Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: zsolt123

Indította zsolt123, 2025 június 01, 15:16

Előző téma - Következő téma

zsolt123

Sziasztok, a CNC marógépem mellé (ha gondoljátok, erről is írok majd) terveztem egy CNC kisesztergát is, egész jól haladok a mechanikájával.
100-as, 125-ös tokmány, 550W aszinkron motor, 400 mm csúcstáv, 20-as lineáris sínek, 16/5-ös golyós orsó ill. 10/2 trapézmenetes orsó, DRO. Így fog kinézni:
 

villamosmérnök, rendszergazda, hobby CNC-s

zsolt123

Ott tart a történet, hogy manuális üzemmódban már működik, viszont nem vagyok megelégedve vele, mert nem szép a vágott felület, és rezonál is, főleg acél vágásakor.

Egyrészt nincs még felszabályozva a hárompofás tokmány, így kb. 0.1-0.12 mm-es ütése van. Ezt megoldom, de ez a kisebbik gond. A nagyobbik az, hogy ha nekitolom erőből a munkadarabnak a keresztszánt, elég nagy rugalmas alakváltozása van a főtengelynek. :P
A tokmánypofán mérve közel 5 tized mm (!) a kitérés maximuma:



De még a tengelyvégen mérve is egy tized körüli:



Gondolom, ez durván sok (még akkor is, ha két mm menetemelkedésű az orsó, és elég nagy erőt lehet vele kifejteni).
Mint írtam fentebb, rugalmas az alakváltozás, ha megszűnik az erőhatás század mm-en belül visszaáll az alaphelyzetébe.

A tokmányok felfogatótárcsáit a 25mm-es főtengelyvégre lehet húzni, 44 mm mélyen megy bele a tengely, jól illesztett, érezhető kotyogása nincs:



Maga a tengely aliról rendelt rozsdamentes acélcső, 25.00mm vastagság, 3mm falátmérő 200mm hossz.
A csapágyazása elöl-hátul 30205-ös kúpgörgős + 6205 mélyhornyú csapágypár, a csapágyak 52-es átmérőjű húzott alu házban vannak (eredetileg motortartók), a rendszer stabil, jól illesztett, nem kotyog. A váz aluprofilokból (40x80, 80x80) van összerakva, a profilok ki lettek öntve epoxy-kvarchomok keverékkel. 

Szerintetek miként lehetne rajta javítani?



villamosmérnök, rendszergazda, hobby CNC-s

Autotec1

zsákutcának tűnik





Idézetet írta: zsolt123 Dátum 2025 június 01, 15:35Ott tart a történet, hogy manuális üzemmódban már működik, viszont nem vagyok megelégedve vele, mert nem szép a vágott felület, és rezonál is, főleg acél vágásakor.

Egyrészt nincs még felszabályozva a hárompofás tokmány, így kb. 0.1-0.12 mm-es ütése van. Ezt megoldom, de ez a kisebbik gond. A nagyobbik az, hogy ha nekitolom erőből a munkadarabnak a keresztszánt, elég nagy rugalmas alakváltozása van a főtengelynek. :P
A tokmánypofán mérve közel 5 tized mm (!) a kitérés maximuma:



De még a tengelyvégen mérve is egy tized körüli:



Gondolom, ez durván sok (még akkor is, ha két mm menetemelkedésű az orsó, és elég nagy erőt lehet vele kifejteni).
Mint írtam fentebb, rugalmas az alakváltozás, ha megszűnik az erőhatás század mm-en belül visszaáll az alaphelyzetébe.

A tokmányok felfogatótárcsáit a 25mm-es főtengelyvégre lehet húzni, 44 mm mélyen megy bele a tengely, jól illesztett, érezhető kotyogása nincs:



Maga a tengely aliról rendelt rozsdamentes acélcső, 25.00mm vastagság, 3mm falátmérő 200mm hossz.
A csapágyazása elöl-hátul 30205-ös kúpgörgős + 6205 mélyhornyú csapágypár, a csapágyak 52-es átmérőjű húzott alu házban vannak (eredetileg motortartók), a rendszer stabil, jól illesztett, nem kotyog. A váz aluprofilokból (40x80, 80x80) van összerakva, a profilok ki lettek öntve epoxy-kvarchomok keverékkel. 

Szerintetek miként lehetne rajta javítani?





sarktibsi

Idézetet írta: zsolt123 Dátum 2025 június 01, 15:35Ott tart a történet, hogy manuális üzemmódban már működik, viszont nem vagyok megelégedve vele, mert nem szép a vágott felület, és rezonál is, főleg acél vágásakor.

Egyrészt nincs még felszabályozva a hárompofás tokmány, így kb. 0.1-0.12 mm-es ütése van. Ezt megoldom, de ez a kisebbik gond. A nagyobbik az, hogy ha nekitolom erőből a munkadarabnak a keresztszánt, elég nagy rugalmas alakváltozása van a főtengelynek. :P
A tokmánypofán mérve közel 5 tized mm (!) a kitérés maximuma:



De még a tengelyvégen mérve is egy tized körüli:



Gondolom, ez durván sok (még akkor is, ha két mm menetemelkedésű az orsó, és elég nagy erőt lehet vele kifejteni).
Mint írtam fentebb, rugalmas az alakváltozás, ha megszűnik az erőhatás század mm-en belül visszaáll az alaphelyzetébe.

