.
Köszönöm a lehetőséget a gépem építésének bemutatásához. Még a mai napon összeszedem a már meglévő dolgaimat és megosztom.
Tervezem továbbá a CNC építésén kívül, hogy az EMU-200-as esztergát átépítem kettős üzemre, hagyományos és NC-sített, valamint a marógépemet is ami egyedi építésű (ezt vettem Csuhástól).
No de ennyit bevezetőnek, indulhat a munka.
hajrá és sok sikert hozzá, ja meg sok fotót :)
Jó munkát és sok sikert!
Kezdjük a CNC-vel.
A tervezés amint azt már bemutattam, egy 1:1 modellel kezdődött
Azóta vannak tervek sketchup-ban is
A tervezés egyik kritériuma a méret függőség, mivel adott helyre szeretném betenni. Sajnos így a meglévő alkatrészeket vagy nem tudom kihasználni 100%-ban, vagy még vágni is kell belőle. A műhelyemben nem nagyon látok más helyet a jelenlegi géppark mellett. A kételyeimet eloszlattam azzal, hogy valójában soha sincs elegendő méretű gépe az embernek. Valahol határt kell szabni a méreteknek.
A kialakítás még változhat, mert a "digitális" tervek mellett párhuzamosan hungarocellből meg is építem mielőtt nekilátnék hegeszteni. Ha valakinek van ötlete, vagy megoldási javaslata, azt ne tartsa magában írja ide nyugodtan. Nem fogom lehurrogni a legbénábbat sem, mert sok esetben a részletek igen is értékelhetőek.
A vezérlést egy UC300 fogja megoldani, UCCNC-vel és Mach3-al. Léptető motorral épül, de a tovább fejlesztés lehetősége is szempont.
Maró motornak van egy Makita RT0700C felsőmaróm valamint tervezek lézert (2W kék), és még ami jön. A hidat cserélhetőre fejlesztem pont ezért.
Helló! Jó konstrukciónak tűnik. Milyen anyagokat tervezel marni vele? Szerintem méretre sem túl kicsi, bár ez tényleg attól függ mire kell.
A gép alapja hegesztett acélból fog készülni?
Milyen lineáris vezetékeket használsz?
Az "X" felső lint ha oldalanként egy kocsi hossznyit túl engednéd akkor egy "T" alakú "Z"felépitményt kapnál. Ez a terpesz a nagyon lelogó z-nél igen hatásos tud lenni.
Sajnos én nem tudtam megtenni mert kötve voltam a meglévő anyagaimhoz.
Beszéljètek már rá nyárfa májsztrót, hogy ne vágja el azt a szép hosszú golyósorsót :(
A gép vázát 60*40*4 zártszelvényből, a kiegészítő (merevítő) részeket 60*40*3 illetve 40*40*3 zártszelvényből. Lassan megtanulom a CO "kezelését" ami persze csak a ki-be kapcsolás és a merre húzzuk tudás még csak, de igyekszem. Azért beszéltem az egyik profi lakatossal, megígérte a segítséget. A fő részeket vele csináltatom.
Lineáris cucc az vegyes. Vannak 25-ös Star linek az X-re, 20-as THK Y-nak, valamint 15-ös THK Z-nek (ez még nincs a képen).
700-as a THK20, ebből max550 hasznosat tudok kihozni az oldalsó kötöttség miatt(750 külsö méret). Alul-felül 200-200 terpesztés( a kocsik szélei) csak elég lesz. Még a jelenlegi 160 magasságot gondolom át legalább 200-ra. A Z-nek szánt THK15 is így jönne ki jól. Ebben az esetben egy 200*200-as (kocsik szélei) részen futna a Z azaz, 250*250-es lapon.
A fenebánja adj egy 600-as hasznos 16*10 golyós orsót, és viheted a 820-ast.
hasonló gépet építek én is :) nézz be a topikba hátha olvasol valami hasznosat nekem nagyon sokat segítettek az ötleteikkel a kollégák.igaz párszor át terveztem, és most is az ötleteik és javaslataik alapján rajzolom az újat + figyelembe véve a lehetőségeket a síkba marás miatt
Hegesztésnél figyelj majd a hőbevitelre, ezek a néhány mm-es zártszelvények képesek nagyon gyorsan átmelegedni, ami vetemedéshez illetve komoly belsőfeszültségeket okoz majd. Ha tudod bízd profira és mondd meg neki mi a gép célja.
A gép váz részét nem akarom hetente átépíteni, ezért is beszéltem a "profival". Ha a segítsége még költséget is jelent, még akkor is megéri. Egy tudatlanságból elfuserált hegesztés miatt újra hegeszteni, újra síkba marni, új anyag, na ez sokkal drágább mint kifizetni pár ezret.
Valóban, ahogy írod, profira kel bízni a váz hegesztését, mert nagyon fontos a jó hegesztési sorrend a deformációk minimalizálása érdekében.
Maradó feszültséggel a zártszelvénynél nem kel számolni.
"Maradó feszültséggel a zártszelvénynél nem kel számolni."
Ezt,hogy érted?
A kis keresztmetszetek miatt nem keletkezik akkora maradó feszültség a szerkezetben, melyet érdemes lenne megszüntetni.
Ha csak ezen múlik, szívesen cserélek.
Holnap küldök képet róla.
Feltéve, ha kocsora kolléga nem tart rá igényt.
Amúgy sok sikert az építéshez.
Nagy ötlet ez a nikecell:)
Nézegetem a vázat,és nem értem miért nem nagyobb zártszelvényből épited?
Van 70*70 80*80 5-6mm falvastagsággal,természetesen az ára is ennek megfelelöen jóval drágább,de azt írod erre az alapra akarsz majd a jövöben épitkezni.
A megmunkállás költsége szerintem nem fog számottevöen változni,viszont lenne egy jóval erösebb vázad ami kevésbé korlátozza majd a jövőben az átépitést.
Még egy gondolat,láttam a jövöben szetetnéd átalakitani a Z-t,ide a 310mm magasság szerintem kevés,legalább 500mm kellene,hogy maradjon alatta munkaterület.
A Varga István gépén lehet látni,hogy nálla elég magas a hid, mégsem maradt nagy munkaterűlet.
Remélem nem zavartalak össze a gondolatmenetemmel ,sok sikert kivánok a gép épitéséhez [#wave]
Van is gondom a Z miatt elhiheted. Ha alacsonyra teszem, akkor nincs fejlesztési irány, ha magasra akkor túl nagy mozgás miatt libegni fog a Z, ha meg köztes módon oldom meg, ahogyan talán fogom is, akkor meg pótasztal kell.
Mi van ha a gerendát átszerelhetőre készíted? Az esetek 90%-ban alacsonyra szereled, és merevebb a géped, évente egyszer pedig feljebb rakod ha egy kész szekrényt akarsz gravírozni.
A gerenda minden féleképen átszerelhető lesz, mert amit adtál fúrószupportot, ahhoz is lesz egy külön építve. A magasságot viszont alapból megkel emelni mert 5 tengelyesre átalakítom később.
Az első elképzelés:
A második elképzelés:
A hidat a sima 2,5D-s megmunkáláshoz meg szerintem megfordíthatóra csinálom. Így ha kell magas, ha kell alacsony. Majd a hungi modell megmutatja.
Csináltam gyors egy tervet.
Arra gondoltam, a hidat kellene forgatni. Ebben az állásban az asztalig lemehet a Z tengely. Ha megfordítom, akkor a híd magasságával megnövelem a magasságát, így a "0" asztal+híd magasságon(150-200mm) lenne a nagyobb munkadarabok(300-350mm maximális magasság) felületi azaz max Z (150mm) mélységig megmunkálására.
Próbáltam a vizualizációt előtérbe helyezni. Tudom a lineáris sinek hiányoznak, és a többi sallang, de a mondanivalómat illusztrálta.
Egyébként akik nem tudják elképzelni azoknak megépítettem.
Szóval a terv. Innen is hiányzik a híd mozgatását szolgáló összes alkatrész. Amit mutatni akartam, hogy alsó állásban 150mm a körülbelüli Z max, felső állásban meg 300mm körüli a híd, és 150mm-nél van a "0".
