Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

sarktibsi

Az jó megoldás lehet? Csökkentem az áramerősséget, plusz növelem a felbontást.

Vetesi75

Az egy jó dolog. ha egy motort "kopaszon" vizsgálunk, de mi sül ki abból, ha a motor által egy rugózott pl. tengelykapcsolót egy tömeggel, ami szabadon áll és (rugózik) még nem is a tömegközéppontjában van megtámadva, gerjesztünk? OK.lehet valamilyen szinten modellezni, de hogy a valósághoz köze sem lesz, az garantálható...

Robsy1

Az áram csökkentése nyomaték csökkenéssel is jár, így ez nem járható, ha szükség van a motor nyomatékára a hajtásrendszerben. A felbontás növelés csökkenti a rezonanciát, de 3200 step/ford felett már ez se segít sokat.
A J-vel lehet még elhangolni, csökkenteni a rezonanciát, persze ennek meg motordinamikai képesség csökkenés az ára.

Szóval ha egy léptetőmotor vezérlő/motor páros adott sebesség pontokon berezonál, nincs könnyű dolgunk. Jobb eleve olyan "párost" keresni, ami minél kedvezőbb rezonancia görbét mutat a 0-3 1/s fordulatszám tartományban. A méréseim alapján ugyanis nagy minőségi különbség van motor/vezérlő kapcsán.

Robsy1

Minden mérésnek van értelme, az üresjáratinak is.
Ugyanis ha az egyik vezérlő/motor páros csak tized akkora rezonanciával működik, mint egy másik páros, az éppen 10-szer jobb.

A Robsy kinematikai mérőrendszerrel a hajtáslánc bármelyik pontján mérhetsz, pl. az elmozduló szánodat 1 kW forgácsolás közben is, na ezek az igazi valós tesztek.

Annak sincs akadálya, hogy rugózott gerjesztő rendszerrel mérjél be egy hajtást, hiszen azon a ponton ahol mérsz, a kapott út, sebesség, gyorsulás függvények mindig valósak lesznek a mérési hibán belül.

sarktibsi

Na én pont ezért vásároltam egy spéci tengelyvezérlő modult. (meg más miatt is)  Ez a szoftver már kitudja rajzolni a számított szerszámpályát meg a tényleges pályavonalat is ,( kell neki egy encoder ) így látható a különbség , főleg ara vagyok kíváncsi szabadon és terhelés közben milyen ábrát mutat.
Sajnos az időhiány miatt még mindig nem tudok vele foglalkozni.

A  körmös tengelykapcsolókra én azt tudnám javasolni: próbálkozni kell, van piros , sárga , és zöld betétes gondolom a rezgés elnyelő képességük sem egyforma. De láttam már olyat is amikor a motortartó konzolt is műanyagból csinálták. (de szerintem az öntvény is jó , annak is van rezgés elnyelő képessége)


dtb

Ezt már korábban kitárgyalták sokan, sőt, volt itt készült verzió is, amit lehetett rendelni a készítőtől (olvass visszafelé), de alapvetően egyetlen korlátja van ezeknek, a max. amper... Ha rákeresel az alin, kicsit drágábban ugyan, de vannak closed loop-os kittek, én azokat javasolnám inkább.
A letilt gombot ismered? :-)

ANTAL GÁBOR

Egy barátom épít egy automatikát . Egy kb 12 Nm es motor direktben forgat egy 5 ös golyósorsót  A driver árama a névleges áram mintegy fele ( szándékosan ) . A golyósanyás szán időnként (szándékosan!) ütköztetve van . Ilyenkor
"kerreg " a motor . Arra lennék kíváncsi hogy a kerregésnél van e hátramozdulás és ha van, annak mekkora az értéke . Nem tudom hogy mekkora a mikrolépések száma de legyen pl féllépéses az üzem .  Egy számolt érték  : ha 1.8 fok a vissza -lépés akkor 25 mikron .  Remélem Robsy is olvassa

Robsy1

Van hátra mozdulás "kerregéskor", ami bizonyos időpillanatokban elérheti a 4.5 fokot is az ütközőtől visszafelé mérve.

Egyébként szakmailag elég durva dolog ezt a hajtást ütköztetni, mert csak a statikus rázóerő elérheti a ~7540N erőt, amit a mechanikának viselni kell a golyorsó/anyástól mindenestül.

ANTAL GÁBOR

Köszönöm a gyors választ :  Bizisten nem én csinálom . Egy 1.5*17mm es Ko szalag tompahegesztéséről van szó ami nem akar a barátomnak sikerülni ( Összetolja a szalagpárt ami ütközik  és ahogy írod képes visszamozdulni .) Én arra gyanakszom hogy nem tud kialakulni a jó kontakt , vagyis nem alakul ki a megfelelő hegesztőáram . A trafó rövidzárási árama 11kA  ( ! )  .  Ahhoz jó kontakt kellene. Az iparban ( pl fűrész szalagok   végtelenítése estén pneumatikus összeszorítást alkalmaznak )

Robsy1

Szívesen segítek neki a megoldásban. Nyugodtan add meg neki a telefonszámomat.

Scythian

#6611
Üdv Urak!
2db Berger Lahr WRD3913 stepper volna valakinél elfekvőben?
Esetleg szintén BL WS-5-9 5 fázisú meghajtó, vagy WDP5?

Toni