Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: KucseraP

Indította gaben, 2025 február 26, 08:03

Előző téma - Következő téma

svejk

Én is megnézem a videóidat. [#eljen]
Kérdezek is egyet:
Mi a műszaki/fizikai magyarázata, hogy épp a zöld hátteret használják ezekhez a trükkökhöz?

Szedlay Pál

A zöld háttérhasználat, vagy más néven zöld háttér-effektus, a chroma keying elvén alapszik. Ennek lényege, hogy a kívánt elemeket előtérben lévő tárgyak előtt rögzítik egy egyszínű, általában zöld vagy kék hátteren, majd a felvett anyagot úgy manipulálják, hogy a háttértől eltérő színű részeket átlátszóvá változtassák. Ennek eredményeként lehetővé válik az előtérben lévő elemek elhelyezése különböző háttéren, illetve effektek hozzáadása a felvétel készítése után.

Azért érdemes zöld vagy kék hátteret használni ebben az eljárásban, mert ezek a színek általában nem fordulnak elő az emberi bőrön vagy a ruházaton, így könnyebben elkülöníthetőek a kívánt elemektől. Emellett a zöld és kék színek általában jellemzően nagyon távol esnek az emberi bőr és haj természetes színeitől is, így kevésbé valószínű, hogy a modellek ruházata vagy sminkje összemosódik a háttérrel. A zöld hátteret gyakran használják a televíziós és filmes stúdiókban, valamint a videókészítés területén effektek létrehozásához és virtuális háttér beállításához.

svejk

Aha, tehát Shrek-nél a kék jöhetne szóba.:)
Köszönöm a választ!

KucseraP

Elnézést, nem vettem észre a kérdést, de a fórumtárs rendkívül szakszerűen megválaszolta! Köszönöm Neki:)

KucseraP

Eloxálásaal kísérleteznek.  Feketét akartam... kb lila lett. Kicsit foltos is. Lenne pár kérdésem, hátha van valakinek tapasztalata:
- A sav mennyisége kell, hogy igazodjon a darab méretéhez? Van valami képlet, hogy pl: X liter/cm2?
- Az elox áram és idő gondolom, hogy függ a felülettől, nincs erre valami egyszerű képlet? A videóban van egy kisebb darab, az egész sötét lett, pedig csak 1.5A-el eloxáltam.
- A savat cserélni kell, vagy az nem károsodik?
- A trisót kell cserélni? A trisót bele lehet önteni a wc-be? Kell hígítani előtte?

NEM TUD VALAKI VALAMI NORMÁLIS FESTÉKANYAGOT? Ruhafestékkel próbálkoztam, de nem tűnik ideálisnak...


[yt]HIzwjZOQU7s[/yt]

hostya

Szia,
Megpróbálok mondatonként válaszolni..

- A sav mennyisége kell, hogy igazodjon a darab méretéhez?
Nem kell igazodni a darab méretéhez!
Az elektrolit töménységét be kell állítani a kívánt értékre..
Ez kb úgy történik hogy a kereskedelemben kapható(volt) akkusavat fel kell hígítani.. 1L akkusavhoz 0.6..1dL (!) deszt/ioncserélt víz.
Ha így beállítod az elektrolit töménységét akkor jó lesz.

- Az elox áram és idő gondolom, hogy függ a felülettől,..
Igen!
Az áramot a szakirodalom A/dm2 (Amper/négyzet deciméter)-ben határozza meg. (Kép)
Ezt a legnehezebb betartani ha nincs változtatható feszültségű, és vagy áramkorlátos tápegységed, de hobby szinten nem is követelmény.
Én egy fix 12V DC-s tápegységet használok.
Megsaccolod a darab felületét, és megméred az áramot (A), ha  nagyobb az áram, akkor kevesebb ideig kell az elektrolitban tartani.
Ha kevesebb, akkor tovább..

FONTOS!
A kádban/vödörben a negatív(-) pólushoz kapcsolt ALUlemez felülete mindig nagyobb legyen mint az eloxálandó darab felülete.!
=============
A videóban van egy kisebb darab, az egész sötét lett, pedig csak 1.5A-el eloxáltam.

Igen, a kisebb darabnak kisebb a felülete, ezért időegység alatt vastagabb oxidréteg keletkezett rajta az adott áramsűrűség mellett.

A festés/színezés intenzitása nagyban függ az oxidréteg vastagságától.
Ha vékony az oxidréteg akkor a fekete festék is csak lila/bordó lesz..

