Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: bankimajki

Indította gaben, 2025 február 26, 07:58

Előző téma - Következő téma

gaben


ajpwg6jrn

Sziasztok.

Az alábbi topicban egy megmunkálóközponttal kapcsolatos teendőket fogom bemutatni, illetve itt tudjuk kitárgyalni, mit-miért és hogyan.
A gép előéletéről annyit lehet tudni, hogy sokat dolgozott és 1-2 évet szabad ég alatt töltött.
Azt az információt kaptam róla hogy az egyik tengely hajtása elromlott és mire megjavították, addigra lett helyette másik gép. Ez pedig addig szabad ég alatt várt a sorsára.
Így egy alapos takarítás és átvizsgálással indul a projekt.
Reméljük a legjobbakat. Minden eshetőségre van több alternatívám. (Hajtások és főorsó cseréje.)
Nem ragaszkodok a gyári vezérlésekhez és hajtásokhoz.
Alap elvárás lenne hoyg X-Y-Z tengelyt és a szerszámcserélőt meg tudjam mozgatni.

Jelenleg egy tengelyt tudtam megmozdítani a 3-ból és a Z motorját és a szerszámcserélő forgatómotorját levettem, mivel azok be vannak ragadva.

Ahogy időm engedi szépen bontogatom tovább és vizsgálódom.
Szinte minden alkatrésze megvan a gépnek. (De mindenre ráfér a renoválás.)

Vágjunk is bele.
Csatolok pár képet kiindulásnak

      

PSoft

Sok sikert, és -ami még talán annál is fontosabb- kitartást kívánok hozzá.

KoLa

Nekem is volt egy hasonló projektem egy Gildemeister CT40 esztergával!
3 évbe telt, de most olyan mint amit szerettem volna!
Amikor már működött 2 év után jöttek a 30 éves vezérlő problémái , a tranzisztorok  a vezérlő végfokában kimentek, jött még egy fél év, mire sikerült megfelelő Motorola gyártmányúakat beszerezni tizedáron, mint a szervizesek maláj cucca...
A bejövő áram még lényeges, azt gondolom megvan a megfelelő teljesítmény!
A főorsó cserét azt nem értem, nem a csapágycserére gondolsz?

ajpwg6jrn

Van egy másik főorsóm.
Ha ez menthetetlen lenne (vagy gazdasági totálkár), akkor ráteszem azt. :D
De ne szaladjunk ennyire előre.
ma szétkaptam a Z tengely motorját, az lett amire gondoltam (állt benne a víz, így eléggé legatyásodott), annyi plusz szívással hogy még az enkóder tárcsa is törött sajnos.
Felajánlottak egy szinte tökéltesen egyező motort, csak azon nincs enkóder. Így még egy olyan enkódert kell vadászni rá.

    

TBS-TEAM

József

ajpwg6jrn

Köszi, ilyeneket én is találtam. Ennek az árán a komplett hajtást le tudom cserélni. Szerintem fogok találni másik szervomotort töredék áron, amiben jó az enkóder.
Nem termel a gép és nem tegnapra kell.

T_W_S

Jaj Miki,

nagy a betegség nálad is. Csoda hogy az asszony nem adja be a cián tablettát.

Sok sikert a géphez. Majd egyszer megnézem élőben, persze ha megengeded. És kíváncsi vagyok a történetre hogy hoztad el és pakoltad be. :)

István

ajpwg6jrn

Gyere amikor van kedved.
Úgy tűnik nem lesze vele komolyabb gond és szépen a terveim szerint el fog indulni.
Már mozog az X és Y tengely. Most hétvégén jön a Z tengely és a főorsó.
Az elhozatal némi logisztikát követlet csak meg.
Felhívtam pár KCR-est, aki a legjob árat adta (145e Ft), azt megbíztam. Innen-ide kérem. Odamentem, előkészítettem szállításra, hazamentem a KCR-es előtt és lepakoltuk.
A műelybe pedig a targoncával vagy a szomszédban található rakodógéppel fog bekerülni.
Egyébként annyi szívás volt mostanában az életben hogy ennek a gépnek a boncolgatása, vizsgálata... vele eltöltött idő egy kis  lelki békét hoz magával. (Addig senki nem zavar, nem érdekel ha hívnak telefonon és elfelejtek mindent. Olyasmi, mint a motorozás, csak ahhoz még hideg van.)

