Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Aknai Gábor gépe

Indította gaben, 2025 január 13, 13:14

Előző téma - Következő téma

svejk

Köszönöm, ha megméred!
Én ugyan nem szándékozom ilyen gépet építeni, de másnak jól jöhet.

Csuhás

Az is elég volna ha felrakott "frankón" megfeszített szalagnál egy konyhai mérleggel megnyomnád a feszítő görgőt, és megadnád mekkora erő mozdította el a görgőt.

gaben

Amint lesz gép olyan stádiumban, már tesztelem is.  
Egyelőre a gépek a polcon hevernek és várják az automata menetelő hadrafoghatóságát. [#vigyor] Történt ugyanis, hogy (hála egyik fórumtársnak) rendeltem egy MK3, M16, M12-es befogót a menetelőmhöz ill. a marógéphez.
Viszont az M16-os menet nem stimmel, mert 1,5-ös emelkedésű. Rendelnék újat, de nincs belőle M16x2-es. Ezért az eredetiből és az újonnan vett befogóból csináltatok egy belevalót.
Ha készen lesz majd teszek föl képet.

Csuhás

Nekem mk4 kúp van a marómon, de a szedett vedett szűkítős stb maró készletem miatt már gyártottam a behúzószárnak használt nagy szilárdságú menetes szár végére közdarabokat M8-tól M16-ig.

Csuhás

Emlékszem műszerész koromban az ilyen szimpla meneteket sima asztali fúrógépen fúrtuk. A trükk az volt hogy a géphez készült egy irányváltós lábkapcsoló ( lábfejjel vagy sarokkal nyomva két irányba forgott míg közép állásban állt). Egyik kezeddel a előtoló kart kezelted, a másikkal fogtad az anyagot és "mérted" a nyomatékot, a lábaddal meg váltogattad az irányt. Nagyon hatékonyan lehetett dolgozni vele.

gaben

A behúzó részével nincs gond, az stimmel M12-es.
A másik vége a problémás ami belemegy a menetelőbe. Amikor vettem a menetelőt az Unimax-tól, gyárilag adtak hozzá egy MK3-as és egy MK4-es fecskefarkas kúpos befogót. Ennek 2 éve lassan és akkor még csak az állványos fúrógépem volt meg. Akkori esztergályosom (Isten nyugosztalja) pedig az MK3-as befogót leesztergálta, hogy be tudjam fogatni a tokmányba. Pár gépnek a lemezeit meg is tudtam vele csinálni, de túl nehéz így már a cucc és elkezdett kipotyogni a B16-os kúpról a tokmánnyal együtt. Szóval ezzel csak azt érem el, hogy szétcseszem a fúrógép kúpját is (már nem) és nem tudom használni a menetelőt sem.
Természetesen semmit nem lehet külön kapni a menetelőhöz illetve a marógéphez, amivel egyszerűen megoldanám a gondomat.
De no problem, mert a mostani esztergályosommal közösen kitaláltuk a tutit. ;)
Még egy AWI hegesztőt kell keresnem aki a csapolásnál összevarrja az illesztést. Itt nem kell akkora pontosság, mert a menetelőnek alapból van egy kis holtjátéka, ettől függetlenül a menetfúrás során teljesen merőleges menetet vág a lemezbe.
Szóval baromira hiányzik már ez a kis masina a gépek folytatásához.

gaben

Esztergályosom leszedte a "rossz" menetet a befogóról, majd csinált bele egy 10-es furatot. A gyári MK3-as befogóra pedig egy 10-es csapot, így már csak össze kell varrnia a peremnél az AWI-s, volt kollégámnak.
Mellékelek pár képet, hogy miről is van szó.
 
http://www.imgserv.com/images/2016/02/17/hA4bTEZ.jpg" border=0>
 
http://www.imgserv.com/images/2016/02/17/eLUKb7.jpg" border=0>
 
http://www.imgserv.com/images/2016/02/17/nT6IgiU.jpg" border=0>

ANTAL GÁBOR

 
 Írod hogy menetelőnél egy kis hiba elmegy  tehát ide megfelel. Én az ilyet másképp csinálom : ( igaz a menetes rész is házilag készül ) A morse kifúrás az ok. Csinálnék egy nagyolt csapot 10 es átmérőzött résszel majd  
  hegesztés után az eszterga főorsó kúpjában egy alkalmas leváltóhüvelybe dugnám a morse t és  méretre esztergálnám  a csapot, végül  megcsinálnám a menetet .   Így egy másra is használható (futáspontos)leváltóegységet kapok
 Meggondoltad azt az awit ?  Ha kis széntartalmú a morse ( pl 16MNcr5)  akkor OK. De ki tudja?     Az ilyet én ( biztonságból ) 29/9   es ( ( Cr/ Ni ) pálcával hegesztem  
 ( E312 )  
 Írásomat jobbító céllal írtam mert este tervezek hozzád egy magán levelet és nem akarom előre elásni magam  
 

