Sziasztok, a CNC marógépem mellé (ha gondoljátok, erről is írok majd) terveztem egy CNC kisesztergát is, egész jól haladok a mechanikájával.
100-as, 125-ös tokmány, 550W aszinkron motor, 400 mm csúcstáv, 20-as lineáris sínek, 16/5-ös golyós orsó ill. 10/2 trapézmenetes orsó, DRO. Így fog kinézni:
(https://i.postimg.cc/Rq97vWvZ/20250601-133437.jpg) (https://postimg.cc/Rq97vWvZ) (https://i.postimg.cc/QVbpCjMk/20250601-133001.jpg) (https://postimg.cc/QVbpCjMk)
Ott tart a történet, hogy manuális üzemmódban már működik, viszont nem vagyok megelégedve vele, mert nem szép a vágott felület, és rezonál is, főleg acél vágásakor.
Egyrészt nincs még felszabályozva a hárompofás tokmány, így kb. 0.1-0.12 mm-es ütése van. Ezt megoldom, de ez a kisebbik gond. A nagyobbik az, hogy ha nekitolom erőből a munkadarabnak a keresztszánt, elég nagy rugalmas alakváltozása van a főtengelynek. :P
A tokmánypofán mérve közel 5 tized mm (!) a kitérés maximuma:
(https://i.postimg.cc/5jFhWkNV/20250601-133133.jpg) (https://postimg.cc/5jFhWkNV)
De még a tengelyvégen mérve is egy tized körüli:
(https://i.postimg.cc/F76GFhPC/20250601-133035.jpg) (https://postimg.cc/F76GFhPC)
Gondolom, ez durván sok (még akkor is, ha két mm menetemelkedésű az orsó, és elég nagy erőt lehet vele kifejteni).
Mint írtam fentebb, rugalmas az alakváltozás, ha megszűnik az erőhatás század mm-en belül visszaáll az alaphelyzetébe.
A tokmányok felfogatótárcsáit a 25mm-es főtengelyvégre lehet húzni, 44 mm mélyen megy bele a tengely, jól illesztett, érezhető kotyogása nincs:
(https://i.postimg.cc/7fPYPkCz/20250601-133418.jpg) (https://postimg.cc/7fPYPkCz)
Maga a tengely aliról rendelt rozsdamentes acélcső, 25.00mm vastagság, 3mm falátmérő 200mm hossz.
A csapágyazása elöl-hátul 30205-ös kúpgörgős + 6205 mélyhornyú csapágypár, a csapágyak 52-es átmérőjű húzott alu házban vannak (eredetileg motortartók), a rendszer stabil, jól illesztett, nem kotyog. A váz aluprofilokból (40x80, 80x80) van összerakva, a profilok ki lettek öntve epoxy-kvarchomok keverékkel.
Szerintetek miként lehetne rajta javítani?
zsákutcának tűnik
Idézetet írta: zsolt123 Dátum 2025 június 01, 15:35Ott tart a történet, hogy manuális üzemmódban már működik, viszont nem vagyok megelégedve vele, mert nem szép a vágott felület, és rezonál is, főleg acél vágásakor.
Egyrészt nincs még felszabályozva a hárompofás tokmány, így kb. 0.1-0.12 mm-es ütése van. Ezt megoldom, de ez a kisebbik gond. A nagyobbik az, hogy ha nekitolom erőből a munkadarabnak a keresztszánt, elég nagy rugalmas alakváltozása van a főtengelynek. :P
A tokmánypofán mérve közel 5 tized mm (!) a kitérés maximuma:
(https://i.postimg.cc/5jFhWkNV/20250601-133133.jpg) (https://postimg.cc/5jFhWkNV)
De még a tengelyvégen mérve is egy tized körüli:
(https://i.postimg.cc/F76GFhPC/20250601-133035.jpg) (https://postimg.cc/F76GFhPC)
Gondolom, ez durván sok (még akkor is, ha két mm menetemelkedésű az orsó, és elég nagy erőt lehet vele kifejteni).
Mint írtam fentebb, rugalmas az alakváltozás, ha megszűnik az erőhatás század mm-en belül visszaáll az alaphelyzetébe.