A forgatás a Z platform forgatásával is jár ha nem tudom elrejteni a motort úgy, hogy ne legyen útban. Egy pontosan kimart alaplemez esetén a merőlegesség se mehet el. Persze az X tengelynél a DIR jelet meg kell fordítani, de azt minden fejlett program tudja.
Az elméleteket akartam először megvitatni veletek, azután persze részletesen kidolgozom a digitális és a hungi modellt is. Azt nem tudom még, hogy egy platform legyen az Y kocsikon, vagy a híd legyen fordítható és közvetlen a kocsikra legyen csavarozva. Mind a kettő megoldás jónak néz ki. Persze ez csak egy Híd ami rögtön kettő, de tervezek még egy robusztusabbat is a fúrószupportnak.
Amint látható ez nem egy kis marócska így. A motorral együtt tetemes sújt képvisel. A meglévő 20-as linek erre nem alkalmasak. Ide kell egy másik híd aminek 25-30-as lin kell, a Z viszont a szupport Z része lenne. Igaz ez csak 65mm, de vashoz elég is.
Próbálom érteni a törekvésedet. Szerintem ez a hídforgatás feleslegesen bonyolítja a helyzetet, nehéz lesz kidolgoznod.
(Egyszerűbbnek látom a lejjebb-feljebb szerelhető megoldást.)
A jelenlegi modelljeid jól szemléltetik a hídforgatásból eredő problémákat, a problémák elképzelt megoldását viszont nem vázolják.
Jó volna látni az Y pálya és a hídgerenda végének statikailag kellően stabil kapcsolódási vázlatát.
Három lehetőség van jelenleg:
1,) mozgatom a hidat le-fel, vagy forgatom
2.) pótasztalt, felépítményt vagy valamit teszek be a rövid Z elmozdulás és a nagy híd-asztal távolság áthidalására
3.) akkora Z irányú mozgást építek ami a 300-400mm-es távolságot átéri
Nem vagyok mérnök így nem is értek a statikához. Ötleteim vannak amiből a legjobb megoldást szeretném kiválasztani. Emlékszem valaki csinált elemzést egy programmal. Ennek a segítségével szerintem kilehetne találni mi a jó. Igazából egy mérnök kellene aki segítene kidolgozni a terveket.
Ez szerintem alkalmatlan mozgo hidra. En is egyre jobban a mozgo asztal fele huzom, bar egyelore csak Y iranyban.
Ha kell egy kis segitseg a rajzhoz, azt meg tudjuk oldani.
Egy kollega irta nehany napja, hogy az 50x50-es zartszelvenybol keszult gepen nyugodtan mar alut is. A 80x80-as mar lehet, hogy egy kicsit tulzas. Bar ha magas a Z, meg sok lesz a tengely is, akkor elgondolkodtato.
Ezt a lehetőséget én is vizsgálom. A méreteket nem szeretném az egekig tornázni, de szükségesnek bizonyul a 60*40*4 zártszelvény átgondolása. Gondolkodtam egy "rácsszerkezet" építésében is, vagy a zártszelvény polimerbetonos kiöntésében. A merevséget mindenesetre növelni szeretném a magas Z irányú befoghatóság végett.
A zártszelvény külső méretét növelve kapunk jobb eredményt, vagy ha szerkezeteben gondolkodunk? Az alábbi elképzelés szintén kb 80*80 külső méretű, de szerintem erősebb.
Az oldalsó zártszelvényeket, szennyterelő lemezeket és merevítőket
ki lehetne váltani ezzel
Kérdés, hogy statikailag mennyit nyernék a többlet hegesztés ellenére?
Nekem azt első verzió szimpatikusabb sokkal (a háromszöges). Sokkal jobb megtámasztást ad, mivel lefelé szélesedik.
Ugye ha a szerkezet tetején ébred valami oldalirányú X nagyságú erő (és mivel ott csatlakozik a híd, ott fog hatni), ezért ez az erő a kiindulásától haladva az erőkar nagyságával egyenes arányban fog egyre nagyobb nyomatékot kifejteni magára rúdra, tehát a legnagyobb nyomaték a szerkezet lábánál fog ébredni, ahol ez a háromszöges megoldás a "legvastagabb".
Lehetséges, hogy a nálad ébredő erőt a másik is elegendően megfogná, de ránézésre és elvre szerintem az első verzió a stabilabb.
Arra is gondolj, hogy minél több hegesztés van egy szerkezetben, annál nagyon a feszültség benne, és annál jobban deformálódik.
Ahol lehet, csavarozni kell, a hegesztés inkább csak heftelés jellelgű legyen, ahol szükséges.
A nagy Z irányú mozgás nagyon rontja a mechanikai szilárdságot a végpontok közelében, minimálisan szükségesre kell tervezni.
Az erőkarok pedig minél kisebbek legyenek a lineár sínek síkjához képest. (látván a rettenetes vertikális maró szupportot)
Ha ekkora terheket pakolsz, a híd csakis jól megtámogatott fix rögzítésű lehet, és az asztallal kell az Y mozgást megvalósítani.
(Épp elég lesz neki az X és Z egységet masszívan tartani)
Szia!
Szerintem ne a sín méretét növeld,hanem a gerendád legyen minél erösebb,mer ha már a marótól is lehajlik azon nem fog segiteni a nagobb sín,az csak minimálisat fog mereviteni a szerkezeten.
A cserélhető híd pont ezért fontos. A lézerhez, vagy gravírozóhoz fölösleges egy nehéz masszív szerkezet, de a 30kg-os marónak indokolt. Egyéb iránt más elképzelésem támadt, amihez már foglaltam is egy hidraulika szivattyút. Nem tudom létezik-e ilyen meghajtás, de arra gondoltam, nem egy több tíz kilós motort és szupportot tennék fel, hanem egy hidraulika motort.
Lassan összeáll a gépem,nekem is egy marógép vertikál lessz rajta,tegnap felraktam és kiprobáltam :))
Sajnos most dolgozom nem tudom belinkelni,este ha hazaérek megprobálom.
Lehet hogy sikerül.
A gép:
A felvétel telefonnal készült,nem valami jó minőség,de a
lényeg látszik
A marószár 10mm 2 élű
fordulat 800-1000 kb.
fogásmélység 1.6mm
"kézi" előtolás
https://youtu.be/qyf0yAdDgv8
Tedd a videót publikussá.
Ez brutális masina. Ha az enyém is így sikerül, már elégedett vagyok. Sőt...
A sínek mérete 20mm,de nem zártszelvényen vannak [#wink]
Ez elég brutális. Bár nem szeretnék ide szemetelni Nyarfa topicjába, de valahova raknál be némi infót a gépről? Elsősorban a főorsó és annak motorja érdekelne, illetve, hogy ahid teljes tömege mekkora, na meg hogy mekkora motorokkal hajtod.
Támogatom a kérésed. Nekem is jól jönnek az ötletek mielőtt bármit is elkezdek. Ha nem zártszelvény akkor mi?
Jöhetnek a részletek.
Válasz: a mehanikai ötletek topikban
Ha a hidat ebből a két aluprofilból raknám össze egy kisebb marómotorral (1-2kw de nem ami alább is mutattam szupport+motor) elég erős lenne? A profilokat egymásra rakva 40x160 méretben használnám fel. Igazság szerint én még növelném a de ha az aljára és a tetejére szerelem a lineárokat, hátra tenném a golyós orsót, akkor elég jól el is férnék.
Várom az ötleteket.
PITU kérésére egy újabb lehetőséggel bővült az UCCNC_wizards program.
Fontos tudni, hogy ebben az esetben maróval van kialakítva a menet.
A szerszámátmérő adat a maró forgás közbeni mérete. Lehetőség van beszúrások készítésére is a menet elején és végén is.
Teszteljétek bátran és szóljatok ha valami hibát találtatok. Amennyiben van még ötletetek amit érdemes lenne megvalósítani, írjatok egy részletes leírást az elvégzendő feladatról.
A program képes működni makró meghívás segítségével UCCNC alól, de a generált Gkód el is menthető fájlban, így az általánosan használt Gkódokat értelmezni képes valamennyi programmal használható. A programot "
http://cnctar.hobbycnc.hu/nyarfa/programok/wizards/" könyvtárban találhatjátok meg. Az utolsó változat csak a programot tartalmazza, így UCCNC-hez a legelső változat feltelepítése után és az exe felülírásával lesz működő. Később javítom, de jelenleg még tesztelés alatt.
