Hobbi CNC fórum

Épül a gépem.... => Fórumtársak gép építései => A témát indította: zsolt123 Dátum 2025 június 01, 15:16

Cím: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: zsolt123 Dátum 2025 június 01, 15:16
Sziasztok, a CNC marógépem mellé (ha gondoljátok, erről is írok majd) terveztem egy CNC kisesztergát is, egész jól haladok a mechanikájával.
100-as, 125-ös tokmány, 550W aszinkron motor, 400 mm csúcstáv, 20-as lineáris sínek, 16/5-ös golyós orsó ill. 10/2 trapézmenetes orsó, DRO. Így fog kinézni:
 
(https://i.postimg.cc/Rq97vWvZ/20250601-133437.jpg) (https://postimg.cc/Rq97vWvZ) (https://i.postimg.cc/QVbpCjMk/20250601-133001.jpg) (https://postimg.cc/QVbpCjMk)
Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: zsolt123 Dátum 2025 június 01, 15:35
Ott tart a történet, hogy manuális üzemmódban már működik, viszont nem vagyok megelégedve vele, mert nem szép a vágott felület, és rezonál is, főleg acél vágásakor.

Egyrészt nincs még felszabályozva a hárompofás tokmány, így kb. 0.1-0.12 mm-es ütése van. Ezt megoldom, de ez a kisebbik gond. A nagyobbik az, hogy ha nekitolom erőből a munkadarabnak a keresztszánt, elég nagy rugalmas alakváltozása van a főtengelynek. :P
A tokmánypofán mérve közel 5 tized mm (!) a kitérés maximuma:

(https://i.postimg.cc/5jFhWkNV/20250601-133133.jpg) (https://postimg.cc/5jFhWkNV)

De még a tengelyvégen mérve is egy tized körüli:

(https://i.postimg.cc/F76GFhPC/20250601-133035.jpg) (https://postimg.cc/F76GFhPC)

Gondolom, ez durván sok (még akkor is, ha két mm menetemelkedésű az orsó, és elég nagy erőt lehet vele kifejteni).
Mint írtam fentebb, rugalmas az alakváltozás, ha megszűnik az erőhatás század mm-en belül visszaáll az alaphelyzetébe.

A tokmányok felfogatótárcsáit a 25mm-es főtengelyvégre lehet húzni, 44 mm mélyen megy bele a tengely, jól illesztett, érezhető kotyogása nincs:

(https://i.postimg.cc/7fPYPkCz/20250601-133418.jpg) (https://postimg.cc/7fPYPkCz)

Maga a tengely aliról rendelt rozsdamentes acélcső, 25.00mm vastagság, 3mm falátmérő 200mm hossz.
A csapágyazása elöl-hátul 30205-ös kúpgörgős + 6205 mélyhornyú csapágypár, a csapágyak 52-es átmérőjű húzott alu házban vannak (eredetileg motortartók), a rendszer stabil, jól illesztett, nem kotyog. A váz aluprofilokból (40x80, 80x80) van összerakva, a profilok ki lettek öntve epoxy-kvarchomok keverékkel. 

Szerintetek miként lehetne rajta javítani?



Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: Autotec1 Dátum 2025 június 01, 20:45
zsákutcának tűnik





Idézetet írta: zsolt123 Dátum 2025 június 01, 15:35Ott tart a történet, hogy manuális üzemmódban már működik, viszont nem vagyok megelégedve vele, mert nem szép a vágott felület, és rezonál is, főleg acél vágásakor.

Egyrészt nincs még felszabályozva a hárompofás tokmány, így kb. 0.1-0.12 mm-es ütése van. Ezt megoldom, de ez a kisebbik gond. A nagyobbik az, hogy ha nekitolom erőből a munkadarabnak a keresztszánt, elég nagy rugalmas alakváltozása van a főtengelynek. :P
A tokmánypofán mérve közel 5 tized mm (!) a kitérés maximuma:

(https://i.postimg.cc/5jFhWkNV/20250601-133133.jpg) (https://postimg.cc/5jFhWkNV)

De még a tengelyvégen mérve is egy tized körüli:

(https://i.postimg.cc/F76GFhPC/20250601-133035.jpg) (https://postimg.cc/F76GFhPC)

Gondolom, ez durván sok (még akkor is, ha két mm menetemelkedésű az orsó, és elég nagy erőt lehet vele kifejteni).
Mint írtam fentebb, rugalmas az alakváltozás, ha megszűnik az erőhatás század mm-en belül visszaáll az alaphelyzetébe.