mex


gaben

Szia,
 
ezzel a megoldással remélhetőleg kiküszöböltük azt a kis hibát is. Elvileg nem szabadna ütnie, meglátjuk.
Nem vagyok forgácsoló szakember, szóval az ötletelést rábíztam a szakira, de biztos van jobb megoldás is.
Valószínűleg a Tiéd is jobb, de most már ez készen van és a 8000Ft-ért vásárolt befogót sem akartam kidobni.
 
köszi a hegesztés tippet, elmondom a szakinak is [#wave]

Csuhás

Itt is a véleményeket kérnék. Melyik görgő legyen hordós? A feszítő vagy a hajtó vagy mindkettő? Mintha nem volnának egységesek ez ügyben a neten elérhető vélemények. Ha jól sejtem a többség a feszítő görgőt javasolja, ezután jön a hajtó, majd páran azt írják instabil ha mindkettő az.  
Most csak a feszítő hordós a gépemen. A szalag viszonylag stabilan fut, de ha picit billentek a feszítőn akkor a szalag kúszni kezd, de nem áll meg hanem csigatempóval addig megy míg a széle lefut a görgőről. Ha a csavarral egy fél fordulatot vissza tekerek akkor elkúszik a másik irányba. Nehéz olyan közbülső helyzetet találni ahol helyben marad. De terhelésre vagy fordulatszám váltásra akkor is elmegy egy kicsit.  
Ha valaki tud logikus magyarázatot vagy tapasztalata van az ügyben kérem ne titkolja!

gaben

Szia Imre,
 
sokadik gépemet csinálom és mindegyiken a feszítő görgő volt hordós. De az én görgőim mind alumíniumból voltak, nem tudom, hogy ez jelentene-e bármi különbséget a Tiéddel szemben.
Viszont, hagyni kell játékot a billentő mechanikánál is, illetve a a karra szerelt billentőlemez tartónál is.
Addig nem szabad fixre lehúzni őket, amíg meg nem győződtünk a pontos futásról minden sebességtartományban.
Természetesen le kell tesztelni munka közben is, és rendesen tolni kell az anyagot hadd repüljenek a szikrák. Ilyenkor sem szabad a szalagnak mászkálnia sehová.
De ha van hordósítás, párhozamosan futnak a görgők egymással, akkor nem lehet nagy a baj.
Kivéve a feszítő görgőt, mert ott pont azért ilyen a megoldás, hogy be lehessen rajta állítani a párhuzamosság eltérést.
Sokan nem is gondolják, mennyi baszakodás van a szalagfutás beállításával.

gaben

Szép jó estét mindenkinek.  
 
Vasárnap este játszottam egy 3D puzzle-t az udvaron. [#vigyor]
 
http://www.imgserv.com/images/2016/04/20/C30FGgSl2s.jpg" border=0>
 
http://www.imgserv.com/images/2016/04/18/MPJsv.jpg" border=0>
 
http://www.imgserv.com/images/2016/04/18/Ze2ukE8.jpg" border=0>
 
http://www.imgserv.com/images/2016/04/18/Kx2sdkT0.jpg" border=0>
 
http://www.imgserv.com/images/2016/04/18/gmM5v6V.jpg" border=0>
 

Szalai György

Ez is szép lett.
Leskelődik ott az a kicsi Item vázépítő profil darab. Ahhoz hasonlókat túrtam a vastelepen a minap.
 
https://www.google.hu/search?q=smc+mgpm-z&newwindow=1&biw=1280&bih=709&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjLjsLUjqDMAhWLL8AKHac4AIgQ_AUIBigB" TARGET=_fnew>Nem Item-ek, hanem SMC pneu vezetett hengerek.
 
Feketék voltak, mint az ördög, de már szép tiszták kívül belül, friss zsírral töltve. Az egymásra dobálás nyomait azért viselik itt-ott.
Van köztük pár golyós lincsapágy vezetésű is, de a csúszó hüvelyesek sem kopottak.
Az összes pneumatikatömítést kiszedtem belőlük, ne fékezzenek, de a tömítőgyűrű nélküli dugattyúkat bent hagytam, hogy határolt maradjon a mozgástartomány.
Jó ötletet adtál a használatukhoz. [#worship]

b4nm7gjvr

Egy ilyen szerelésnek elengedhetetlen kelléke a Dreher Bak barna söröcske...