A mentés nem működik UCCNC nélkül.
Legalábbis nekem hibaüzenetet ad.
A második sorban a "UCCNC nélküli futtatás" négyzetet kipipáltad? Akkor jelenik meg a mentés ablak.
Bocsi nem az ablak, hanem a gomb "Mentés" feliratra vált, és ha azt nyomod akkor jön az ablak.
Ez így van, ki is tudom jelölni, hogy hova mentse, csak akkor kiabál, hogy az elérési út nem megfelelő és egy .txt fájl elérési útját mutatja
Mi a hibaüzenet? Csinálsz egy printscreen-t?
nagyon szépen köszönöm!!!!!!!
[#worship][#eljen][#taps]
este leszen a főpróba
Megtaláltam a hiba okát. Alapból feltételeztem, hogy telepítve lesz, így a "memo1.Lines.SaveToFile('C:UCCNCWizardsAllinonefile.txt');" a file.txt elérési útja létezik. Ha önállóan használod, akkor lényegtelen létrehozni a fájlt ezért ezt javítom már is.
A hibás elgondolás (részlet a programból):
procedure TForm1.Button3Click(Sender: TObject);
var
fstr: string;
begin
if _vez_=1 then begin
savedialog1.Execute();
fstr:=savedialog1.FileName+'.tap'
if fstr<>'' then begin
memo1.Clear;
memo1.Lines.Add(fstr);
memo1.Lines.SaveToFile('C:UCCNCWizardsAllinonefile.txt');
case _frm_ of
1: begin
form1.Frame21.memo1.Lines.SaveToFile(fstr);
if AB.UCCNC=0 then frame21.Hide; end;
2: begin
form1.Frame31.memo1.Lines.SaveToFile(fstr);
if AB.UCCNC=0 then frame31.Hide; end;
3: begin
Nagyon tetszik :) Hatalmas gratula és hogy közkincsé tetted [#vigyor3][#taps][#circling][#worship]
U.I.: olyat esetleg nem fog tudni hogy ha több helyre kell nekem menet akkor azt valamilyen módom megtudjam adni? Arra gondolok hogy ne keljen több pozíciót legenerálnom és majd egy programba össze ollózni egy programba vagy erre van valami megoldás csak nem vettem észre?
Üdv Adamant
A "létrehoz" gombot ha megnyomod létrehozza az adatok alapján a Gkódot a memo törlése nélkül. Ha a paramétereket átírod, és megint "létrehozod, akkor utána írja és így tovább. Annyi dolgod van, hogy a fölösleges részeket törlöd, és a végén mented egy fájlba. A szkroll nem működik a memo-ban, de a kurzort ha beleteszed, a le-fel nyíllal járkálhatsz benne és szerkesztheted is tetszés szerint.
Tervezek a jövőben egy összefűző lehetőséget is, amikor egy közös lapra dolgozol az összes varázslóval. Így egy komplett munkát előtudsz állítani és a végén egyben menteni.
szia adamant
ha beírod a menet értékeit és a koordinátáját a létrehoz gombra legenerálja a menetet
átírod a koordinátát , és ismét a létrehoz gobál
legenerálja az új pozícióba az előző után
aztán kimásolod egyszerre
a következő generálásnál a menet mérete is változtatható
igaz a bal oldali ablakban nincs gördítő sáv
de bele kattintva a le-föl nyíllal végig nézhető
és kijelölhető
faca
nem olvastam mit írt nyárfa mester és leírtam szinte ugyanazt (de előtte kipróbáltam)
Az volt, igen.
Próbáltam USB controllerre és olyan gondja van még, hogy a tizedes vessző helyett pontot kér.
Kicserélve megeszi a kódot.
Erre lehetne egy módosítást eszközölni?
Igen már fel van írva "ToDo List"-be de még nem jutottam oda.
No látod neked is inkább ilyennel kellene foglalkoznod amihez értesz!
Egyszerű letisztult, nem csicsás külső, nem utolsó sorban magyar nyelvű.
A működését meg majd jól letesztelik a kollégák.
Gondolkodtam egy DOS-os verzióban is, de nem látom mekkora igény van rá. A linuxos változat meg akadozik. Valamiért mégsem kétnyelvű a progi. No de ha befejezem úgy is felteszem a forráskódokat is, hátha valaki megoldja linux alá, Tibor meg átfordíthatja DOS alá.
Jeee szóval tudja csak vak vagyok :)
Panaszkodtatok a vesszőkre amit a Mach3 nem szeret. Kijavítottam a hibát.
http://cnctar.hobbycnc.hu/nyarfa/programok/wizards/wizard_allinone_1.0.1.22.zip Már készül a göngyölítő rész is de még csak az első kettőnél működik. Ha sikerült átírni az összeset akkor újra megosztom.
OK, jó lett.
Még egy, nem a kötözködésért, de én nem a Mach3-at használom.
A G2 feed értékét nem eszi meg a programom külön sorként.
Nem lehetne a G2 sorok végére tenni az F értékét, mint a G1 sornál?
Végül is nem gond. Úgy is gondom volt az örökléssel egy-két esetben.
Még PITU-nak van egy szerszámátmérő gondja, ha azt is megoldottam akkor a kettőt együtt adom ki.
rendben
Megoldottam a soronkénti előtolás kiírását. Kilóg a szövegmezőből. Kicsit csúnya így a progi, sőt az UCCNC program szövegmezejébe se fér el. Sajnos itt nincs oldalra scroll.
Azon gondolkodtam, hogy leveszem három tizedesre az értékeket spórolva a kiírandó szöveggel. Hobbi szinten elégnek kell ennek is lennie.
Javítva a kérések (PITU-nak csak egy része):
- pontot ír nem vesszőt
- minden G1, G2, G3 sor végére az előtolást is beteszi
- három tizedesre levettem a pontosságot (ha valakinek kevés, lefordítom részére akár hattal is)
menetmarásnál csavar esetén a szerszám átmérő bármekkora lehet, anyánál furat átmérőnek nagyobbnak kell lenni a szerszámátmérőnek plusz a menetmélység kétszeresénél. Ellenkező esetben nem tudna marni.
Ha van még kérés, vagy észrevétel, írjatok bátran.
http://cnctar.hobbycnc.hu/nyarfa/programok/wizards/wizard_allinone_1.0.1.24.zip
Jó lett!
Ha még esetleg a pause értékét lehetne változtatni vagy kiiktatni tökéletes lenne.
A főorsó felpörgésének van hagyva vele idő. Már gondolkodtam a törlésén.
szia nyarfa
a g.kód mellett a gördítősáv jó :)
írtam mailt
Kellene egy kis segítség. Megterveztem a hidat, de gondban vagyok a költséggel, valamint a merevséggel. Szerintetek melyik a jobb.
1. 10-es lemezből lézerrel kivágva
2. 50x30-as zártszelvényből heggesztve, 30x30-as zártszelvény kereszt merevítéssel
Kicsit nagyok lettek a képek, de engem nem zavar :)
Az 1-esre szavaznék.
Én a harmadikra szavazok.[#vigyor5]
A másodikat modositanám,elfektetném az 50*30-as zártszelvényt több hely lenne az orsónak is, már egy Bk10-es csapágyház is 45mm magas.
A két oldalon meg valamit,kellene modosítani azokon a lemezeken is, nem látom ,hogy lehet a motort normálisan elhelyezni,ráadásul a megmúnkálás is szivás lessz,nem lehet hozzáférni. [#wave]
A harmadikat kezdem is megvalósítani :)
A helyedben még hagynám ülepedni ezt az elképzelést, felébredés után, de felkelés előtt párszor végiggondolva.