A tokmányok felfogatótárcsáit a 25mm-es főtengelyvégre lehet húzni, 44 mm mélyen megy bele a tengely, jól illesztett, érezhető kotyogása nincs:

(https://i.postimg.cc/7fPYPkCz/20250601-133418.jpg) (https://postimg.cc/7fPYPkCz)

Maga a tengely aliról rendelt rozsdamentes acélcső, 25.00mm vastagság, 3mm falátmérő 200mm hossz.
A csapágyazása elöl-hátul 30205-ös kúpgörgős + 6205 mélyhornyú csapágypár, a csapágyak 52-es átmérőjű húzott alu házban vannak (eredetileg motortartók), a rendszer stabil, jól illesztett, nem kotyog. A váz aluprofilokból (40x80, 80x80) van összerakva, a profilok ki lettek öntve epoxy-kvarchomok keverékkel. 

Szerintetek miként lehetne rajta javítani?




Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: sarktibsi Dátum 2025 június 01, 21:07
Idézetet írta: zsolt123 Dátum 2025 június 01, 15:35Ott tart a történet, hogy manuális üzemmódban már működik, viszont nem vagyok megelégedve vele, mert nem szép a vágott felület, és rezonál is, főleg acél vágásakor.

Egyrészt nincs még felszabályozva a hárompofás tokmány, így kb. 0.1-0.12 mm-es ütése van. Ezt megoldom, de ez a kisebbik gond. A nagyobbik az, hogy ha nekitolom erőből a munkadarabnak a keresztszánt, elég nagy rugalmas alakváltozása van a főtengelynek. :P
A tokmánypofán mérve közel 5 tized mm (!) a kitérés maximuma:

(https://i.postimg.cc/5jFhWkNV/20250601-133133.jpg) (https://postimg.cc/5jFhWkNV)

De még a tengelyvégen mérve is egy tized körüli:

(https://i.postimg.cc/F76GFhPC/20250601-133035.jpg) (https://postimg.cc/F76GFhPC)

Gondolom, ez durván sok (még akkor is, ha két mm menetemelkedésű az orsó, és elég nagy erőt lehet vele kifejteni).
Mint írtam fentebb, rugalmas az alakváltozás, ha megszűnik az erőhatás század mm-en belül visszaáll az alaphelyzetébe.

A tokmányok felfogatótárcsáit a 25mm-es főtengelyvégre lehet húzni, 44 mm mélyen megy bele a tengely, jól illesztett, érezhető kotyogása nincs:

(https://i.postimg.cc/7fPYPkCz/20250601-133418.jpg) (https://postimg.cc/7fPYPkCz)

Maga a tengely aliról rendelt rozsdamentes acélcső, 25.00mm vastagság, 3mm falátmérő 200mm hossz.
A csapágyazása elöl-hátul 30205-ös kúpgörgős + 6205 mélyhornyú csapágypár, a csapágyak 52-es átmérőjű húzott alu házban vannak (eredetileg motortartók), a rendszer stabil, jól illesztett, nem kotyog. A váz aluprofilokból (40x80, 80x80) van összerakva, a profilok ki lettek öntve epoxy-kvarchomok keverékkel. 

Szerintetek miként lehetne rajta javítani?





Szerintem a 3 mm-es falvastagság nagyon kevés , de még az anyagminőség is számít. 
Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: zsolt123 Dátum 2025 június 02, 00:00
Idézetet írta: Autotec1 Dátum 2025 június 01, 20:45zsákutcának tűnik

ezzel sokat segítettél ;)
Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: zsolt123 Dátum 2025 június 02, 00:04
Idézetet írta: sarktibsi Dátum 2025 június 01, 21:07Szerintem a 3 mm-es falvastagság nagyon kevés , de még az anyagminőség is számít. 

a 80-as, 100-as tokmányokhoz kapható kínai "gyári" főorsók falvastagsága 2-3mm, ez is egy olyan cső (3mm-es).
25mm-es külső átmérőnél 4mm fölé nem nagyon tudok menni falvastagságban, mert 16-os tengelyekkel, orsókkal dolgozom, annak át kell rajta férnie. 
Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: TBS-TEAM Dátum 2025 június 02, 06:48
Jelenleg tengelyirányba is elmozdul.

2db ferde hatásvonalú csapágyal oldanám meg a két végén.
7205B méret ua. jól beállítható az előfeszítés.
O elrendezésbe rakva midkét irány radiális és axiális terhelést
is képes felvenni.
Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: sarktibsi Dátum 2025 június 02, 08:45
Idézetet írta: TBS-TEAM Dátum 2025 június 02, 06:48Jelenleg tengelyirányba is elmozdul.