svejk

Jellemzően az ilyen ipari cuccoknak ki van tartva az ára, hacsak nem olyan ember kezéből veszed aki nem tudja mi ez.
Sokszor a pontos beazonosítás is nehézkes a Fanuc tipusszamok elég kaoszosak.

kedden megnézem, egy ismerősömnek vannak encoderei, bár bagoert õ sem fogja adni.

ajpwg6jrn

Ez a nap is jól alakult.
A gépről levettem a szerszámcserélőt és a főorsó motort a hajtóművel együtt.
A szerszámcserélőn a 230V-os hajtómotor felújítandó, de az összes többi alkatrész sinte csak egy alapos tisztítást igényel. Na meg a pneumatikus részek rendbetételét.
Mechanikailag szépen mozog, ahogy kell.

A főorsómotor és hajtómű nagyon szép állapotban van, szépen hangtalanul forog. A főorsó motoron a hűtőventilátor nem működik, de ennyi legyen a legnagyobb baj. :)

Íme pár kép.
Holnap folytatódik a főorsóval és a "Z" tengellyel a gép átvizsgálása.
Ha ilyen mértékben fogyókúrázik, akkor pár nap múlva már csak papírnehezék lesz. [#eplus2]

        

ajpwg6jrn

Eddig az alábbi alkatrészeket keresem.
- Fanuc enkóder
- Fanuc motor hűtőventillátor

        

ajpwg6jrn

Alakul a gépezet.
Ma a "Z" tengely megmozdításán és annak egységein tevékenykedtem.
Bemelegítésnek lekaptam az ellensúlyt róla. (Szerintem cirka 300kg körül lehet.)
Megjárattam a láncait és a görgőpályát, majd elkezdtem a "Z" tengely takarítását, védőlemezeinek eltávolítását és fellazítottam a szánokat.
Ezek után az excenter csavart is fellazítottam.
Mivel az orsó semennyit sem akart fordulni, így gyanús volt hogy az orsó be van ragadva.
Így felül kivettem az orsórögzítő csavarokat és a "Z" egységet egy hidraulikus emelővel nagyon óvatosan elkezdtem mozgatni.
Közben a fellazított szánon láttam ahogy a WD-40 megmozdult a szennylehúzónál, vagyis megmozdult az egység.
Az orsó még ekkor is úgy gondolta hogy ő bizony nem fog elfordulni, így maradt az az opció hogy a szánok takarítása és kenése után hidrauilkus emelővel óvatosan piciket emeltem.
Így felfelé kitolta az orsót.
Utána azt vettem kezelésbe. Sok-sok csavarlazító és WD-40 elhasználása után végül meg is indult az orsó és a csapágyazása.
Utána sok-sok 5W-40-es motorolajat átfolyattam minden részén és közben persze mozgattam hogy mossa ki a koszt.
Majd letakarítottam ismét az orsót és az ágyazatot. (Egy eldobható mélytányérba öntöttem denszeszt és fogkefével gyönyörűen (1-2 óra alatt lepucoltam az orsót.)
Ezek után megkínáltam egy kis 5W-40-es motorolajjal. (Minden műszerolajam és WD-40-em elfogyott. Talán a 4. doboz volt a mai. :D )
Ezek után visrosszögzítettem az orsót és visrosszaktam az ellensúlyt.
Holnap nekiesek a főorsó kivételének is.
Bár nem tudom hogy azt alulról vagy felülről kell kivenni. (Mindkét oldal felől sok csavar van.) Nem teljesen egyértelmű számomra. Ha valaki tudja, írja meg nyugodtan. Belenézek a doksijaiba is, bár nem hiszem hogy abban lesz erre vonatkozó rajz.
Íme pár kép, amik még a "Z"egység felemelésének pillanatában készültek. Azóta tiszta az ágyazat és már az ellensúly tartja felső holtponton.

        

KoLa

Most a laptopot forgassuk a bal oldalára vagy mi?!
Nekem pl a bal oldalon kell a tápot bedugni nem az igazi ha a képeidet akarom megnézni[#nyes]

ajpwg6jrn