1 Milyen irányú erőket hová kéne levezetni.
2 Hol nem dolgozik az anyag, mert ott felesleges.
3 Az ott feleslegessé lett anyagot hová érdemes tenni, hogy merevebb legyen a szerkezet.
4 Ha hegesztem, merre csavarodik.
5 Hogy helyezhetem jól a varratokat, hogy az eredő torzulás a legkisebb legyen.
6 Vissza az elejére.
Köszönöm az összefoglalást, hasonló aggályaim vannak. Mivel nem vagyok mérnök, és lakatos sem, így a kérdések nagyrészére nincsenek tanúlt válaszaim. Igazából a tapasztalataitokat szeretném megismerni. Biztos van akinek hasonló felső hidas gépe van, vagy mérnöki tapasztalatok alapján ránézésre látja mekkora ökörségeket rajzolgatok.
A lézervágóstól megkaptam az árajánlatot is :) anyaggal kb 25 ezer a lemezes kivitel jelen méretben és elképzelések alapján. Azt nem mondom, hogy sok, de jelentőssen többet kell bírnia hogy megérje.
Hobbi gépről beszélünk, így némi kompromisszum belefér helyenként azt hiszem.
A Szalai Úrnak igaza van ne kapkodd el!
Azon túl ,hogy jól néz ki rengeteg fölösleges meló.
Én nem görcsölnék ezzel a sok vágással meg hegesztéssel,vennék egy darab pl. 260mm magas UNP gerendát.
Esetleg azt elvinném a lézereshez,hogy a közepéből kivágja a fölösleges anyagot,és ha már vágatok akkor természetesen olyat vágatnék ,hogy passzoljon a gerenda belső felére egy-két bordának vagy a gerenda végét lezárni.
Minimális lenne a hegesztés,és a 10mm vastag falú gerenda nem nagyon deformálódni. Természetesen a sínek alá így is kell még valamit tenned,hogy kiemeld őket.
Na most jól bezavarlak...
Én ilyet készítenék, nem barkácsolnék, tudom az jó dolog, de nem célravezető, lassú, és sok a buktató benne... nem olvastam el mindent nem tudom mit akarsz kihozni a gépből, de ez sok mindent kibír(na). Olcsó, masszív, hobby célra nem tudsz egyszerűbben kihozni semmit. Lv5mm- felfelé (attól függ mi a cél), lézervágva, élhajlítva, ami kihozza a lemez esetleges egyenetlenségeit. Hátra beteszel még két függőleges bordát. A képen találomra rajzoltam 200x700mm-t. Olyan egyszerű csatlakoztatásokat lehet készíteni az oldalkonzolhoz, hogy néhány rövid, de erős varrattal masszívan egyben álljon az egész.
UPE180, a ket vegen lezarva.
"A helyedben még hagynám ülepedni ezt az elképzelést, felébredés után, de felkelés előtt párszor végiggondolva."
Szalai úrral maximálisan egyetértve sok sok mellékvágány és mégtöbb felesleges munkától kimélheted meg magad.
Bocs, most neztem, hogy en is
UPN szelvenyt hasznaltam.
És még jól is néz ki![#eljen][#eljen]
Egyelore csak CAD-ben.
Ez is erdekes, milyen elonye van az ilyen iranyu beepitesnek? Az a szogvas nem gyenge a sin ala?
Talán az hogy egy felfogásból mindent síkba lehet marni!!
Na ez baromira tetszik [#taps] Azt nem mondanám, hogy festetlenül szép, de ötletes, és megoldja a golyós orsó és lineáris sin felfogatás problémát egy lépésből.
Én a helyedben kompozitban gondolkoznék. Szelvényekből megcsinálnám a felfogó és felfogató részeket, majda valami acél hélyszerkezetet és az egészet kitölteném polimerbetonnal. Olcsó műgyantát is tudsz használni, mert nem számít a zsugorodás. Jó tömeg/rezgés elnyelő képesség arányt tudsz elérni. A polimerbetonos topicban találsz róla bővebb infot. A gép alsó részébe is tennék. Ott nem számít a tömeg mert nem mozog semmi.
Üdv
Hogy én is belebeszéljek...
A zártszelvényből készült hidat alkalmatlannak tartom maróhoz, könnyű, rezonálni fog.
A 10-es lemezből készültnél szintén a merevsége, ami nem tetszik.
Úgy vélem, a nagyobb híd tömeg ugyan a gyorsításnál nem előny, viszont rezonancia szempontjából előnyös. Faipari és lézer gépekhez jó a könnyű híd, de ha jól gondolom, te egy univerzális gépet akarsz építeni.
A túlságosan sok hegesztés nem válik előnyére a szerkezetnek. A tervezésnél gondolni kel arra is, hogyan lehet majd úgy felfogni egy felfogással marógépre deformáció nélkül, hogy minden megmunkálandó illesztő felülethez hozzáférjünk.
Én U140-es profilok szembefordításával oldottam meg a gépemen a hidat, melynek belsejében az X tengely motorja, valamint a lézer meghajtója is helyett kapott.
A tervezéskor még úgy gondoltam, hogy hegesztés után lézerrel könnyítő furatokat vágatok rá, de aztán a tömeg megtartása mellett döntöttem, ami a gyakorlatban be is vált.
Marmint a linearok es a golyos orso felfogatasat. Vagy a gerenda csatlakozast is?
Ha lenne több fotód, azt megnézném. A Tamás és a te hidad tetszik, és itthon el is tudom készíteni (úgy néz ki).
Tanulva az előttem szólóktól, kicsit átdolgoztam ezt a híd kérdést.
Nem lenne még érdemes a híd széleit lezárni, hogy a szelvény felső része is jobban összeköttetésben legyen a kocsihoz rögzítő lemezzel?
Én biztosan nem vágnék így bele az U-szelvény száraiba, inkább a sínek alá válassz nagyobb méretet és az lógjon ki fölfelé/lefelé, amit végig levághatsz. A sínek alá amúgy is kell az anyagvastagság hogy jól síkba lehessen marni.
Valamint az U-szelvény végein én tutira tennék függőlegesen keresztbe merevítést csavarodás ellen.
Anyagát tekintve szerkezeti acélban gondolkodsz?
A sineket a hidon a legszilárdabb helyre kell rögziteni. Ez ha úgy tetszik ököl szabály.
Ezt én úgy érném el, hogy a hidat megforditanám, a sineket két tömör szelvénnyel megmagasitanám. Igy egy "H" szelvényt kapsz. A hátsó üregbe sok mindenre van hely és szükség is van rá. A hid 2 végét ahogy az elöttem iró is megjegyezte komoly keresztmetszettel kell lezárni. Itt a lehetőség szerint komoly tömeget kell bevinni.
Ennek a változatnak semmi értelme nincs.
Ahogy előttem is írták fölösleges kivágások.
Az U szelvénynek a belsejébe tenni kell 2 db laposvasa vasat kb 40x30 amivel kiemeled a sínt és azt pontosan síkba lehet marni arra rámegy a sín kocsi Z-nek az anyaga és már kint is vagy az U szelvényből, nekem most így készül és ha ügyesen megcsinálod szépen le is lehet zárni a forgácstól.
A két sín közé meg megy az orsó.
Készül a rajz [#wave] egy kis türelmet.
Itt tartok. A dupla UNP-t még nem gondoltam át, mert kell a súly, de kérdés mennyi. A tervezéskor figyelembe kell vennem a saját géppark lehetőségeit is, mert bérmunkában horror költségekért vállalnak mindent.
Szia!
Én is csatlakozom ahhoz az elgondoláshoz (guliver83), hogy a kocsi síkja legyen az U-vas síkjában. A két szögvasat megtartanám, csak nyilván kisebbnek kell lennie.
Arra vigyázz, hogy a golyósorsó ,,anyja" sokkal nagyobb helyet foglal (főleg, ha még rá is húzol valamit), mint amit rajzoltál. Lehet, hogy az orsót az U függőleges oldalára kellene fogatni.
Ez a kis gép TR12x3-al lesz szerelve, csak. A nagyobbik géphez meg vannak már a golyós orsók, de rengeteg alkatrészt magamnak kell legyártani és nincs mivel. Ennek a gépnek annyi dolga lesz, hogy legyártsa az alkatrészeket a nagyhoz. A lineáris sínekből kettő ki is lesz szerelve a végén, ha addig nem veszek másikat.
Egyrészt a konstrukciót szeretném kipróbálni, mik az előnyei és hátrányai, másrészt szinte "azonnal" szükségem van egy gépre. A rajzolás aránylag gyorsan megy, így látom mi fér el és mi nem.