- A savat cserélni kell, vagy az nem károsodik?
A savat/elektrolitot nem kell cserélni.

- A trisót kell cserélni? A trisót bele lehet önteni a wc-be? Kell hígítani előtte?

Válasszuk ketté a folyamatot.
1. Zsírtalanítás -itt lehet használni (konyhai)mosogatószert, hideg zsíroldót (Welldone), trisó de a műveletet mindig gumikesztyűben kell végezni.. -azért hogy ne maradjanak ujjnyomok a felületen-
2. Pácolás
A pácolást NaOH oldatban kellene csinálni, de ha az nincs akkor a tömény trisó oldat is megteszi.
A pácolást a zsírtalanítás után tömény trisó oldatban kell végezni legalább 10 percig, utána öblítés és mehet az elektrolitba.

A zsírtalanításhoz használt trisó oldatot nyugodtan kiöntheted.
A pácoláshoz használt töményebb oldatot tedd el későbbre.. többször is felhasználható

Ruhafestékkel próbálkoztam, de nem tűnik ideálisnak...
Jó az a ruhafesték amit használtál,(nem mindegyik jó) csak sokkal töményebb oldatot kell készíteni belőle..
pl. 1 tasak 2l vízhez.. helyett 3 tasak 2l vízhez.

Még egy fontos dolog az eloxáláshoz.!
Az eloxálásnál nem elég ha csak egy függesztő "dróton" belógatjuk a mdb-ot az elektrolitba, -lehet úgy is de a drótot szorosan meg kell húzni fogóval- ui az eloxálás során a drót is eloxálódik, és az oxidréteg nem vezeti az áramot, és megszűnik az elektromos vezetés a drót és a mdb között.

      

Rabb Ferenc

A ruhafesték addig volt jó eloxált alu színezésére, amíg anilin festéket tartalmazott. De azt a sötétzöldek kiutálták a technológiából  :(

Feltúrtam a kincsesbányámat, és találtam neked kb 250g fekete port. Ezt valamikor 30+ éve az akkori munkahelyem galvánüzeméből kaptam. Ők ezzel színezték a hűtőbordákat, előlapokat stb. olyan feketék lettek, mint a tücsök... bokája.

Technológiai adatokat ne kérdezz, de néhány kisebb darabon kikísérletezhető. Az alapanyag megválasztásához [#910@hostya] táblázata jó támpont.

A színezés után a darabot robogó forró vízben ki kell főzni. Ekkor a porózus felületű alumínium oxid alumínium hidroxiddá alakul és a pórusok bezáródnak. Aztán öblítés, szárítás.

Ha érdekel, küldj egy postacímet privátban és elküldöm  [#integet2]

ANTAL GÁBOR

Tudjátok hogy a "FESTO" kék hogyan készül ?  Alkalmam volt a gyakorlatban is kipróbálni . Nagyon szép laboreszközöket csináltunk anno     a munkahelyemen . Eloxálas után a munkadarabot vaskloridban ( FeCl3) áztattuk . Utána a darab bekerült a sárga vérlúgsós ( kálium ferro cianid)  oldatba. ahol a pórusokban kicsapódott a
 " berlinikék " anyag . Természetesen a főzéses póruszárást mindíg megcsináltuk
Az anilinfestékek érzékenyek a nap UV sugaraira és fakulnak . A berlinikék az nem .

PSoft

IdézA színezés után a darabot robogó forró vízben ki kell főzni.

Biztos Te is tudod, csak nem említetted...
A forró vizes kezelés valamennyit "fakít" a színen.

Rabb Ferenc

Kétségtelen. De ha elég vastag az elox réteg (10-15 mikron) akkor már nem feltűnő. Csak az egymás mellé kerülő darabokat illik azonos minőségű anyagból készíteni, sütni-főzni-öblíteni.


[#906@ANTAL GÁBOR] hozzászólásához egy kis megerősítés

  

gaben

Izgalmas lehet ezt a robogó vizet utolérni. [#vigyor]

PSoft

Láttam... [#kacsint]

Annál már csak az izgalmasabb, ha az ér utol Téged. [#vigyor2]

KucseraP

Nagyon szépen köszönöm a részletes választ! Nagyon hálás vagyok érte.

KucseraP

Nagyon szépen köszönöm. Privátban jelentkezem.

KucseraP

Fekete a cél:), de köszönöm a tippet. Lehet, hogy egyszer kell majd kék is.