A tokmányok felfogatótárcsáit a 25mm-es főtengelyvégre lehet húzni, 44 mm mélyen megy bele a tengely, jól illesztett, érezhető kotyogása nincs:
(https://i.postimg.cc/7fPYPkCz/20250601-133418.jpg) (https://postimg.cc/7fPYPkCz)
Maga a tengely aliról rendelt rozsdamentes acélcső, 25.00mm vastagság, 3mm falátmérő 200mm hossz.
A csapágyazása elöl-hátul 30205-ös kúpgörgős + 6205 mélyhornyú csapágypár, a csapágyak 52-es átmérőjű húzott alu házban vannak (eredetileg motortartók), a rendszer stabil, jól illesztett, nem kotyog. A váz aluprofilokból (40x80, 80x80) van összerakva, a profilok ki lettek öntve epoxy-kvarchomok keverékkel.
Szerintetek miként lehetne rajta javítani?
Idézetet írta: zsolt123 Dátum 2025 június 01, 15:35Ott tart a történet, hogy manuális üzemmódban már működik, viszont nem vagyok megelégedve vele, mert nem szép a vágott felület, és rezonál is, főleg acél vágásakor.
Egyrészt nincs még felszabályozva a hárompofás tokmány, így kb. 0.1-0.12 mm-es ütése van. Ezt megoldom, de ez a kisebbik gond. A nagyobbik az, hogy ha nekitolom erőből a munkadarabnak a keresztszánt, elég nagy rugalmas alakváltozása van a főtengelynek. :P
A tokmánypofán mérve közel 5 tized mm (!) a kitérés maximuma:
(https://i.postimg.cc/5jFhWkNV/20250601-133133.jpg) (https://postimg.cc/5jFhWkNV)
De még a tengelyvégen mérve is egy tized körüli:
(https://i.postimg.cc/F76GFhPC/20250601-133035.jpg) (https://postimg.cc/F76GFhPC)
Gondolom, ez durván sok (még akkor is, ha két mm menetemelkedésű az orsó, és elég nagy erőt lehet vele kifejteni).
Mint írtam fentebb, rugalmas az alakváltozás, ha megszűnik az erőhatás század mm-en belül visszaáll az alaphelyzetébe.
A tokmányok felfogatótárcsáit a 25mm-es főtengelyvégre lehet húzni, 44 mm mélyen megy bele a tengely, jól illesztett, érezhető kotyogása nincs:
(https://i.postimg.cc/7fPYPkCz/20250601-133418.jpg) (https://postimg.cc/7fPYPkCz)
Maga a tengely aliról rendelt rozsdamentes acélcső, 25.00mm vastagság, 3mm falátmérő 200mm hossz.
A csapágyazása elöl-hátul 30205-ös kúpgörgős + 6205 mélyhornyú csapágypár, a csapágyak 52-es átmérőjű húzott alu házban vannak (eredetileg motortartók), a rendszer stabil, jól illesztett, nem kotyog. A váz aluprofilokból (40x80, 80x80) van összerakva, a profilok ki lettek öntve epoxy-kvarchomok keverékkel.
Szerintetek miként lehetne rajta javítani?
Szerintem a 3 mm-es falvastagság nagyon kevés , de még az anyagminőség is számít.
Idézetet írta: sarktibsi Dátum 2025 június 01, 21:07Szerintem a 3 mm-es falvastagság nagyon kevés , de még az anyagminőség is számít.
a 80-as, 100-as tokmányokhoz kapható kínai "gyári" főorsók falvastagsága 2-3mm, ez is egy olyan cső (3mm-es).
25mm-es külső átmérőnél 4mm fölé nem nagyon tudok menni falvastagságban, mert 16-os tengelyekkel, orsókkal dolgozom, annak át kell rajta férnie.
Jelenleg tengelyirányba is elmozdul.
2db ferde hatásvonalú csapágyal oldanám meg a két végén.
7205B méret ua. jól beállítható az előfeszítés.
O elrendezésbe rakva midkét irány radiális és axiális terhelést
is képes felvenni.
Idézetet írta: TBS-TEAM Dátum 2025 június 02, 06:48Jelenleg tengelyirányba is elmozdul.