2db ferde hatásvonalú csapágyal oldanám meg a két végén.
7205B méret ua. jól beállítható az előfeszítés.
O elrendezésbe rakva midkét irány radiális és axiális terhelést
is képes felvenni.


De azt is lehetne csinálni: A tokmány felőli részén 2 db ferde hatásvonalú összefordítva (vagy 2db kúpgörgős párban) , hátul meg elég az 1db sima golyós csapágy.

Nekem van ilyen elrendezésű gépem. (gyári megoldás kúpgörgős)   
Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: TBS-TEAM Dátum 2025 június 02, 09:13
Idézetet írta: sarktibsi Dátum 2025 június 02, 08:45De azt is lehetne csinálni: A tokmány felőli részén 2 db ferde hatásvonalú összefordítva (vagy 2db kúpgörgős párban) , hátul meg elég az 1db sima golyós csapágy.

Nekem van ilyen elrendezésű gépem. (gyári megoldás kúpgörgős) 

Van dupla ferde hatásvonalú csapágy is O elrendezésű, csak elől (tokmány felől) a feszítésének a megoldása nehézkes.
Két szimplával, csak a hátsó végén kell egy menet a tengelyre és egyszerűen előfeszíthető és a hatásvonalak sokkal távolabb vannak ami itt a legnagyobb merevséget biztosíja.
Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: zsolt123 Dátum 2025 június 02, 09:56
Idézetet írta: sarktibsi Dátum 2025 június 02, 08:45De azt is lehetne csinálni: A tokmány felőli részén 2 db ferde hatásvonalú összefordítva (vagy 2db kúpgörgős párban) , hátul meg elég az 1db sima golyós csapágy.

Nekem van ilyen elrendezésű gépem. (gyári megoldás kúpgörgős)   

most elöl-hátul kúpgörgős + szimpla golyós párok vannak. a szimpla golyós azért kell, hogy a szorítós csapágypersely ne tudja eldeformálni a kúpgörgős házát ;)  de szerintem nem a csapágyazás a hunyó, hanem a cső merevsége nem megfelelő.
Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: zsolt123 Dátum 2025 június 02, 10:00
Idézetet írta: TBS-TEAM Dátum 2025 június 02, 09:13Van dupla ferde hatásvonalú csapágy is O elrendezésű, csak elől (tokmány felől) a feszítésének a megoldása nehézkes.
Két szimplával, csak a hátsó végén kell egy menet a tengelyre és egyszerűen előfeszíthető és a hatásvonalak sokkal távolabb vannak ami itt a legnagyobb merevséget biztosíja.

ja, ez se rossz megoldás. most a feszítést úgy oldottam meg (nem saját ötlet, yt-ról loptam ;)), hogy a bordás ékszíj tárcsája van megfúrva/menetelve négy helyen, és négy hernyócsavarral állítható, közvetlenül a kúpgörgős csapágyra dolgoznak rá egy acél alátéten át.
Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: TBS-TEAM Dátum 2025 június 02, 10:22
Idézetet írta: zsolt123 Dátum 2025 június 02, 09:56most elöl-hátul kúpgörgős + szimpla golyós párok vannak. a szimpla golyós azért kell, hogy a szorítós csapágypersely ne tudja eldeformálni a kúpgörgős házát ;)  de szerintem nem a csapágyazás a hunyó, hanem a cső merevsége nem megfelelő.

Egyszerüen mérjél hosszirányú elmozdulást is.
A kúpgörgősnek nagy az ellenállása, mire jó értékre megfeszíted a motor meg kicsi hozzá.

A sima mélyhornyú egyáltalán nem alkalmas oldalirányú erők felvételére.
Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: zsolt123 Dátum 2025 július 06, 18:48
Elkészült a v2.0 főorsó. Nu ez már nem rezonál. :)
40-es rozsdamentes cső, 7 mm falátmérő (így 25mm az áteresztése. Elöl axiális + 3x 6808, hátul 2x 6808 + axiális. Erre már 125-ös 3 ill 4 pofás tokmányok kerülnek. 

Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: gaben Dátum 2025 július 06, 19:28
Idézetet írta: zsolt123 Dátum 2025 július 06, 18:48Elkészült a v2.0 főorsó. Nu ez már nem rezonál. :)
40-es rozsdamentes cső, 7 mm falátmérő (így 25mm az áteresztése. Elöl axiális + 3x 6808, hátul 2x 6808 + axiális. Erre már 125-ös 3 ill 4 pofás tokmányok kerülnek. 