És ezt nem kell megmunkálni úgy gondolod?
Néhány fotó:
-1- -2- -3- -4-
Amúgy ha már van több féle koncepciód és esetleg tudsz szilárdsági analízist lefuttatni elég szépen kijön melyik a gyengébb és merre.
Még mindig mozgóhídban gondolkodsz? Ha igen akkor vigyázni kell azért a súllyal.
Természetesen kell, de csak a síkolásokat akarom külső munkában megvalósítani.
Kénytelen vagyok mozgóhídban gondolkodni, mert a sínek mérete adott, és rövid. 700-as THK SSR20-as max 550mm hasznos elmozdulást tud így, de állóhíddal ez csak a 300-350mm lenne maximum.
Valami hasonlót szeretnék én is. Ez a munkád is tetszik nagyon, sok okos dolgot tanultam eddig tőled elektronikában is. [#worship]
Mekkora a súlya a hídnak?
Kissé zavarba hoztál [#wow3]...
A híd kompletten /csatlakozó elemek, sin+alátét, motor, orsó, csapágyházak stb./ ~ 45 kg. A Z tengellyel, marómotorral együtt 100 kg körül lehet. A váz tartozékokkal ~190-200 kg körül lehet.
Szerintem a súly nem lesz probléma.
Nálam 165-170Kg a híd a lábakkal együtt,de még feltöltöm homokkal is kb.30-40kg belefér.
4000 a gyorsjárat,viszont visszavettem a gyorsulást 2000-re mert nincs lerögzítve a padlóhoz és kiakart menni a műhelyből.
A híd az egy tömör anyagból van megcsinálva?
Nem 16 és 20mm vastaglemez.
Kicsit gyakoroltam ma a rajzolást. Az utolsó híd terv ami szerintem se rossz, stabil, nehéz, szóval passz.
Nem fejeztem be a végét, hiányzik a belsejéből a motor, és a szíjtárcsák is készülőben.
Jöhetnek az észrevételek.
Nem rossz! [#eljen] [#eljen] [#taps]
Elég masszív lesz, csak kell találnod valakit aki prímán összehegeszti a két felet, illetve a sín alátéteket.
A lineáris vezetők biztosan hamarabb mennek tönkre mint hogy ez a konstrukció megcsavarodjon.
Én már csak a rezgések miatt aggódnék az acél szerkezet miatt. Milyen anyagválaszték létezik ezekből a szelvényekből?
En egyelore nem igazan latom elonyeit az osszeforditasnak.
Egyebkent letezik 160x160-as zartszelvenybol 20-as falvastagsagig :)
Szerkezeti acelbol S275, S355.
Érdemes lenne megnézned bármelyik lineáris sín gyártójánál, hogy a síneket milyen módon illik illeszteni. Mivel elkerülhetetlen lesz a gépi megmunkálás előtte annak is megfelelő konstrukciót kellene választani.
Ott találsz is rá megfelelő kialakításokat is már ami a hídat illeti...
Amit rajzoltál az szerintem nincs benne...
Sajnos kapkodok egy kicsit, és nem dolgozom ki a rajzot teljesen, de nem is láttam szükségesnek mivel jelen vita a híd szerkezeti kialakításáról szól. A rögzítésre a gyári ajánlásokat elolvastam, de nem rajzoltam még be.
Részemről egyetlen előnye volt az összefordított U profiknak, ingyen jutottam hozzá.
Eredetileg vastagfalu zártszelvényből terveztem a hidat, de a környékemen sehol nem vágták le egy szálból a szükséges méretet, egy szál meg rettentő drága lett volna.
Nem hatrany.
Nem akartam eredetileg ide piszkolni, de talán nyárfa szaktárs elnézi ezt.
Igencsak kopasz vagyok még cnc témában. Azonban sasi legutóbbi bejegyzése megerősített a gondolkodásomban.
Számomra ez egy induló hobbi. Persze én is szeretnék egy tuti gépet. Azonban mint bármelyik szabadidős tevékenységnek, ennek is megvan a ráfordítható anyagi határa. Nyilván a kereső tevékenységre használt gépek esetén nem érvényesek a gondolataim.
Szóval, azt gondolom, hogy főként első gépnél, az ember azokat az anyagokat használja fel, amihez hozzá tud jutni ésszerű keretek között. Ez nyilván kompromisszumok meglétét feltételezi.
Azt nehezen tudom elképzelni, hogy elsőre összehozza álmai gépét. Nincs meg hozzá a tudás. Alapvető hibákat vét az ember, hiszen nem mérnök a hobbista. Persze itt is vannak kivételek. A fórumon rengeteg tapasztalt szaki van. Nyilván ők is végigjárták az építés rögös útját.
Nem régóta vagyom regisztrált a fórumon. Egy kis fa géppel tanulgatom ezt a számomra új dolgot. Már én is sokmindent másként csinálnék.
Azt látom, hogy sokan elfelejtkeznek arról, hogy milyen is volt az első gépük.
Általában arról szólnak a bej3gyzések, hogy golyós orsó, lineáris vezeték, síkmarás, stb.
Pont az sikkad el, ami egy kezdő számára fontos, mihez tud a pénztárcájának megfelelően hozzájutni. Abból fog úgyis építkezni ha tud élni azzal a tudattal, hogy márpedig az ő gépe nem tud csak, teszem azt, 0.1 mm pontosságot... Nyilván meghatározza a gép méretét a kedvező árú anyag mérete.
Félre értés ne essék, nem a taknyolás mellett vagyok.
Az viszont elgondolkodtató, hogy itt, Békés megyében nem tudsz síkba maratni egy 600x600 mm alapterületű gépet.
Próbál az ember alternatív megoldásokat használni. Mindez persze a gép rovására.
A fenti gondolatokat, ha azok nagy marhaságot tartalmaznak, egy moderátor legyen kedves törölni.
Köszönöm!
Egyetértek 99%-ban. A kialakításokat oda vissza átgondoltam, és a dupla U-profil eddig a nyerő. Összehegeszteni nem gond, a síkba marás remélem nem lesz drága, de ha elszállnak a szakik akkor a saját marómmal neki ugrok. Sajna csak 500mm a max elmozdulása X-ben, de valahogyan kiokoskodom két részletből ha kell. Ha marad benne 1-2 tized, hát marad.
Mivel én is két fogásbol martam a sínek alatt,nekem is volt benne 5 század.
Én a marás után hántoltam.
Töltöttem fel képeket a ftp mappámba az építésről.
Az a baj hogy 90%-ban az orsó és az anya együttes magassága mindig nagyobb mint a linek magassága....
Minden esetben kell alátét, mert meg kell támasztani azaz meg kell vezetni a sínt (#122).
Innen már csak az a kérdés, hogy mekkorát akarsz emelni. A súlyponti kérdésen nem változtat a magas alátét sem, mert alapjában a sín és a kocsi van kitéve igénybevételnek. Max nem néz ki jól a nagy kinyúlás.
Szerencsére, mert a jól megcsinált kiemelés, hatékonyan merevíti a hídszerkezetet csavarodás ellen.
Az nélkül csak egy szalag, ami lobog a szélben, kedvére tekergeti a Z erőkar.
De a trükkös Hobbyista a szalag hátuljára szereli az orsót, hogy azért se kelljen kiemelnie a síneket.
Van, aki ezt is fokozza még, a szalagot is végigvágja középen, és ott vezeti át az anyablokkról a hajtást.
Van az az anyagmennyiség, amitől még így is elég merev a híd. [#nevetes1]
Tulajdonképpen elvi kérdés hobbiban feszegetni a fizikai határokat, de szerintem hobbiban éppúgy mint kicsiben és profiban törekedni kell a "tökéletesre". Lentebb emlitettem, hogy a sinek alátámasztása, rögzitési helye jól megtervezetten kell történjen. A sinnél szélesebb, tömegében a többszöröse. Amennyiben a tervező programban lehet trapézt vagy féltrapézt rajzolni akkor én azt javasolnám. Talán nem szükséges ecsetelni, hogy milyen jótékony hatással lesz a hidra. Kevés szó esik a két oldalfalról amit szintén nem lehet félválról elintézni
Bele esünk abba a hibába sokan, hogy a híd szerkezeti, azaz anyagát és felépítését tekintve vizsgáljuk a kérdést, vagy kompletten. Maximálisan igazat adok neked a sínek rögzítése vagy a végek eldolgozása tekintetében, de ha berajzolok mindent minden egyes változatnál, akkor két dolog nem derül ki.