2db ferde hatásvonalú csapágyal oldanám meg a két végén.
7205B méret ua. jól beállítható az előfeszítés.
O elrendezésbe rakva midkét irány radiális és axiális terhelést
is képes felvenni.
De azt is lehetne csinálni: A tokmány felőli részén 2 db ferde hatásvonalú összefordítva (vagy 2db kúpgörgős párban) , hátul meg elég az 1db sima golyós csapágy.
Nekem van ilyen elrendezésű gépem. (gyári megoldás kúpgörgős)
Idézetet írta: sarktibsi Dátum 2025 június 02, 08:45De azt is lehetne csinálni: A tokmány felőli részén 2 db ferde hatásvonalú összefordítva (vagy 2db kúpgörgős párban) , hátul meg elég az 1db sima golyós csapágy.
Nekem van ilyen elrendezésű gépem. (gyári megoldás kúpgörgős)
Van dupla ferde hatásvonalú csapágy is O elrendezésű, csak elől (tokmány felől) a feszítésének a megoldása nehézkes.
Két szimplával, csak a hátsó végén kell egy menet a tengelyre és egyszerűen előfeszíthető és a hatásvonalak sokkal távolabb vannak ami itt a legnagyobb merevséget biztosíja.
Idézetet írta: sarktibsi Dátum 2025 június 02, 08:45De azt is lehetne csinálni: A tokmány felőli részén 2 db ferde hatásvonalú összefordítva (vagy 2db kúpgörgős párban) , hátul meg elég az 1db sima golyós csapágy.
Nekem van ilyen elrendezésű gépem. (gyári megoldás kúpgörgős)
most elöl-hátul kúpgörgős + szimpla golyós párok vannak. a szimpla golyós azért kell, hogy a szorítós csapágypersely ne tudja eldeformálni a kúpgörgős házát ;) de szerintem nem a csapágyazás a hunyó, hanem a cső merevsége nem megfelelő.
Idézetet írta: TBS-TEAM Dátum 2025 június 02, 09:13Van dupla ferde hatásvonalú csapágy is O elrendezésű, csak elől (tokmány felől) a feszítésének a megoldása nehézkes.
Két szimplával, csak a hátsó végén kell egy menet a tengelyre és egyszerűen előfeszíthető és a hatásvonalak sokkal távolabb vannak ami itt a legnagyobb merevséget biztosíja.
ja, ez se rossz megoldás. most a feszítést úgy oldottam meg (nem saját ötlet, yt-ról loptam ;)), hogy a bordás ékszíj tárcsája van megfúrva/menetelve négy helyen, és négy hernyócsavarral állítható, közvetlenül a kúpgörgős csapágyra dolgoznak rá egy acél alátéten át.
Idézetet írta: zsolt123 Dátum 2025 június 02, 09:56most elöl-hátul kúpgörgős + szimpla golyós párok vannak. a szimpla golyós azért kell, hogy a szorítós csapágypersely ne tudja eldeformálni a kúpgörgős házát ;) de szerintem nem a csapágyazás a hunyó, hanem a cső merevsége nem megfelelő.
Egyszerüen mérjél hosszirányú elmozdulást is.
A kúpgörgősnek nagy az ellenállása, mire jó értékre megfeszíted a motor meg kicsi hozzá.
A sima mélyhornyú egyáltalán nem alkalmas oldalirányú erők felvételére.
Elkészült a v2.0 főorsó. Nu ez már nem rezonál. :)
40-es rozsdamentes cső, 7 mm falátmérő (így 25mm az áteresztése. Elöl axiális + 3x 6808, hátul 2x 6808 + axiális. Erre már 125-ös 3 ill 4 pofás tokmányok kerülnek.
Idézetet írta: zsolt123 Dátum 2025 július 06, 18:48Elkészült a v2.0 főorsó. Nu ez már nem rezonál. :)
40-es rozsdamentes cső, 7 mm falátmérő (így 25mm az áteresztése. Elöl axiális + 3x 6808, hátul 2x 6808 + axiális. Erre már 125-ös 3 ill 4 pofás tokmányok kerülnek.
Szia,
ez már elég korrektül néz ki.