A tokmányok felfogatótárcsáit a 25mm-es főtengelyvégre lehet húzni, 44 mm mélyen megy bele a tengely, jól illesztett, érezhető kotyogása nincs:



Maga a tengely aliról rendelt rozsdamentes acélcső, 25.00mm vastagság, 3mm falátmérő 200mm hossz.
A csapágyazása elöl-hátul 30205-ös kúpgörgős + 6205 mélyhornyú csapágypár, a csapágyak 52-es átmérőjű húzott alu házban vannak (eredetileg motortartók), a rendszer stabil, jól illesztett, nem kotyog. A váz aluprofilokból (40x80, 80x80) van összerakva, a profilok ki lettek öntve epoxy-kvarchomok keverékkel. 

Szerintetek miként lehetne rajta javítani?





Szerintem a 3 mm-es falvastagság nagyon kevés , de még az anyagminőség is számít. 

zsolt123

villamosmérnök, rendszergazda, hobby CNC-s

zsolt123

Idézetet írta: sarktibsi Dátum 2025 június 01, 21:07Szerintem a 3 mm-es falvastagság nagyon kevés , de még az anyagminőség is számít. 

a 80-as, 100-as tokmányokhoz kapható kínai "gyári" főorsók falvastagsága 2-3mm, ez is egy olyan cső (3mm-es).
25mm-es külső átmérőnél 4mm fölé nem nagyon tudok menni falvastagságban, mert 16-os tengelyekkel, orsókkal dolgozom, annak át kell rajta férnie. 
villamosmérnök, rendszergazda, hobby CNC-s

TBS-TEAM

#6
Jelenleg tengelyirányba is elmozdul.

2db ferde hatásvonalú csapágyal oldanám meg a két végén.
7205B méret ua. jól beállítható az előfeszítés.
O elrendezésbe rakva midkét irány radiális és axiális terhelést
is képes felvenni.
József

sarktibsi

Idézetet írta: TBS-TEAM Dátum 2025 június 02, 06:48Jelenleg tengelyirányba is elmozdul.

2db ferde hatásvonalú csapágyal oldanám meg a két végén.
7205B méret ua. jól beállítható az előfeszítés.
O elrendezésbe rakva midkét irány radiális és axiális terhelést
is képes felvenni.


De azt is lehetne csinálni: A tokmány felőli részén 2 db ferde hatásvonalú összefordítva (vagy 2db kúpgörgős párban) , hátul meg elég az 1db sima golyós csapágy.

Nekem van ilyen elrendezésű gépem. (gyári megoldás kúpgörgős)   

TBS-TEAM

Idézetet írta: sarktibsi Dátum 2025 június 02, 08:45De azt is lehetne csinálni: A tokmány felőli részén 2 db ferde hatásvonalú összefordítva (vagy 2db kúpgörgős párban) , hátul meg elég az 1db sima golyós csapágy.

Nekem van ilyen elrendezésű gépem. (gyári megoldás kúpgörgős) 

Van dupla ferde hatásvonalú csapágy is O elrendezésű, csak elől (tokmány felől) a feszítésének a megoldása nehézkes.
Két szimplával, csak a hátsó végén kell egy menet a tengelyre és egyszerűen előfeszíthető és a hatásvonalak sokkal távolabb vannak ami itt a legnagyobb merevséget biztosíja.
József

zsolt123

Idézetet írta: sarktibsi Dátum 2025 június 02, 08:45De azt is lehetne csinálni: A tokmány felőli részén 2 db ferde hatásvonalú összefordítva (vagy 2db kúpgörgős párban) , hátul meg elég az 1db sima golyós csapágy.

Nekem van ilyen elrendezésű gépem. (gyári megoldás kúpgörgős)   

most elöl-hátul kúpgörgős + szimpla golyós párok vannak. a szimpla golyós azért kell, hogy a szorítós csapágypersely ne tudja eldeformálni a kúpgörgős házát ;)  de szerintem nem a csapágyazás a hunyó, hanem a cső merevsége nem megfelelő.
villamosmérnök, rendszergazda, hobby CNC-s

zsolt123

Idézetet írta: TBS-TEAM Dátum 2025 június 02, 09:13Van dupla ferde hatásvonalú csapágy is O elrendezésű, csak elől (tokmány felől) a feszítésének a megoldása nehézkes.
Két szimplával, csak a hátsó végén kell egy menet a tengelyre és egyszerűen előfeszíthető és a hatásvonalak sokkal távolabb vannak ami itt a legnagyobb merevséget biztosíja.

ja, ez se rossz megoldás. most a feszítést úgy oldottam meg (nem saját ötlet, yt-ról loptam ;)), hogy a bordás ékszíj tárcsája van megfúrva/menetelve négy helyen, és négy hernyócsavarral állítható, közvetlenül a kúpgörgős csapágyra dolgoznak rá egy acél alátéten át.
villamosmérnök, rendszergazda, hobby CNC-s

TBS-TEAM

#11
Idézetet írta: zsolt123 Dátum 2025 június 02, 09:56most elöl-hátul kúpgörgős + szimpla golyós párok vannak. a szimpla golyós azért kell, hogy a szorítós csapágypersely ne tudja eldeformálni a kúpgörgős házát ;)  de szerintem nem a csapágyazás a hunyó, hanem a cső merevsége nem megfelelő.

Egyszerüen mérjél hosszirányú elmozdulást is.
A kúpgörgősnek nagy az ellenállása, mire jó értékre megfeszíted a motor meg kicsi hozzá.

A sima mélyhornyú egyáltalán nem alkalmas oldalirányú erők felvételére.
József