1. mit és hogyan kérdezek a "híddal" kapcsolatban
2. a hídtest szerkezeti felépítése
Nos először ezt firtassuk, és ebben játszon szerepet a házilagos elkészítés lehetősége, minimális szolgáltatás igénybevételével, és nem kevésbé az anyagi ráfordítás mértéke. Beszéltem sok mindenkivel a napokban, és volt olyan ötlet ami nekem is tetszene, de több min 100.000.-Ft és ez csak a híd lineár és golyós orsó nélkül, aránylag olcsó szolgáltatási díjakkal.
Kíváncsi vagyok van-e még ötlet a lemezes, zártszelvényből hegesztett és az egy illetve két U profil alkalmazásán kívül. Eddig a két U profilos a legstabilabb, könnyel elkészíthető, minimális külső munkát igénylő, bár alapanyag árban nem a legkedvezőbb, viszont a fúrószupportot is elbírja motorral együtt ami közel 20kg.
Mint minden komplex feladatnál a legtöbbet spórolni anyagban, pénzben,szolgáltatás igénybe vételénél a tervezés alatt lehet. Te most ebben az időszakban vagy. Használd ki ezt az időszakot. Elég ha most visszanézel a két hét elötti önmagadra. Ha látsz változást akkor már nem volt haszontalan az eltelt idő.
Köszi a biztatást [#wave] és igen látom én is a változást ami elsősorban nektek köszönhető a rengeteg ötlettel és építő jellegű kritikával.
1db U profil és diafragma lemezek?
Belekerült öt percembe mire rájöttem mire célzol [#circling] de azután jött a idegenszavak gyűjteménye és abban a "rekeszizom" kifejezés szerepelt.
Végül is egy U profilra gondolsz merevítőkkel?
diafragma = elválasztó lap
Arra gondol, hogy elválasztó lapokkal rekeszekre osztod az U szelvény belsejét. Így nyitott dobozszerkezetekkel merevítve.
(Már a gondolatokat is értem? Mégiscsak mutatok némi fejlődést.)
Az volna a dolgok netovábbja, ha az U szelvény lapjából lézerrel kivágott félköröket használnád diafragmának, mindössze három ponton, két oldalt meghegesztve.
Több hegesztés úgysem kell annak.
Egyébként erre gondoltam én is csak nem jól fejeztem ki. Rajzoltam is egy elképzelést, de ebből is hiányzik a rekesz :) mert szemléltető.
http://cnctar.hobbycnc.hu/nyarfa/cnc/tervek/hid_test_2.JPG
Az elképzelés 5mm-es anyagból van, és a második lemez lenne egyben a motortartó is. Még nem számoltam ki, hogyan lenne igazán jó.
Volt egy másik elképzelés is, amikor ötvözöm ezt az elképzelést és a dupla U profilt. Így már szerintem masszív lenne maximálisan. Varga Istvánnal beszélgettem a minap, és neki volt ötlete a dupla U + bordák csak 2mm-es lemez és csavarozva. Várom is még a csavarozási eljárásról a képet vagy rajzot amit ígért, mert nekem igaz vannak ötleteim, de nem vagyok benne biztos.
Ha valakinek nem tetszik a kép amit belinkelek, akkor szóljon, de ne vegye ki. Van rá lehetőség, hogy változtassak a képek méretén, vagy színein, stb.
Az elérhetőségem adott, fent van az adatlapon. Cselekvés előtt szóljatok.
Kérem ezt a bejegyzést törölni miután a kép visszakerült.
Nem értem,miért nem jó a dupla U profilos megoldás.
Ennél csak az lenne költséghatékonyabb,ha ingyen lenne.
Körül kellene nézned olyan cégeknél,ahol nem csak árusítanak vasanyagot,hanem vasszerkezet építéssel is foglalkoznak,ott mindig akad leeső darab.
Nekem még ez a megoldás a legéletképesebb,én még kiegészíteném azzal,hogy lezárnám a két végét és feltölteném homokkal.
Lekicsinyítettem, igaz így a minősége sokat romlott. A többi képet is megváltoztattam, remélem így mindenkinek megfelel. A jövőben igyekszem ide is az elvárt 800x600-as méretben linkelni.
Nem akarok senkit sem megbántani, de a tett halála az okoskodás. :-)))
Én már rég megépítettem volna a 1.0-ás változatot és ha nem jó, a következőt.
A két szembe fordított U szelvénnyel jársz a legjobban. A csavarodás elleni ellenállása nagyságrendekkel nagyobb mint a nyitott szelvényé. A rezgéscsillapító képessége olyan amilyen. Egy hatméteres szálat puszta kézzel megütve is hallható rezgésbe lehet hozni. Majd a munka közben fogod kitapasztani , hogy mekkora szerszámot bír el.
Olcsóbb megoldást nem fogsz találni. Keress valami "leeső" darabot az ismerőseid körében. De ha már ennek az ára is gondot okoz, a végére biztos, hogy túl fogod lépni az előre kalkulált költségkeretedet.
Mekkora a tervezett hossza a gerendának?
Az utolsó képen látható U profil 160-as és 720mm hosszú. Az X 300mm(híd), Y 500mm, Z 200mm hasznos elmozdulás tervek szerint. Egy kis gépet tervezek elsőre amivel már lehet dolgozni.
Vegyél a Varga Lacitól egy ilyen gerendát.
(a köszörüléseket már én csináltattam)
Amit te építesz az csak jó lehet.
[#worship]
Visszanéztem a Csizi topicban,92*57mm a gerenda mérete.
A Z tengelyen egy 200mm-re kinyúló erőkar fogja tekerni a majd 100mm-es gerendát.
Szerintem minimálisan akkora vagy nagyobb kellene legyen a tartónak mint a kinyúlás.
Ilyen gerendat lehet venni?
A kocsik, meg az egész z többet fog engedni, hajladozni.
De rakhattok kettőt is egymás tetejére.
Ebben legalább benne van az anyag, nem rácsos rezonátor.
Ez így is lesz felszerelve? Már csak a kocsik len-fent elhelyezése miatt kérdezem.
Szia ! Ez a lent és fent sín elhelyezés engem is foglalkoztat , hogy miért is így .
Hogyha a szembe oldalon van a két sín , egy síkban , szerintem sokkal egyszerűbb egy befogásból megmunkálni .
És mekkora U gerenda kellene ?
Használt van nekem sok . És bumszli nagy vastag szögvas is .
De ha írsz méretet , megpróbálhatom a méh telepet is . Van ott sok szép "hulladék anyag ...
Használtat tőlem , adok ingyen ilyen kis darabot , ha esetleg jársz erre .
Köszi Jani ha legközelebb megint haza megyek, beugrok.
Igen.
Az FTP költözés óta valamiért a topicjában nem látszanak a képek,
de itt megnézhetsz párat. Nem volt lehetőség a síneknek a helyét bemarni, utólagos megtámasztás készült volna két oldalról, de persze a végén ez is elmaradt.
Eladok mindent, de csak ami fölösleges mert ehhez nem kell [#vigyor5]
Az alap kész, a lineárok megvannak, a golyós orsók is, még a rögzítési pontok meg a híd ami kidolgozás alatt.
Tegnap miután kiposztoltam a képeket, kaptam egy levelet amiben a mechanika áráról érdeklődött egy kedves fórumtárs. Megmondom őszintén, elsőre "tiltakoztam" az eladástól, de végül is akkor kell valamit eladni amikor kérik.
Végül is összeszámoltam neki eddig mennyit fizettem azért amit a képeken is láttok. Magam is megdöbbentem .... 170.000.- és csak a váz lineárokkal, golyós orsókkal. Ebből a "vas" összehegesztve csak 42.000.- Ft.
Ezek után az elektronikát is összeszámoltam, amiben a PC volt a legkevesebb, meg a Lonewolf-tól vett beépíthető monitor. De vezérlőkkel és mindössze csak léptetőkkel kapcsolók, trafó és még egy rakás sallang további 150-170.000.-Ft.