Mértél körfutás pontosságot a tengelyen?
Vagy esetleg próbaedztergálás is volt már.
Kíváncsi vagyok, hogy mit tud ez a műszaki megoldás.
Üdv,
gaben
Idézetet írta: gaben Dátum 2025 július 06, 19:28Szia,
ez már elég korrektül néz ki.
Mértél körfutás pontosságot a tengelyen?
Vagy esetleg próbaedztergálás is volt már.
Kíváncsi vagyok, hogy mit tud ez a műszaki megoldás.
Üdv,
gaben
2 századon belül van az ütése, a felhegesztett felfogató tárcsát meg már helyben szabályoztam le méretre. várom, hogy megérkezzen a 125-ös tokmány, aztán utána haladok vele tovább.
Idézetet írta: zsolt123 Dátum 2025 július 06, 18:48Elkészült a v2.0 főorsó. Nu ez már nem rezonál. :)
40-es rozsdamentes cső, 7 mm falátmérő (így 25mm az áteresztése. Elöl axiális + 3x 6808, hátul 2x 6808 + axiális. Erre már 125-ös 3 ill 4 pofás tokmányok kerülnek.
Érdekes megoldás???
Mi értelme volt 5db golyóscsapágynak? Volt a polcon?
Végül is csak a V2 kisérlet.
Axiális csapágy kérdések:
Hogyan oldod meg a kenést?
Hogyan véded meg a csapágyat a szennyeződéstől?
Idézetet írta: TBS-TEAM Dátum 2025 július 09, 06:46Érdekes megoldás???
Mi értelme volt 5db golyóscsapágynak? Volt a polcon?
Végül is csak a V2 kisérlet.
Axiális csapágy kérdések:
Hogyan oldod meg a kenést?
Hogyan véded meg a csapágyat a szennyeződéstől?
Golyáscsapágyak: ja, volt itthon :). komolyabban: szorítós aluházban vannak, és vékony (7mm-es) csapágyak, így biztosan föggőlegesen állnak, egyenletesebben adják át a perselynek a terhelést és egyenletesebben lehet őket megszorítani is.
az axiálisak jól le lettek zsírozva, de szétszedni se nagy kaland, mert a csapágytartókra támaszkodnak, az átellenes oldalon meg egy szorítógyűrű van négy beállító hernyócsavarral.
az egészre készül majd nyomtatott burkolat, ha egyszer késznek nyilvánítom. ;)
a hajtás áttétele most fix, 3:1, de ha kell, ékszjtárcsa cserével módosítható 1:1 és 6:1 között (öt-tíz perc oldani, leszedni, felrakni, újra feszíteni, fixálni)
Pár kép a bemérésről, tesztelésről.
Acél tengely D*5 kiálló hosszal, itt kezdett el hangot adni.
Párhuzamosság állítás:
Idézetet írta: zsolt123 Dátum 2025 július 17, 18:23Párhuzamosság állítás:
Szia! Ha a mérőcsap körkörösen szalad, akkor is keress "X" maximumot az Y-tengely irányában elmozdulva, különben hibás lesz. (És fordítva is, mikor a hosszán és a magassági eltérés párhozamosságát állítod.) [#worship]
Idézetet írta: Vetesi75 Dátum 2025 július 17, 23:25Szia! Ha a mérőcsap körkörösen szalad, akkor is keress "X" maximumot az Y-tengely irányában elmozdulva, különben hibás lesz. (És fordítva is, mikor a hosszán és a magassági eltérés párhozamosságát állítod.) [#worship]
ja ja. a függőleges mérés ilyen szempontból egyszerűbb, mert pontosan rá lehet állni a szánnal tengelyközépre. oldalról mérve ez nem olyan egyszerű, mert a magasságot csak a mérőeszköz felfogatásán tudom állítani, de meghúzás közben 1-2 mm-t is arrébb mászik ez a csoda kínai szerkezet. :P össze kéne már raknom valami rendes, masszív mérőállványt.
amúgy a függőleges állítgatás tartott jóval tovább, hézagmérő készlet lapkáiból kellett összerakni az optimális magasságot a hátsó felfogatás alatt.