Szia,

ez már elég korrektül néz ki.
Mértél körfutás pontosságot a tengelyen?
Vagy esetleg próbaedztergálás is volt már.
Kíváncsi vagyok, hogy mit tud ez a műszaki megoldás.

Üdv,
gaben
Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: zsolt123 Dátum 2025 július 06, 19:44
Idézetet írta: gaben Dátum 2025 július 06, 19:28Szia,

ez már elég korrektül néz ki.
Mértél körfutás pontosságot a tengelyen?
Vagy esetleg próbaedztergálás is volt már.
Kíváncsi vagyok, hogy mit tud ez a műszaki megoldás.

Üdv,
gaben

2 századon belül van az ütése, a felhegesztett felfogató tárcsát meg már helyben szabályoztam le méretre. várom, hogy megérkezzen a 125-ös tokmány, aztán utána haladok vele tovább. 
Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: TBS-TEAM Dátum 2025 július 09, 06:46
Idézetet írta: zsolt123 Dátum 2025 július 06, 18:48Elkészült a v2.0 főorsó. Nu ez már nem rezonál. :)
40-es rozsdamentes cső, 7 mm falátmérő (így 25mm az áteresztése. Elöl axiális + 3x 6808, hátul 2x 6808 + axiális. Erre már 125-ös 3 ill 4 pofás tokmányok kerülnek. 



Érdekes megoldás???
Mi értelme volt 5db golyóscsapágynak? Volt a polcon?
Végül is csak a V2 kisérlet.
Axiális csapágy kérdések:
Hogyan oldod meg a kenést?
Hogyan véded meg a csapágyat a szennyeződéstől?
Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: zsolt123 Dátum 2025 július 17, 18:12
Idézetet írta: TBS-TEAM Dátum 2025 július 09, 06:46Érdekes megoldás???
Mi értelme volt 5db golyóscsapágynak? Volt a polcon?
Végül is csak a V2 kisérlet.
Axiális csapágy kérdések:
Hogyan oldod meg a kenést?
Hogyan véded meg a csapágyat a szennyeződéstől?

Golyáscsapágyak: ja, volt itthon :). komolyabban: szorítós aluházban vannak, és vékony (7mm-es) csapágyak, így biztosan föggőlegesen állnak, egyenletesebben adják át a perselynek a terhelést és egyenletesebben lehet őket megszorítani is.

az axiálisak jól le lettek zsírozva, de szétszedni se nagy kaland, mert a csapágytartókra támaszkodnak, az átellenes oldalon meg egy szorítógyűrű van négy beállító hernyócsavarral.

az egészre készül majd nyomtatott burkolat, ha egyszer késznek nyilvánítom. ;)

a hajtás áttétele most fix, 3:1, de ha kell, ékszjtárcsa cserével módosítható 1:1 és 6:1 között (öt-tíz perc oldani, leszedni, felrakni, újra feszíteni, fixálni)
Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: zsolt123 Dátum 2025 július 17, 18:21
Pár kép a bemérésről, tesztelésről.
Acél tengely D*5 kiálló hosszal, itt kezdett el hangot adni.

Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: zsolt123 Dátum 2025 július 17, 18:23
Párhuzamosság állítás:

Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: Vetesi75 Dátum 2025 július 17, 23:25
Idézetet írta: zsolt123 Dátum 2025 július 17, 18:23Párhuzamosság állítás:


Szia! Ha a mérőcsap körkörösen szalad, akkor is keress "X" maximumot az Y-tengely irányában elmozdulva, különben hibás lesz. (És fordítva is, mikor a hosszán és a magassági eltérés párhozamosságát állítod.) [#worship]
Cím: Re: Épül a gépem ::: zsolt123
Írta: zsolt123 Dátum 2025 július 18, 23:39
Idézetet írta: Vetesi75 Dátum 2025 július 17, 23:25Szia! Ha a mérőcsap körkörösen szalad, akkor is keress "X" maximumot az Y-tengely irányában elmozdulva, különben hibás lesz. (És fordítva is, mikor a hosszán és a magassági eltérés párhozamosságát állítod.) [#worship]

ja ja. a függőleges mérés ilyen szempontból egyszerűbb, mert pontosan rá lehet állni a szánnal tengelyközépre. oldalról mérve ez nem olyan egyszerű, mert a magasságot csak a mérőeszköz felfogatásán tudom állítani, de meghúzás közben 1-2 mm-t is arrébb mászik ez a csoda kínai szerkezet. :P össze kéne már raknom valami rendes, masszív mérőállványt.

amúgy a függőleges állítgatás tartott jóval tovább, hézagmérő készlet lapkáiból kellett összerakni az optimális magasságot a hátsó felfogatás alatt.