Persze hátra van még a "Z" és a híd alu alkatrészeinek kimaratása valamint a síkba marás és festés ami minimum egy százas. Nos ezek után a félmilla nagyjából talán megállítja marómotor nélkül.
Kanalas annak idején árulta a gépét 650-ért amit sokalltam. Most belátom, hogy ez majdnem csak az anyagköltség, és ez még nem is profi gép, csak egy masszív és tized-század milliméterre pontos hobby gép.
Te még számolgatsz én már nem merek !
Én is csak azért számoltam, mert rákérdeztek az árára.
Igen, itt döbben rá az ember, amikor valaki gépet keres olcsón.
Addig amíg nem számolod addig nincs baj. De mikor összeadod akkor meglepődsz. És itt jön be a képbe a komplett gép csillagászatinak tűnő áron.
Nos ez is egy hobbi, és mint ilyen sok pénzbe kerül de vissza semmi. Egy horgász munkatársam számolta össze évekkel ezelőtt, hogy közel 300.000.-Ft amit évente erre költ, de még a halat se viszi haza mindenhonnan. Ez legalább megmarad.
Na ez meg a másik véglet. Annyi pénzből egész évben halat ehetne hallal.
Lassan de biztosan haladok én is. A jövőhéten lesz feszültségmentesítve, de sajna a síkba marás az elmarad. Akkora pénzt kérnek amit nem tudok rászánni.
A helyére téve
Hiányzik még egy rakás dolog amit az asztalba tervezek, többek között magát az elektronikát, elszívót, szerszám tartó fiókokat, és egy stabil lábat ami állítható. A kerekek ideiglenesek az építés során szükséges ide-oda forgatáshoz huzigatáshoz vannak feltéve.
Nekem is kerekeken van az asztal, de mellette magasság állítással ellátott régi laborbútor lábak vannak alatta. A kerekeket csupán mozgatásra lehet használni.
Gyakorlati tapasztalataim alapján javaslom az alsó keret rész megerősítését andráskeresztekkel, hogy ne inogjon, masszívabb legyen. Az X és a Z tengely együttes tömege rendesen igénybe veszi az asztalt.
Én a helyedben elhagynám a feszültségmentesítést (zártszelvényeknél indokolatlan), viszont az asztallap, valamint a vezetékek, csapágyházak illeszkedő felületeinek megmunkáltatását semmi képen nem hagynám ki, még akkor sem, ha emiatt csúszna a gép elkészülte!
Lehet, hogy van négy fölösleges állítható láb, de most csak hármat találtam meg.
Az asztal még csak a keret :) a jövőhéten állok neki a "szennyfióknak" valamint a tárolók kereteinek. Lesz még benne anyag jócskán keresztbe és hosszába is. A szekrények belseje fixen tartani fognak mindent.
A feszültség mentesítést tízből sokan :) ajánlják. Most akkor kell, vagy nem?
Feszültségmentesítésnek az az értelme, hogy idővel annak hatására ne következzen be deformáció, pl. a két vezeték egy síkba maradjon. Azonban ezt ha nem munkáltatod meg, az nagyságrenddel nagyobb hibát visz be, mint a feszültség.
Feszültségmentesíteni a nagy keresztmetszetű anyagokból készült szerkezeteket kel, mert ott a hegesztési feszültség, éppen a nagy keresztmetszetek miatt nem képes „magától” oldódni, ellentétben a zártszelvényből készültekkel.
„Tízből” ezek szerint a kevesek közé tartozom.
[#lookaround]
A zártszelvény 40x40x4-es a tetejére pedig 40x15-ös laposvas hegesztve megmunkálandó felületnek.
Miután túl nagy árat mondtak a síkba marásra, úgy gondoltam megoldom magam. Ehhez csak össze kellett raknom a vertikális fejet. Eredetileg is így képzeltem. Még így is alacsony ezért kénytelen leszek magasabb alátétet tenni.
Mennyire lesz ez stabil???
Ha nem titok megkérdezhetem milyen árat mondtak a síkba marásra? A tiednél picit kisebb gépet tervezek és jó lenne erre is egy forintosított adat :)
56.000.- :(
A stabilitással nincs gond, mert van súlya bőven. Alig bírtam a talapzatra felemelni az összecsavarozott részt. Viszont bukott lefele, ezért még tettem súlyt az ellenkező oldalra is. Ha össze csavarozom a talapzattal, és stabilabban rögzítve teszem fel az ellensúlyt, szerintem eléggé stabil lesz.
Az tényleg szép óradíj. Gondolom azért ilyen sok, mert nagyon magas a szerkezeted. Ha középen bontható lenne lehet egy sokkal kisebb géppel is el lehetne készíteni. Első ránézésre azt hittem bontható ott középen az állvány, ezért kérdeztem rá.
Nem lesz könnyű dolgod, de remélem sikerül összehozni. Az egész marófejet meg állványt jól le kell rögzítened és lehetőleg valami marha nehéz dologhoz a rezgések miatt...néhány homokzsákkal megtámogatva a szerkezetet
A másik nehéz feladatod a szerszám merőlegességének beállítása lesz.
A merőlegesség nem annyira vészes, csináltam hasonlót már. Van még egy hely a környéken őket is megkérdezem a síkba marással kapcsoltba azért mielőtt az időt pocsékolom ami nekem most nagyon drága.
A bontható szerkezetben gondolkodom én is .
1000 X kb 300 mm megmunkálása valószínűleg még menne ,
Rácsos hídszerkezetű hossztartók , külön megmunkált távtartókkal összeszerelve , utólagos kézi finomítással sík és párhuzamosság terén .
talán egyszer bele is kezdek már :(
Nagyon ötletes marót találtál ki! Gratulálok! Csak működjön elképzeléseid szerint!
Magas szentartalmu, vastagfalu otvozeteknel szokas.
coming soon! [#nevetes1]
Várjuk! [#taps]
Szükségem lesz némi segítségre is az otthoniaktól mert van még munka jócskán. Sajna még nem dőlt el mikor megyünk haza és mennyi időre. Sajna nem sikerült elsőre megfelelő lakást szerezni mert nem tudom most hova tenni, de igyekszem a következő helyet úgy megválasztani, hogy a gép is beférjen valahova.
56 ezer??? Én 4db kb ekkora alkatrészekre kaptam össz kb.500 ezer Ft- os ajánlatot.... Nem tudom hogy jött ki nekik :D
Mikor tudom, hogy egy hagyományos gépen "letekerem" össz. 12 óra alatt a 4db alkatrészt...
Néha meg lepődök, milyen árak alakulnak ki.
Kicsit elnagyoltnak tűnik ez a gép és elképzelés, gyakorlat híján érdemesebb lemásolni egy jól működő konstrukciót.
Az anyag, vezérlés nagy részét fellehet használni újra.
Érdemes utána olvasni a megmunkálógépekben keletkező rezonanciák viselkedésének, tömegtehetetlenségnek, merevséggel kapcsolatos dolgoknak.
Üdv fórum,
Kis kihagyással, de újra a pályán vagyok [#nyes] sokan tudják, de nem titok, hogy átköltöztem Londonba és itt próbáltam egy műhelyt összehozni magamnak. Ez többször sikerült, mint a dohányzásról való leszokásom, de sajna eddig ez sem volt maradandó.
Viszont az elmúlt pár hónapban sokat dolgoztam a lehetőségek kiaknázásán, és íme a siker.
Vettem egy kis esztergát a kínai testvérektől, amit elkezdtem CNC-re átalakítani. Mivel nagyon speciális elképzeléseim voltak, így ez időbe telt mire sikerült is. Mivel van már régóta egy 3D printerem amit totál átalakítottam, kicseréltem az alaplapot egy 32 bit-esre, valamint egy raspberry pi segítségével megoldottam a távoli irányítást akár interneten is a telefonomról, nagyon megtetszett ez a kis kártya méretű PC (???). Ezért az elképzelésem az volt, hogy a CNC esetében is megpróbálom alkalmazni. Nos a mai nap folyamán sikerült egy RPI 4B 8Gb segítségével a Mach3 futtatása ami annyira nem nagy cucc, viszont a cncdrive.com-ról rendelt AXBB-E ethernet motion controller and breakout board combined controller nem nagyon akart felmenni a rendszerre így azzal szívtam egy hetet.
