan működik

Indította gaben, 2024 április 09, 15:32

Előző téma - Következő téma

Csuhás

Fekete tömb: tömegspekrométer

fpd0kbd4

 Köszönöm!   Én az adattábla alapján nem jutottam el a beazonosításig. Az én kitűzött céljaimhoz a tömegspektrométer rész nagy valószínűséggel hanyagolható. Egy lépéssel közelebb a cél,ha a fönnmaradó elektronika nem hiányolja.Közvetlen csatin keresztüli összeköttetésbe csak a kis panellel van.

PSoft

 
Az "Épül a gépem:::Kelepeisz Lajos" ventilátortesztjén felbuzdulva...
 
Én is csináltam egy tesztsort, egy hasonló, csak kisebb teljesítményű axiálventilátorral.
Ez a ventilátor volt egy darabig Lajosnál, próba,és tesztelés céljából.
Lajos, kicsinek ítélte az Ő céljaira, így visszakerült hozzám.
 
  http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%C3%A1s/Boncolas_axialventilator_teszt/20160806_181208.jpg" TARGET=_fnew>Összedrótoztam egy teszt mérésre...
A toroiddal, 10V-os lépésekkel ugorva, feszültséget,és áramot mértem a motoron.
30V feszültséggel, már határozottan indul a kis motor.
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%C3%A1s/Boncolas_axialventilator_teszt/20160806_181834.jpg" TARGET=_fnew>A motor adattábláján, ezek az értékek olvashatók.
Kicsit kibővítve a mérőkört, fordulatszámot is mértem a motoron, egy "rávilágítós/lézeres" fordulatszám mérővel.
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%C3%A1s/Boncolas_axialventilator_teszt/20160806_181912.jpg" TARGET=_fnew>A fordulatszám méréshez szükséges fényvisszaverő matrica darabkát, a motor kis hűtőventilátorának egyik lapátjára ragasztottam.
 
Mindkét verzióban, fojtás nélkül, és fojtással is végigmértem a sort 10V-os lépésekkel ugorva.
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%C3%A1s/Boncolas_axialventilator_teszt/20160806_181810.jpg" TARGET=_fnew>Fojtás gyanánt, egy XPS habból vágott dugót használtam, ezzel lezárva a ventilátor nyomó oldalát.
A szívó oldalt, nyitva hagytam.
 
Ami szembetűnő, mindkét méréssornál van egy pont a feszültség emelésekor, ahol a ventilátor fordulat "megugrik" és az addig magas áram visszaesik.
Ez a pont a fojtás nélküli ventilátornál a 150-160V- os lépésnél következik be, míg a fojtott ventilátor esetében, a 90-100V-os lépésnél.
 
Mindkét méréssornál, jelentősen megemelkedett a motor üzemi hőmérséklete.
A tesztek végén, 55-60C°-ot mértem a motor fekete vastestén egy lézeres hőmérővel.
Utána, a motort a névleges 230V-os feszültségen, fordulaton járatva, szépen visszaesett a motor hőmérséklete a "normál" üzemi hőmérsékletre.
 
Még egy valami...
 
A motor adattábláját,és a fojtás nélkül mért áramokat összevetve...
Lehet, hogy ez a ventilátor az eredeti alkalmazásában, nem is teljesen nyitott keresztmetszettel dolgozott?
Vagy, volt a szívó(nyomó?) oldalán egy valamekkora fojtást adó levegőszűrő?
 
A mért adatokat, csak egy gyorsan összeütött táblázatba rendeztem, szép grafikonra most, nem futotta.:(
(de talán, Szalai kolléga...kihoz belőle valami szépet):)
 
 http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%C3%A1s/Boncolas_axialventilator_teszt/tablazat.JPG" border=0>
 

svejk

Ez már érdekesebb, főleg az áramcsúcsok utáni hirtelen, kb. kétszeres fordulatszám növekedés.
Valahogy ezt is jól meg kellene magyarázni.
Gyanúsak a hogy a mágneses telítődéssel, illetve fázistolással (cos fi) függ össze.

Szalai György

Akkor meglesz a holnap reggeli játékom.
Köszi.

ANTAL GÁBOR

 Két kiragadott érték  : U1 = 40V  n1= 200 1/min
U2 = 220V  n2 = 2710 1/min .  Vagyis drasztikusan csökkenthető a fordulat ha közben az igényelt tengelyteljesítmény is drasztikusan csökken .Gondolom a főfázis volt a toroidon és a segédfázis az eredeti elrendezésben működött (a kondival )  mint a korábban említett Gammás "szervo" motoroknál . ( vagy ??? )  
 A klasszikus aszinkron motor fordulatszám szabályzása a pólusszám megváltoztatásával és  a frekvencia megváltoztatásával lehetséges . Gondolom ebben a speciális esetben drasztikusan megnöveltük a szlipet azzal értük el az eredményt ....( ????)

PSoft

 
"Gondolom a főfázis volt a toroidon és a segédfázis az eredeti elrendezésben működött (a kondival ) mint a korábban említett Gammás "szervo" motoroknál."
 
Hát basszus...NEM!
 
Megmondom őszintén, ez a Gammás megoldás eszembe se jutott!:(
(pedig, nem is oly rég beszéltünk róla)
 
De tudod mit!
Kíváncsivá tettél!:)
 
Holnap, megismétlem a tesztet, a vázolt elrendezésben is.
(Gyuri meg, gyárthatja a szép grafikonokat, egyiket a másik után):)
[#wave]
 

ANTAL GÁBOR

Csak le ne égesd, mert lehet a Gammások motorja direkt úgy volt kialakítva . Az biztos hogy csak az egyik fázis feszültségét csökkentették  ( és szerintem a FÉG esek szivattyúja is úgy volt hajtva )

Szalai György


Szalai György

Nem lesz rá indíttatásom.
Ma megsimogatom azt a vasdarabot, amit Csabától vettem a talin.
Úgy néz ki, hogy kincs van a rozsda alatt. [#nevetes1]

Szalai György

Ha teheted, tedd meg légy szíves, hogy közben méred a nem szabályozott segédfázis áramát is.
Mert valószínűleg az is változik, de elképzelésem sincs, hogy hogyan.
Köszönöm.


PSoft

 
Köszönöm!
Igen!
(én nem, de svejk, rá fog kérdezni a fordulatszám...hiányzó, zöld vonalára)[#vigyor2]
[#worship]
 

PSoft

 
Tetszik!
 
De hiszen...mindjárt kész!
(lehet hogy, le sem feküdtél?):)
Mivel tisztítod?
Írhatnál pár sort az eljárásról.
Szín is lesz rajta?
Ha igen, milyen típusú festék a kiválasztott?
 

Szalai György

http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/ventilator3.jpg" TARGET=_fnew>Akkor legyenek meg, akaratod szerint, Svejk zöld vonalai. [#nevetes1]