De ma megmozdította végre az RPI az esztergát.
képek és videó később, de ezt a jóhírt meg akartam osztani veletek azonnal.
Szia!
Miért volt szívás az AXBB és mi lett a megoldása? Kicsit írhatnál róla, kilukad az oldalam... :)
Alapból a win10 nem tartalmazza a .NET 3.5 Framework. Balázsék ebben írták meg a rendszert és az installer-t is[#csodalk]. Átnéztem az összes win10 RPI intallációs lehetőséget, és találtam egy olyat amivel fel tudtam tenni a .NET szükséges verzióját.
https://www.worproject.ml/
letöltésnél használd az UUPDump-ot
UUPDump oldalán válaszd a " Latest Public Release build Latest updated build for regular users" rész "arm64" lehetőséget
válasz a másodikat "Feature update to Windows 10, version 20H2 (19042.928)"
next, azaz englis United States
a következő oldalon kitudod választani melyik win10 verziót választod
a következő oldal ahol fontos, hogy egyrészt a "Download and convert to ISO" opciót válaszd, valamint pipáld ki a "Integrate .NET Framework 3.5" lehetőséget is
Ami még ennél is fontosabb!!!! ne tedd internetre soha a gépet!!! ha frissít akkor kiakad :(
Minden file a hivatalos Microsoft oldalról van letöltve és integrálva az ISO-ba, de ha lefrissíted a win10-et akkor előfordulhat, hogy kiakad. Én mivel megvásároltam a licenszet olcsón és hivatalosan, így a regisztráció során engedtem fel csak az internetre a gépet, de úgy, hogy előtte az "update" résznél 7 napra ignoráltam az update-et.
Ez a tapasztal kb két hónapomba került, meg vagy 10-15 intallálásba [#csodalk]
(https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/04/tn_i9nhj3bygde82hjef2fv_3316.png) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/04/i9nhj3bygde82hjef2fv_3316.png) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/04/tn_n92tmsja94qx5ws3bfnh8_3316.png) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/04/n92tmsja94qx5ws3bfnh8_3316.png) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/04/tn_vgfssct9ai0a54mmjb7j_3316.png) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/04/vgfssct9ai0a54mmjb7j_3316.png)
Az igen! Ezt elég lehetett kitalálni... Köszi!
Amit tudni kell még az ARM64 Win10-ről, hogy nem lehet a szokásos módon driver-t intalláni vagy win komponenst [#zavart2] max ha valaki járatos a PowerShell rejtelmeiben [#nyes]
Mivel van egy UC300 USB-m is, a következő az lesz, hogy ezt kalapálom fel a rendszerere valahogy.
Az előző leírásból azt felejtettem ki, hogy ha teszed fel aa AXBB-E ethernet motion controller and breakout board combined controller-t, a telepítőben csak ezt hagyd meg!!!!! ha más kártyákat is ott hagysz, azaz USB-t akkor ki fog szállni hibával az előbb említett okok miatt.
csak két hónap [#kacsint] hétvégenkénti kísérletezés [#taps]
Az USB-s vezérlőket nem igazán fogod tudni felrakni, mert nincs hozzájuk arm64 driver, csak x86/x64. Az AXBB (és a többi ethernetes vezérlő) nem igényel driver-t, csak ethernet kommunikációt. A Mach3 plugin az .Net-es, azzal nincs gond így, hogy fel tudtad rakni a .Net-et. Pont azért akad ki a telepítő is, mert megpróbálja felrakni az USB-s driver-eket, amik, persze, nem mennek fel arm-ra.
Elvileg lehetséges a diver installálás, de még nem próbáltam ki. Az FTDI USB driver elérhető az ARM64-en is, csak trükkös feltenni. Mivel az esztergát akarom először üzembe helyezni, ez még sokadik ötlet csak.
A következő project egy normál CNC amihez az UCCNC-t szeretném használni [#vigyor] ezt is próbáltam már, de egyenlőre kiakad a hiányos win10 video driver miatt. Nem tudja azokat a specifikációkat ami minimálisan szükséges.
Na de a fórumokon eddig azt írták, hogy a Mach3 nem fut el a raspberry-n [#nemtudom] nekem sikerült [#taps] tehát ..... bármi sikerülhet, csak akarni kell.
[#eljen] Majd írd meg, hogy mire jutottál, kíváncsi vagyok. :)
Végre sikerült mindent összerakni és megmozdítani az esztergát [#taps]
Egyenlőre csak PLA-ból van kinyomtatva a motortartó, így nézzétek el nekem a szerszámokat amik fixxálják a motorokat [#csodalk] sajna melegszenek és a PLA az még is csak műanyag.
[yt]HQWctQ0Xr10[/yt]
A project nagyon az elején van még, egyenlőre azt akartam csak látni, hogy sikerül az elképzelésem a vezérlés terén vagy sem. A következő az lesz, hogy kiöntöm alu-ból vagy bronzból a szerkezeti elemeket, és szerkesztek valami burkolatot, hogy ne az asztalon legyenek a vezérlők meg a monitor. Össze kell még házasítani a DC motor vezérlőt is a rendszerrel, szóval indul a meló [#zavart2]
(https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/04/tn_cxm62cxzhqjn9qtydhu3n_3316.jpg) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/04/cxm62cxzhqjn9qtydhu3n_3316.jpg) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/04/tn_pnyenfxx0nmzndjqa9vi_3316.jpg) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/04/pnyenfxx0nmzndjqa9vi_3316.jpg) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/04/tn_2ygbwsyeu8qgyzzxmqj3_3316.jpg) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/04/2ygbwsyeu8qgyzzxmqj3_3316.jpg) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/04/tn_j705hz6tsbjb2ujfzewpt_3316.jpg) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/04/j705hz6tsbjb2ujfzewpt_3316.jpg)
De ha már ott az axbb-e akkor miért nem UCCNC?
Tudom-tudom még nem az igazi, de legalább Te is adnál löketet a fejlesztőknek. :)
Mert nem fut Raspberry PI-n. :)
Már dolgozom rajta :) jelenleg amit a Balázsék használnak grafikai függvényeket, spec azaz a GPU saját prendszerre megírt drivere nélkül a microfos base video driver-en nem fut el. Már írtam pár gurunak, hogy valami megoldást súgjanak hogyan lehetne a PowerShell segítségével legalább a dll-k segítségével a fránya függvényeket futtatni.
A másik megoldás, ha Balázsék a Mach3-hoz hasonló grafikai megoldásokat használnának. Persze ez még nagyobb munka és alapból semmi értelme egy speciális gép miatt mindent átírni.
Az RPi fejlesztői is rajta vannak az ügyön, szóval lesz még olyan is amikor UCCNC fog futni Raspberry-n.
Megy ez nekem [#taps] Balazsnak volt egy otlete, hogy rakjam fel a regi verziot. Nos azzal megy, csak meg megkuzdok AZ USB-vel, hogy haszna is legyen.
(https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/05/tn_qedu4stg9xts072fgbf_3316.jpg) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/05/qedu4stg9xts072fgbf_3316.jpg) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/05/tn_0g204kgt7wx2c9y0q28n0_3316.jpg) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/05/0g204kgt7wx2c9y0q28n0_3316.jpg) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/05/tn_f39dchqbz8bz4psvguxwm_3316.jpg) (https://hobbicncforum.hu/uploaded_images/2021/05/f39dchqbz8bz4psvguxwm_3316.jpg)
Sziasztok,
Halad a dolog íme egy új videó amiben már látható hogyan is fog kinézni a jövőben.
[yt]VXOD2oxO8uE[/yt]
Természetesen mint minden ami nem a szokványos módon épül, néha hibára fut. Ez történt velem is. Vettem egy MPG-et be is kötöttem ahogyan azt kell, az AXBB-E plugin mutatja is amikor forgatom, hogy a két bemenet az A és a B is állapot változást mutat ha forgatom, de ennek ellenére meg sem mozdul a tengely. A port és pin be van állítva rendesen MPG1 alatt.
Valami tapasztalata van valakinek ezzel kapcsolatban?????
[yt]xbPzL6p4qp4[/yt]
[#eljen]